ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πόσο κοστίζει η νέα συμφωνία για τους οδικούς άξονες;

09:15 - 02 Φεβ 2016 | Οικονομία
Πόσο κοστίζει η νέα συμφωνία για τους οδικούς άξονες;
Μία νέα συμφωνία κυοφορείται ανάμεσα στο Δημόσιο και στις κοινοπραξίες στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι αυτοκινητόδρομοι, με την οποία θα διευθετούνται ο τρόπος καθορισμού νέων αποζημιώσεων αλλά και η παροχή bonus προς τους εργολάβους για την επιτάχυνση των εργασιών, το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων, η εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων από το Δημόσιο και οι εγγυήσεις που θα δοθούν από το κράτος προς τράπεζες και παραχωρησιούχους.

Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου ανεβάζουν το ποσό με το οποίο θα «κλειδώσει» η συμφωνία στα επίπεδα τουλάχιστον των 750-800 εκατ. ευρώ με άλλες πλευρές να μην αποκλείουν ο λογαριασμός να προσεγγίσει και το 1 δισ. ευρώ, αν λάβουμε υπόψη μας την… «δαπανηρή» προϊστορία των έργων.

 

Άλλωστε, όπως συμβαίνει στην «ελληνική εκδοχή» των συμβάσεων παραχώρησης, ο λογαριασμός ανεβαίνει για μια σειρά από λόγους, όπως τις αποζημιώσεις για τις παρατάσεις του χρονοδιαγράμματος των έργων που έχουν πάρει όλοι οι αυτοκινητόδρομοι λόγω μεγάλων καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και την αρχαιολογία, από τις αποφάσεις των διαιτησιών για διαφωνίες με το δημόσιο στις οποίες έχουν καταφύγει οι εργολάβοι αλλά και από τα μπόνους επιτάχυνσης που θα μοιραστούν κάποιες εκ των κοινοπραξιών.

 

Το θέμα είναι κατά πόσο είναι εφικτός ο στόχος της ολοκλήρωσης της συμφωνία έως τον Μάρτιο του 2017, οπότε και κλείνει και τυπικά το ΕΣΠΑ 2007-2013, προκειμένου να μην χαθούν τα χρονικά όρια και οι πόροι του παλιού ΕΣΠΑ με συνέπεια το κόστος να εκτιναχθεί προς το… δισεκατομμύριο.

 

Οι διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους για την οριστικοποίηση των επίμαχων ποσών είναι στην τελικά ευθεία. Οι κατασκευαστές, οι παραχωρησιούχοι και, κυρίως, οι τράπεζες ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις από το Δημόσιο για τη χρηματοδότηση που είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση των έργων. Επιπλέον, οι παραχωρησιούχοι ζήτησαν τα πριμ επιτάχυνσης των κατασκευαστών να καταβληθούν άμεσα , ολόκληρα ή ένα σημαντικό μέρος τους, αίτημα που η κυβέρνηση συζητά, στο πλαίσιο της γενικής διαπραγμάτευσης. Άλλες πλευρές σημειώνουν ότι το υπουργείο Υποδομών δεν φέρεται διατεθειμένο να δώσει μπόνους στα ωριμότερα έργα, ήτοι τον Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός Κλειδί).

 

Το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι τα μπόνους θα πρέπει να δοθούν σε έργα που έχουν μείνει πίσω και χρειάζεται να επιταχυνθούν για να προσεγγίσουν τον στόχο που δεν είναι άλλος από να είναι λειτουργικά μέχρι την άνοιξη του 2017 (δηλαδή το Κόρινθος-Πάτρα με πρόοδο περίπου 70%, η Ιόνια Οδός και ο Ε 65 με ολοκληρωμένο σχεδόν το 65% κάθε έργου).

 

Σε κάθε περίπτωση, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων πέφτουν ζητήματα όπως οι αποζημιώσεις, τα bonus που ζητούν οι εργολάβοι, η παροχή εγγυήσεων από το δημόσιο, η άμεση ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, η επίσπευση των αρχαιολογικών εργασιών, το κλείσιμο εκκρεμοτήτων (π.χ. όπου οι οδικοί άξονες τέμνονται με τη γραμμή του ΟΣΕ), τα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση των παραπάνω ενεργειών αλλά και για την παράδοση των έργων (τμηματικές προθεσμίες), οι τεχνικές εμπλοκές, η τύχη των «ορφανών» οδικών τμημάτων κ.λπ.

 

Ο δε στόχος της ολοκλήρωσης των έργων έως τον Μάρτιο του 2017 αποτελεί μια «δύσκολη εξίσωση» με πολλές παραμέτρους και πρέπει όλες οι πλευρές να αποδοθούν σε αγώνα δρόμου καθώς η Ε.Ε. θεωρεί κρίσιμη και κομβική την υλοποίηση αυτών των επενδύσεων.

 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.