ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Προϋπολογισμός που δίνει και παίρνει

21:33 - 14 Νοε 2006 | Οικονομία
Επιλεκτικές παροχές σε κοινωνικές ομάδες υψηλής πολιτικής «ευαισθησίας» για την κυβέρνηση αλλά και πρόσθετους φόρους που θα επιβαρύνουν το σύνολο των φορολογουμένων περιλαμβάνει το «μείγμα» του νέου προϋπολογισμού που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην εξυπηρέτηση των προεκλογικών σκοπιμοτήτων του κυβερνώντος κόμματος και στις ανάγκες της δημοσιονομικής εξυγίανσης.

Ο νέος προϋπολογισμός που κατέθεσε σήμερα στην βουλή ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφης, μπορεί να κινείται στην λογική της μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης των φυσικών προσώπων πλην όμως λαμβάνει σοβαρά υπ’ όψιν του τον «όρο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με το υπερβολικό έλλειμμα καθώς από την τιθάσευση του οποίου θα προέλθει και η έξοδο της Ελλάδας -τον ερχόμενο Μάιο - από της διαδικασία της δημοσιονομικής επιτήρησης.

Στο πλαίσιο αυτό ο νέος προϋπολογισμός, που δείχνει να στέκεται μακριά από το προεκλογικό κλίμα, δεν αφήνει κανένα περιθώριο δημοσιονομικής χαλάρωσης και διατηρεί την σφιχτή εισοδηματική πολιτική για το επόμενο έτος αφού οι μισθολογικές αυξήσεις δεν θα ξεπεράσουν το 3,4% για τους εν ενεργεία υπαλλήλους του Δημοσίου και το 4% για τους συνταξιούχους.

Παράλληλα, η πρόσθετη φορολογική «σοδειά» που θα προσπαθήσει να φέρει στα ταμεία του ο νέος προϋπολογισμός φτάνει τα 3,2 δισ.ευρώ παρά τα «δώρα» προς μισθωτούς και επιχειρήσεις που προβλέπει και τα οποία έχουν να κάνουν με την αναμόρφωση της φορολογικής κλίμακας αλλά και τη δυνατότητα διανομής των αποθεματικών με πολύ χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή.

Από τον πίνακα των εσόδων του προϋπολογισμού προκύπτει ότι για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα πρέπει τα φυσικά πρόσωπα να καταβάλλουν περισσότερους φόρους κατά 620 εκατ. ευρώ ή 6,8% σε σχέση με φέτος ενώ τα νομικά κατά 120 εκατ. ευρώ ή 2,7%.

Πάντως,οι επιπλέον φόροι, θα προέλθουν από την έμμεση κυρίως φορολογία μέσω της αύξησης του ΕΦΚ στα πετρελαιοειδή, της μεγάλης απόδοσης των εσόδων από τον ΦΠΑ και της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ύστερα από πολλά χρόνια η αναλογία έμμεσων - άμεσων φόρων μεγάλωσε υπέρ των πρώτων, επιστρέφοντας ουσιαστικά στα προ της ΟΝΕ επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1999 η αναλογία έμμεσων - άμεσων οριοθετείτο στα 55,3% με 38,2% και σήμερα βρίσκεται στα επίπεδα του 55,6% με 37,9%, έχοντας μάλιστα διευρυνθεί και λίγο περαιτέρω.

Η καθήλωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο 4,2% του ΑΕΠ και η συγκρατημένη εισοδηματική πολιτική που εκτιμάται ότι θα είναι μεν πάνω από τον πληθωρισμό (στα επίπεδα του 3,4%), αλλά κάτω από το όριο του 4% που έλαβαν οι εργαζόμενοι στις ΔΕΚΟ, αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό δείγμα της πίεσης για δημοσιονομική εξυγίανση.

Έτσι, τα καλά νέα του προϋπολογισμού εξαντλούνται στην αύξηση του αφορολόγητου ορίου και τη σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα φυσικά πρόσωπα την αύξηση του ΕΚΑΣ και της σύνταξης του ΟΓΑ αλλά και του επιδόματος ανεργίας.

Έτσι, από τις αρχές του 2007:

*Οι συνταξιούχοι αγρότες θα εισπράττουν 700 ευρώ περισσότερα τον χρόνο – η σύνταξη του ΟΓΑ ανέρχεται στα 280 ευρώ τον μήνα – αυξάνεται δηλαδή κατά 22%.

*Οι δικαιούχοι του ΕΚΑΣ θα εισπράττουν 420 ευρώ περισσότερα τον χρόνο – το ΕΚΑΣ ανέρχεται στα 195 ευρώ τον μήνα – αυξάνεται δηλαδή κατά 22%.

*Το κατώτατο επίδομα ανεργίας θα διαμορφωθεί στα 367,5 ευρώ από τα 311,25 ευρώ. Θα έχουμε, δηλαδή, μια μηνιαία αύξηση κατά 56,25 ευρώ ή κατά 18%.

Οι μακροοικονομικοί στόχοι του νέου προϋπολογισμού

Το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης το 2007 μειώνεται στο 4,3% του ΑΕΠ, από 4,4% και 6,2% το 2006 και 2005 αντίστοιχα, ενώ σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης περιορίζεται στο 2,4% του ΑΕΠ από 2,6% και 5,2% για τα ίδια έτη.

Επισημαίνεται ότι το έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης το 2007 σε σύγκριση με το 2004 μειώνεται κατά 3,3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Αυτό οφείλεται κυρίως στον περιορισμό των δαπανών κατά 2,9 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ και την αύξηση των εσόδων κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.

Ο ρυθμός ανάπτυξης εκτιμάται ότι θα κινηθεί στο πλαίσιο των προβλέψεων του Προγράμματος Σταθερότητας του 2005 (3,8%), με βασικό ενισχυτικό παράγοντα, από πλευράς εγχώριας ζήτησης, τις επενδύσεις.

Σε σταθερές τιμές, προβλέπεται η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης να διατηρηθεί στο 3,8% και των επενδύσ

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.