ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Eκαναν "φτερά" 11,7 δισ ευρώ από το λιανεμπόριο την περίοδο 2009-2014 -Τι αναμένουν 7 κλάδοι της οικονομίας το 2015

01:01 - 29 Δεκ 2014 | Οικονομία
Eκαναν "φτερά" 11,7 δισ ευρώ από το λιανεμπόριο την περίοδο 2009-2014 -Τι αναμένουν 7 κλάδοι της οικονομίας το 2015
Πάνω από 11,7 δισ. ευρώ έχασαν 7 κλάδοι της οικονομίας σε διάστημα 6 ετών, τα χρόνια δηλαδή της ύφεσης και του μνημονίου. Απίστευτο και όμως αληθινό, όπως επιβεβαιώνουν και τα οικονομικά στοιχεία που ακολουθούν. Παράγοντες εκτιμούν ότι το 2015 η αγορά του λιανεμπορίου πιθανόν να εμφανίσει σημάδια σταθεροποίησης, εφόσον βεβαίως η κυβερνητική πολιτική όσον αφορά το κομμάτι της φορολογίας δεν ανοίξει και άλλο ασκό του Αιόλου...

 

Αυτοκίνητο

Από τους κλάδους που πραγματικά υπέστησαν συντριπτική καθίζηση την εξαετία ήταν αυτός του αυτοκινήτου. Από 209.110 το 2009, οι πωλήσεις των επιβατηγών έπεσαν στα 141.499 το 2010, στα 97.682 το 2011, στα 58.482 το 2012, στα 58.694 το 2013, ενώ η εκτίμηση για φέτος είναι ότι θα κινηθούν μετά από πολύ καιρό ανοδικά στα 72.000 αυτοκίνητα. Σημειώνεται ότι την περίοδο 2000-2009 οι μέσες πωλήσεις ήταν από 250.000 έως και 270.000 αυτοκίνητα. Φυσική απόρροια της προαναφερθείσας πτώσης εντός της εξαετίας ήταν και ο περιορισμός της μέσης τιμής απόδειξης. Σύμφωνα λοιπόν με αποκλειστικά στοιχεία της «Real», το 2007 η μέση τιμή ήταν 18.700 ευρώ και το 2009 έπεσε στα 18.200 ευρώ, για να συμπιεστεί κι άλλο το 2013 στα 15.000 ευρώ.

Η πρόβλεψη για του χρόνου είναι ότι η αγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά προς τα 75-80.000 επιβατηγά. Σημειώνεται ότι ο συνολικός στόλος της Ελλάδας είναι 5,2 εκατ. οχήματα.


Σούπερ μάρκετ

Από 11,5 δισ. ευρώ, η αγορά έχει πέσει στα 8,5 δισ. ευρώ και φέτος θα κλείσει με μεσοσταθμικές απώλειες της τάξεως του 2%. Συνολικά, από το 2009 μέχρι σήμερα, το οργανωμένο εμπόριο των τροφίμων έχει χάσει το 30% του τζίρου του. Αυτό και μόνο σημαίνει ότι πηγαίνουμε σε νέα συγκέντρωση δυνάμεων, όπως ακριβώς ισχύει στο εξωτερικό, όπου λίγες εταιρείες σούπερ μάρκετ, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, ελέγχουν την αγορά των τροφίμων. Σήμερα 7 παίκτες ελέγχουν περίπου το 60-65% της αγοράς. Μετά το ανύπαρκτο ρευστό, τέλος και οι πιστωτικές κάρτες που έφερναν τζίρους. Και για του λόγου το αληθές, ενώ τις καλές εποχές οι πιστωτικές κάρτες πετύχαιναν έως και το 20% των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό πιάνει μόλις και μετά βίας το 7%. Δεν είναι μόνο η απόφαση πολλών καταναλωτών να σταματήσουν να τις χρησιμοποιούν, αλλά και η απόφαση των τραπεζών να «παγώσουν» τις νέες εκδόσεις, καθώς οι επισφάλειες όσον αφορά την αποπληρωμή τους έχουν τελείως ξεφύγει…


Ηλεκτρικά

Από τις μεγαλύτερες πανωλεθρίες της αγοράς υπέστησαν και τα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, όπως επιβεβαιώνουν οι ηχηρές αποχωρήσεις επιχειρήσεων από τον κλάδο. Έτσι, από 3,1 δισ. ευρώ το 2009, σήμερα το σύνολο της αγοράς φθάνει μόλις και μετά βίας το 1,8 δισ. ευρώ. Μικρότερη πτώση εμφανίζουν τα είδη τηλεπικοινωνιών, όπου το ύψος των πωλήσεων διαμορφώνεται σήμερα στα 846 εκατ. ευρώ, από 1,29 δισ. ευρώ το 2009, ενώ η μεγαλύτερη πτώση, όπως φαίνεται, έχει πλήξει την παραδοσιακή αγορά (των λευκών συσκευών) φθάνοντας τα 951 εκατ. ευρώ, από 1,808 δισ. ευρώ το 2009.


Ένδυμα

Στο 20% υπολογίζονται οι απώλειες στον όγκο των πωληθέντων για το ρούχο από το 2009 μέχρι και το 2014. Γεγονός που σε επίπεδο πωλήσεων σημαίνει ότι από τα 15 δισ. ευρώ έπεσε στα 12 δισ. ευρώ. Παράγοντες επισημαίνουν ότι, μολονότι το φετινό Σεπτέμβριο η αγορά εμφάνισε αύξηση κατά 25%, οι κυβερνητικές εξαγγελίες που ακολούθησαν με την επιβολή νέων φόρων μείωσαν δραματικά την άνοδο στο 6%. Όπως όλα δείχνουν, η αγορά της ένδυσης θα κλείσει φέτος με μια οριακή αύξηση συγκριτικά με πέρυσι, της τάξεως του 2-3%. Η εκτίμηση για το 2015 εξαρτάται άμεσα από τις πολιτικές εξελίξεις που αναμένονται στη χώρα, και συγκεκριμένα από την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας και τη διεξαγωγή εκλογών. Ιδίως οι τελευταίες, επισημαίνουν επιχειρηματίες, το καλύτερο είναι να γίνουν στα τέλη του 2015 και όχι στις αρχές της νέας χρονιάς, καθώς, ως γνωστόν, η διεξαγωγή τους και ο μετέπειτα χρόνος που απαιτείται για την προσαρμογή του νέου κυβερνητικού σχήματος προκαλούν μεγάλη αναστάτωση και ανασφάλεια στην αγορά.


Έπιπλα

Πάνω από το 70% είναι οι απώλειες για τον κλάδο του επίπλου και των ειδών οικιακής χρήσης. Επιχειρηματίας του χώρου αναφέρει ότι, από 2,8 δισ. ευρώ το 2009, σήμερα η σχετική αγορά δεν υπερβαίνει τα 800.000 ευρώ. Αυτό συνέβη για δύο λόγους. Πρώτον, λόγω της κακής ψυχολογίας του καταναλωτή που τον απομάκρυνε από τις αγορές για το σπίτι του και, δεύτερον, εξαιτίας του «κουτσουρεμένου» διαθέσιμου εισοδήματος που πλέον κατευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε είδη πρώτης ανάγκης και στην καταβολή φόρων. Η εκτίμηση για το 2015 είναι ότι, επειδή ακριβώς η αγορά έχει πέσει τόσο πολύ, θα επικρατήσουν τάσεις σταθεροποίησης.


Καλλυντικά

Η περιποίηση για τον Έλληνα είναι πια όνειρο θερινής νυκτός. Από 1,2 δισ. ευρώ που ξόδευε για την περιποίησή του το 2009, σήμερα η αγορά κινείται μεταξύ 800-840 εκατ. ευρώ. Παράγοντας αναφέρει ότι, αν δεν υπήρχαν οι εκπτώσεις που σε κάποιες περιπτώσεις φθάνουν ακόμη και το 50% –σήμερα οι εκπτώσεις κινούνται γύρω στο 35%–, η αγορά θα είχε πεθάνει…

 
Eστίαση
 
Mεταξύ 30%-40% είναι οι απώλειες για τον κλάδο της εστίασης τα χρόνια του μνημονίου, ενώ η μεγαλύτερη πτώση εντοπίζεται το 2011, όταν ο ΦΠΑ αυξήθηκε από το 13% στο 23%. Σε απόλυτα νούμερα, παράγοντες του κλάδου λένε ότι τα συνολικά έσοδα της αγοράς από περίπου 2,5 δισ. ευρώ που ήταν το 2009 θα διαμορφωθούν φέτος στο 1,8 δισ. ευρώ, δηλαδή η μαύρη τρύπα έφθασε τα 700 εκατ. ευρώ.   
 
Δέσποινα Καραγιαννοπούλου
Τελευταία τροποποίηση στις 13:52 - 28 Δεκ 2014
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.