ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πεκίνο: Δίνει τα ρέστα του για τα … μάτια της Αθήνας

00:01 - 14 Ιουλ 2014 | Οικονομία
Πεκίνο: Δίνει τα ρέστα του για τα … μάτια της Αθήνας
Έντονο γεωστρατηγικό περιεχόμενο είχε η ολιγόωρη ... ιδιωτική επίσκεψη του Κινέζου προέδρου της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ στη Ρόδο.

Με κάθε τρόπο το Πεκίνο εκδηλώνει τον... «έρωτά» του για την Αθήνα και δε χάνει ευκαιρία να στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα ότι η δημιουργία ενός στρατηγικού άξονα μεταξύ των δύο χωρών θα προσφέρει σημαντικά οφέλη στη χειμαζόμενη από την ύφεση Ελληνική οικονομία. Άλλωστε νωπές είναι οι μνήμες, όταν ο Κινέζος πρόεδρος είχε... συνετίσει την Άγκελα Μέρκελ όταν η τελευταία σκεφτόταν ακόμα και την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, ως «τιμωρία» για τη μη συμμόρφωσή της με το πρόγραμμα σταθεροποίησης.

 

Είναι προφανές ότι για την Κίνα η Ελλάδα αποτελεί το «πάτημα» για την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Δεν είναι τυχαίο ότι κατά την προσφώνησή του στον Κινέζο Πρόεδρο, ο Πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς στον Πύργο των Ιπποτών στη Ρόδο το απόγευμα της Κυριακής σημείωσε ότι η χώρα είναι έτοιμη να προσφέρει διευκολύνσεις σε κινεζικά πολεμικά καράβια, που θα διαπλέουν τη Μεσόγειο.

akinezoss130714

Σαφώς η Κίνα, πέρα από διευκολύνσεις, επιθυμεί τον έλεγχο υποδομών, όπως λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικές γραμμές, ώστε να μπορεί να δηλώσει το ηχηρό της παρόν στη νότια πύλη της ΕΕ, αλλά και στην ευαίσθητη Μέση Ανατολή. Η αντίδραση βέβαια της Γερμανίας και των ΗΠΑ, αλλά και ο ανταγωνισμός με τη Ρωσία, περιπλέκει την προσπάθεια αυτή. Η Ελλάδα άλλωστε τελεί υπό τον γεωστρατηγικό έλεγχο των ΗΠΑ, τον οικονομικό της Γερμανίας, ενώ έχει παραδοσιακές σχέσεις με τη Μόσχα κι έτσι κάθε προσπάθεια της Αθήνας να πάρει ανάσα ... κινεζικής ρευστότητας με αντάλλαγμα υποδομές συναντά πάντα το φρένο των ... παραδοσιακών συμμάχων της.

 

Πάντως, ο Κινέζος πρόεδρος σε μια κίνηση αβρότητας σταμάτησε για λίγο στη Ρόδο, έκανε μια βόλτα στη Μεσαιωνική πόλη, στήνοντας ένα πανάκριβο σε ανταλλακτική αξία διαφημιστικό σποτ, που θα προβληθεί στην αχανή τουριστική αγορά της Κίνας κι επεσήμανε για άλλη μια φορά ότι η Κίνα μπορεί να λύσει το θέμα δανεισμού και ρευστότητας της ελληνικής Οικονομίας.

 

Ως αντάλλαγμα προτάσσει το κινέζικο ενδιαφέρον για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, τα αεροδρόμια «Ελευθέριος Βενιζέλος» και Καστελίου Κρήτης, αλλά και για ορισμένες μεγάλης κλίμακας αποκρατικοποιήσεις (ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Σημειώνεται ότι η γεωστρατηγική διείσδυση της Κίνας στις περιοχές της ανατολικής Αφρικής αναζητά προβολή στην Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας. Άλλωστε ο μεγάλος νέος δρόμος του μεταξιού περνάει από την Ινδία, το Αφρικανικό Κέρας, διέρχεται του Σουέζ, την Κρήτη και καταλήγει στον Πειραιά κι από κει σε λιγότερο από 24 ώρες στην καρδιά της Ε.Ε. τη Γερμανία...

 

Εξού και η ζέση για ενεργή Κινεζική παρουσία στα δίκτυα της χώρας, αλλά και η ετοιμότητα για συνεργασία στα θέματα πειρατείας που δημιουργούν προσκόμματα στους πλόες στους Κόλπο του Άντεν, στα ανοικτά της Σομαλίας και στα στενά της Μάλακκας στην νοτιοδυτική πλευρά της χερσονήσου της Μαλαισίας, αλλά και η ενδυνάμωση της ναυτικής συνεργασίας στον τομέα των ναυπηγήσεων εμπορικών σκαφών.

akinezos130714

Τα αντίδωρα

 

Η Κινεζική υπερβάλλουσα ρευστότητα, βέβαια, επιδιώκει πέραν των άλλων να τοποθετηθεί στις καλές τιμές που έχει η χώρα σε σειρά άλλων κλάδων λιγότερο στρατηγικών για το γίγαντα της ανατολής, αλλά αρκούντως κερδοφόρων, όπως τα ακίνητα και η ενέργεια. Αυτό άλλωστε το κάνει και σε άλλες χώρες της ΕΕ. Πολύ περισσότερο στην Ελλάδα που αποτελεί τώρα σημείο παγκόσμιου επενδυτικού ενδιαφέροντος. Έτσι, η κινεζική εταιρεία China State Grid είναι μεταξύ των υποψηφίων για την αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και αναμένεται να περάσει στο β' γύρο του διαγωνισμού όπου θα κληθεί να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά του 66% της εταιρίας.

 

Στο Ελληνικό, η κινεζική εταιρεία Fosun συμμετέχει στο κονσόρτσιουμ των εταιρειών που έχουν αναλάβει την ανάπτυξη του πρώην αεροδρομίου. Η κινεζική «Friedmann Pacific Asset Management Limited and Shenzhen Airport Co Ltd», η εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων της πόλης του Σενζέν από κοινού με την κινεζική κρατική εταιρεία που κατέχει το αεροδρόμιο της πόλης, διεκδικούν να αποκτήσουν πλειοψηφικό ποσοστό στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», θέλοντας να μετατρέψουν την Αθήνα σε σημείο εισόδου των Κινέζων τουριστών στην Ευρώπη.

 

Ο Μάρκο Πόλο καθίσταται πλέον επίκαιρος όταν η στρατηγική μπλέκεται αναπόφευκτα με την οικονομία....

 

Γιώργος Αλεξάκης

akinezo130714

Τελευταία τροποποίηση στις 11:48 - 14 Ιουλ 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.