ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Αλικάντε,Γενεύη τα «κλειδιά» για τα εμπορικά σήματα της Μακεδονίας

09:03 - 28 Φεβ 2019 | Οικονομία
Αλικάντε,Γενεύη τα «κλειδιά» για τα εμπορικά σήματα της Μακεδονίας
Η κατοχύρωση των εμπορικών σημάτων των επιχειρήσεων της Μακεδονίας κι εν γένει τη Βόρειας Ελλάδας στα αρμόδια διεθνή όργανα είναι η βασική ομπρέλα προστασίας για τα ελληνικά προϊόντα που φέρουν επωνυμίες παράγωγες του γεωγραφικού όρου Μακεδονία.
Επιπλέον η Συμφωνία των Πρεσπών, σύμφωνα με την κυβέρνηση, αλλά και η πρόβλεψη για σύσταση μια ειδικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων για το θέμα των εμπορικών επωνυμιών αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για να αποφευχθούν δικαστικές συγκρούσεις στα εθνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια, οι οποίες ενδέχεται να βαρύνουν οικονομικά τις ίδιες επιχειρήσεις. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα από όσα ανέφερε χτες ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, σχετικά  με τα εμπορικά σήματα στα πλαίσια της Συμφωνίας των Πρεσπών. Μάλιστα ανέφερε ότι η συμφωνία δημιουργεί προοπτικές που μπορεί να εισφέρουν στην βαλκανική συνανάπτυξη».
 
Ένταξη και ΠΟΠ
 

Όπως αναφέρεται, μάλιστα, από την κυβέρνηση οι διατάξεις της Συμφωνίας των Πρεσπών είναι απολύτως συμβατές αφενός με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, αφετέρου με το διεθνές δίκαιο και ιδίως τη Σύμβαση της Μαδρίτης για την εμπορική ιδιοκτησία. Αυτό σημαίνει ότι σήματα που έχουν καταχωριστεί από ελληνικές επιχειρήσεις σε εθνικό, ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο και εμπεριέχουν αναφορές στον όρο «Μακεδονία» και τα παράγωγα αυτού είναι απολύτως προστατευμένα. Ειδικά για τα ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντα, όπως ανέφερε ο ίδιος,  από τη φύση τους, οι γεωγραφικοί προσδιορισμοί, αναφέρονται σε συγκεκριμένες περιοχές και όχι σε ολόκληρα κράτη, και αναγνωρίζονται εντός της ΕΕ και όπου υπάρχουν διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες.

 

Επιπλέον, το καθεστώς της γειτονικής χώρας ως υποψήφιας για ένταξη στην Ε.Ε. σημαίνει ότι δεν μπορούν να υπάρξουν αποκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο στο συγκεκριμένο θέμα. Μάλιστα όπως τόνισε ο κ. Αυλωνίτης, δεν υπάρχει πρόβλεψη ή άλλη διαδικασία μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών, που να επιβάλλει αλλαγή ονομασίας σε ελληνικές επιχειρήσεις. Συνεπώς σε σχέση με τα εμπορικά ζητήματα, δηλαδή ζητήματα που συνδέονται με τη χρήση του όρου «Μακεδονία» σε εμπορικές επωνυμίες, εμπορικά σήματα, γεωγραφικές ενδείξεις προϊόντων δεν θα επηρεαστεί η παρούσα εμπορική χρήση.

 

Ευθύνη κάθε επιχείρησης

 

Ωστόσο, σημειώνεται ότι στο πλαίσιο εμπορικών κι εξαγωγικών πολιτικών κάθε επιχείρησης θα πρέπει να κάθε μία σπεύσει να κατοχυρώσει διεθνώς τα σήματά τους και τις επωνυμίες τους. Αυτό γίνεται στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας του Αλικάντε της Ισπανίας (EUIPO) που αφορά τη δραστηριότητα εντός των χωρών της Ε.Ε. ή, αν αφορά διεθνείς δραστηριότητες, στο γραφείο WIPOτης Γενεύης. Στην πρώτη περίπτωση το κόστος ανέρχεται στις 2.000 ευρώ, πλέον των τελών, και στη δεύτερη στις 8.000 ευρώ ανά επωνυμία.

 

Πάντως οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν επιδείξει σοβαρή ολιγωρία στο θέμα.  Ο κ. Αυλωνίτης είπε ότι δεν υπάρχουν πολλές καταχωρήσεις στο Ευρωπαϊκό Γραφείο καταχώρησης σημάτων(περίπου 20).

 

 Ενώ πριν λίγους μήνες (τον Ιούλιο) ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) Αθανάσιος Σαββάκης, στο γραφείο της Γενεύης δεν υπάρχει ούτε μία ελληνική κατοχύρωση ονόματος, ενώ υπάρχουν δύο από εταιρείες των Σκοπίων, και στο ευρωπαϊκό μητρώο του Αλικάντε έχουν καταχωρισθεί μόλις 24 ελληνικές εταιρείες με ονομασία προέλευσης ή με επωνυμία τον όρο «Μακεδονία».

 

Σύμφωνα, δε, με τον κ. Αυλωντίη, δεν παρατηρείται αυξητική τάση στην κατοχύρωση σημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις, ούτε μετά τη Συμφωνία. «Το ότι οι καταχωρήσεις είναι λίγες δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό. Είναι θέμα επιχειρηματικών επιλογών και δεν θα έρθουν σε δυσμενέστερη θέση οι ελληνικές επιχειρήσεις» σημείωσε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου. Ο ίδιος τόνισε ότι «η συμφωνία δεν μπορεί να υποκαταστήσει μια συγκροτημένη εμπορική πολιτική και σήμερα κίνδυνοι σύγχυσης υπάρχουν. Η πρόκληση είναι τα ελληνικά προϊόντα να αποκτήσουν την εξωστρέφεια που αξίζει στην ποιότητα τους και ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας και σε αυτή την προσπάθεια η συμφωνία δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα.Άλλο οι αυστηρά νομικές πρόνοιες της συμφωνιας κια άλλο η οικοδόμηση μέτρων εμπιστοσύνης στην επιχειρηματική κοινότητα προκείμενου να  εξασφαλίζεται η διακριτότητα» τόνισε.

 

Τι κάνει η γειτονική χώρα

 

Στο μεταξύ σύμφωνα με  κυβερνητικές πηγές, όπως προκύπτει από έρευνα στη διεθνή διαδικτυακή βάση δεδομένων TM-VIEW της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιχειρήσεις της ΠΓΔΜ  δεν έχουν κατοχυρώσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο εμπορικά σήματα με τους όρους ‘Macedonian’, ‘Macedonia’ κτλ. Επομένως οι κίνδυνοι επικαλύψεων δεν φαίνονται ιδιαίτερα σημαντικοί.

 

Σε κάθε περίπτωση, από πλευράς ελληνικής κυβέρνησης έχουν ήδη διοργανωθεί τρεις συναντήσεις εργασίας μεταξύ των αρμόδιων Υπουργείων και συλλογικών φορέων της επιχειρηματικότητας, ενώ αυτή η συνεργασία θα ενισχυθεί στο μέλλον.

 

Χρηματοδότηση για κατοχύρωση κοινοτικού σήματος

 

Συγκεκριμένα σε ότι αφορά στις ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να κατοχυρώνουν κοινοτικό σήμα, υπάρχει ήδη πρόβλεψη χρηματοδότησης από τις 19 Δεκεμβρίου 2018. Η πρόσκληση υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων στη Δράση «Eργαλειοθήκη Ανταγωνιστικότητας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων» του ΕΠΑνΕΚ, θα καλύπτει δαπάνες και για την κατοχύρωση Κοινοτικού Σήματος.

 

Συγκεκριμένα στο κεφάλαιο 6.1. «ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ», στις «ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ» και ειδικότερα στην υποκατηγορία 2.3. Πνευματική ιδιοκτησία – Ευρεσιτεχνίες – Μεταφορά τεχνογνωσίας, αναφέρεται ρητά η δαπάνη : 2.3.2 «Ενέργειες για την κατοχύρωση Κοινοτικού Σήματος» (σελίδα 24 από 66 στον Οδηγό ή 45 από 602 στην 1η τροποποίησή του).

 

Στην ίδια σελίδα δίνονται διευκρινίσεις για την εν λόγω δαπάνη και προσδιορίζεται ότι το μέγιστο επιλέξιμο κόστος ενεργειών (τέλη, παράβολα, νομικές – συμβουλευτικές υπηρεσίες) για κατοχύρωση Κοινοτικού Σήματος είναι 8.000€. Επιπλέον, στην επόμενη σελίδα της Πρόσκλησης και ειδικότερα στην παράγραφο 3 με τίτλο «Υπηρεσίες Σχεδιασμού Συσκευασίας – Ετικέτας – Branding» φαίνεται ως επιλέξιμη δαπάνη οι «Υπηρεσίες σχεδιασμού ή επανασχεδιασμού brand (σήμα, λογότυπο)» με μέγιστο επιλέξιμο κόστος τις 2.000€».

 

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 13:41 - 28 Φεβ 2019
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.