ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τσακανίκας: Νέες προοπτικές στο επιχειρείν δίνει η δημιουργική βιομηχανία

10:35 - 03 Ιουλ 2014 | Οικονομία
Την ώρα που τα ΜΜΕ κατακλύζονται από ειδήσεις για υψηλή ανεργία και χαμηλή απασχόληση στη χώρα δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα απαισιοδοξίας, σημαντικές προσπάθειες καταβάλλονται από θεσμικούς φορείς, επιχειρήσεις και επαγγελματίες ώστε η πολυπόθητη ανάπτυξη να έρθει με μοχλό την καινοτομία.Ένα ελπιδοφόρο πεδίο βρίσκει το επιχειρείν στη δημιουργική βιομηχανία.

Στο πλαίσιο αυτό το διήμερο 24-25/6 πραγματοποιήθηκε στη Βουδαπέστη, η 3η συνάντηση εργασίας του ερευνητικού έργου “Unveiling Creativity for Innovation in Europe” το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο. Στο έργο συμμετέχουν 11 ερευνητικοί φορείς: το University of Manchester, που έχει και το συντονισμό του έργου, το Luigi Bocconi, το Πανεπιστήμιο του Brighton, το Copenhagen Business School,  το Πανεπιστήμιο Corvinus της Βουδαπέστης, το Eindhoven University of Technology, το Πολυτεχνείο το Μιλάνου, το Technical University του Μονάχου, το Πανεπιστήμιο του Gothenburg, το ZEW (Centre for European Economic Research) από το Manheim, και το Εργαστήριο Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας (ΕΒΕΟ) του ΕΜΠ.
Η ερευνητική ομάδα του ΕΒΕΟ/ΕΜΠ - που συντονίζεται από τον Καθ.Γ.Καλογήρου, και απαρτίζεται επίσης από τον Επικ. Καθηγητή Α.Τσακανίκα και τις μεταδιδακτορικές ερευνήτριες Α.Πρωτόγερου, και Α.Κοντόλαιμου – παρουσίασε αποτελέσματα της ερευνητικής του εργασίας, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο ρόλο και τα χαρακτηριστικά των κλάδων της λεγόμενης δημιουργικής βιομηχανίας (creative industries) στην προώθηση της καινοτομίας.


Μιλώντας στο "R", ο Επίκουρος Καθηγητής κ. Άγγελος Τσακανίκας τόνισε: "Πολλές φορές στην Ελλάδα οι κλάδοι αυτοί θεωρούνται παραδοσιακοί ή χαμηλής τεχνολογίας και υπό αυτοί την έννοια δεν έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της δημόσιας πολιτικής. Όπως αποδεικνύεται όμως υπάρχει αφενός πλούσια δραστηριότητα και καινοτομία στους κλάδους αυτούς και πυρήνες νέας επιχειρηματικότητας που εμφανίζουν μάλιστα και ιδιαίτερη δυναμική ακόμα και μέσα στην κρίση. Οι χώροι της αρχιτεκτονικής και του design σε διάφορους βιομηχανικούς κλάδους, η διαφήμιση, η ένδυση είναι κλάδοι οι οποίοι μετασχηματίζονται σταδιακά και θα συγκεντρώσουν αρκετές δημιουργικές δραστηριότητες. Αλλά και η δημιουργία πολυμεσικού περιεχομένου (πολιτιστικό, μουσική, φιλμ), ή ακόμα και video games και mobile applications που «πατούν» πάνω στους κλάδους πληροφορικής και επικοινωνιών είναι επίσης τομείς στους οποίους εγχώριοι δημιουργοί με τη δουλειά τους όχι απλώς απευθύνονται επιτυχημένα σε μία παγκόσμια πλέον αγορά, αλλά προσελκύουν σημαντικούς πόρους".

Αξίζει να σημειωθεί ότι  οι κλάδοι αυτοί συνεισφέρουν σήμερα περίπου το 3,3% του ΑΕΠ της ΕΕ-27, ενώ απασχολούν 6,7 εκατομμύρια άτομα, περίπου 3% του συνολικού αριθμού εργαζομένων στην Ευρώπη. Αποδεικνύονται μάλιστα ιδιαίτερα ανθεκτικοί κατά την τρέχουσα περίοδο της κρίσης, καθώς από το 2010 και μετά συνεχίζουν  να αναπτύσσονται με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 10%.

Για την Ελλάδα, ο τομέας αυτός έχει ήδη αξιολογηθεί ως σημαντικός για την εγχώρια ανάπτυξη, γι’ αυτό και αποτελεί ένα από τα εννέα τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) που περιλαμβάνονται  στο ευρύτερο Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ-κίνηση). Συνεπώς τα αποτελέσματα αυτού του έργου μπορούν να αξιοποιηθούν ουσιαστικά στην εξειδίκευση των δράσεων που θα αναπτυχθούν στο νέο ΕΣΠΑ.

Η ερευνητική ομάδα του ΕΜΠ διεξάγει αυτή τη στιγμή συνεντεύξεις – case studies με επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό ώστε να γίνει μία πρώτη χαρτογράφηση των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων των εγχειρημάτων που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια.
Περισσότερες πληροφορίες για το ερευνητικό έργο είναι διαθέσιμες στο  http://www.cre8tv.eu/ και στον ιστότοπο του Εργαστηρίου Βιομηχανικής και Ενεργειακής Οικονομίας (www.liee-ntua.gr)

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.