Σύμφωνα με την έρευνα οι Ελληνικές Start-up Επιχειρήσεις έχουν κυρίως ως αντικείμενο την έρευνα και την τεχνολογία, οι 9 στις 10 (95%) διατηρούν την φορολογική τους έδρα στη χώρα και αυτό παρά το γεγονός ότι στοχεύουν να κατακτήσουν την διεθνή αγορά, ενώ μόλις το 3% στις ΗΠΑ και το 2% στη Μεγάλη Βρετανία. Την ίδια ώρα όμως ο δανεισμός από ελληνικές τράπεζες είναι άγνωστη λέξη για αυτές, αφού μόλις το 4,7% δηλώνει ότι έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ενώ το 83,5% δήλωσαν τα ίδια κεφάλαια ως πηγή της χρηματοδότησής τους.
Επίσης οι έξι στις δέκα (62,3%) υπό σύσταση επιχειρήσεις επεξεργάζονται την επιχειρηματική ιδέα τους για διάστημα μεγαλύτερο από ένα έτος ενώ το 25% αυτών είναι έτοιμο να βρει τους πρώτους πελάτες. Όσο για τις υφιστάμενες οι περισσότερες απασχολούν έναν εργαζόμενο με όρους πλήρους απασχόλησης, το 76,3% έχει ιδρυθεί την τελευταία πενταετία και το 39,7% των υφιστάμενων επιχειρήσεων είναι ΙΚΕ.
Οι τομείς δράσης
Ως προς το αντικείμενό τους οι ελληνικές Start-up σε ποσοστό 35,9% δραστηριοποιούνται ή σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στον τομέα της τεχνολογίας, σε ποσοστό 15,6% στον τομέα των υπηρεσιών επαγγελματικής, επιστημονικής ή τεχνικής φύσης, σε ποσοστό 13,3% σε συμβουλευτικές υπηρεσίες, σε ποσοστό 12,5% στην αγροδιατροφή, σε ποσοστό 8.6% στις υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής βοήθειας, σε ποσοστό 7,8% στο λιανικό εμπόριο, σε ποσοστό 75 στον τουρισμός, την ενέργεια και τις μεταφορές και ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά, επιχειρήσεις με αντικείμενο δραστηριότητας τις εισαγωγές-εξαγωγές, τη μεταποίηση, τις κατασκευές, τις υπηρεσίες εκπαίδευσης, το χονδρικό εμπόριο, την αναψυχή, την εφοδιαστική αλυσίδα, τις τέχνες, τα ΜΜΕ, κτηματομεσιτικά/ ενοικιάσεις-leasing και χρηματοοικονομικά-ασφαλιστικά.
Για σχεδόν μια στις δυο επιχειρήσεις υφισταμένες και μη, η επιχειρηματική τους ιδέα είναι προϊόν έρευνας όπως δηλώνουν με τις 2 στις 10 να σκοπεύουν να αξιοποιήσουν δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας.
Όσο για το πώς αξιολογούν τις επιχειρηματικές τους ανάγκες το 90,6% αξιολογεί την εύρεση κεφαλαίων ως κρισιμότερη ανάγκη ενώ η επιχειρηματική ανάπτυξη και το μάρκετινγκ κατέχουν τη δεύτερη θέση με 61,7%.
Τα σχέδια για χρηματοδότηση
Τέλος αναφορικά με τις χρηματοδοτικές ανάγκες που έχουν, το 53,6% των υφιστάμενων επιχειρήσεων σκοπεύει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και το 50,0% από Ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια. Αντίστοιχα το 50,0% των υπό σύσταση επιχειρήσεων σκοπεύει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και το 46,3% από Ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια.
Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις υπολογίζουν περισσότερο στο δανεισμό από ελληνικές τράπεζες (21,4%) έναντι των υπό σύσταση επιχειρήσεων που στηρίζονται περισσότερο σε χορηγίες-βραβεία (25,9%). Όσο για την προσδοκώμενη χρηματοδότηση των υφιστάμενων επιχειρήσεων ανέρχεται σε 200.000 ευρώ (διάμεσος) και χρειάζεται σε μεγάλο ποσοστό (47%) εντός έτους, με το 35% να προγραμματίζει εντός 3μήνου και 18% εντός διετίας, ενώ για τις υπό σύσταση επιχειρήσεις, ανέρχεται σε 100.000 ευρώ (διάμεσος), τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 43%, 36% και 21%.
Η έρευνα απευθύνθηκε σε υφιστάμενες Star-up αλλά και σε ομάδες ανθρώπων που σκοπεύουν στο άμεσο μέλλον να ιδρύσουν επιχείρηση.
Γιώργος Αλεξάκης