ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Στηρίζει το ΑΕΠ ο κλάδος αυτοκινήτου

11:44 - 24 Μαϊ 2007 | Οικονομία
Στο 1,9% ανήλθε το 2005 η συμμετοχή του κλάδου αυτοκινήτου στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της Ελλάδας από 1,4% που ήταν το 2000, σύμφωνα με ερευνα του ΙΟΒΕ.

Από την ίδια έρευνα προκύπτει ακόμη ότι η συμμετοχή των εσόδων από τέλη κυκλοφορίας, τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ οχημάτων στο σύνολο των τακτικών εσόδων του προϋπολογισμού για το 2006, ανέρχεται στο 5%, ενώ αν συνυπολογιστούν και τα έσοδα από τον ΕΦΚ καυσίμων, η συμμετοχή των φορολογικών εσόδων που σχετίζονται γενικά με το αυτοκίνητο ανέρχεται στο 11% των συνολικών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού. Το 2007 προβλέπεται ότι αυτή η συμμετοχή θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και θα διαμορφωθεί στο 10,8%.

Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ, ο κλάδος αυτοκινήτου συνέβαλε στην αύξηση της εγχώριας απασχόλησης στο 2,6% το 2005, ενώ οσον αφορά τους εργαζομένους στον κλάδο, αυτοί ανήλθαν στους 118.718, σημειώνοντας αύξηση 13,7%.

Ενισχυμένες πωλήσεις στον κλάδο

Oπως προκύπτει από την Έκθεση του ΙΟΒΕ, το 2007 αναμένεται αύξηση των πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες καινούργιων οχημάτων. Ειδικότερα, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων αναμένεται να ενισχυθούν οριακά κατά περίπου 1%, των ελαφρών φορτηγών κατά περίπου 3%, των βαρέων φορτηγών κατά περίπου 13%, των λεωφορείων κατά περίπου 35% και τέλος οι πωλήσεις των καινούργιων δικύκλων αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση περίπου 2%. Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της πρωτογενούς έρευνας, που διεξήχθη στον κλάδο, οι Εθνικοί διανομείς για το 2007 εμφανίζονται αρκετά μετριοπαθείς ως προς την πορεία των κερδών τους, καθώς αναμένουν αυτά να κινηθούν στα επίπεδα του 2006.

Διεύρυνση στόλου, αλλά γηρασμένος και παλαιάς τεχνολογίας ρύπων

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο εγχώριος στόλος των αυτοκινήτων οχημάτων τα τελευταία 11 χρόνια υπερδιπλασιάστηκε και ανήλθε στα 5.462.291 οχήματα το 2006. Σημειώθηκε δηλαδή σωρευτική αύξηση που ξεπερνά το 200% ή μέσο ετήσιο ρυθμό στο 5,4%. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται πρωτίστως στο γεγονός ότι η Ελλάδα καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό απόσυρσης επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ, με άμεση συνέπεια την υψηλή μέση ηλικία του στόλου, η οποία ανέρχεται στα 10,5 έτη περίπου, όταν την ίδια στιγμή η αντίστοιχη μέση ηλικία στη Δυτική Ευρώπη είναι κάτω των 8 ετών. Η υψηλή μέση ηλικία του ελληνικού στόλου, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το 23,5% (989 χιλ. οχήματα) του συνόλου των επιβατικών αυτοκινήτων είναι παλαιάς τεχνολογίας και ένα επιπρόσθετο 10,2% (430 χιλ. οχήματα) είναι καταλυτικά πρώτης γενιάς και ηλικίας άνω των 15 ετών, έχει ως αποτέλεσμα τα επιβατικά αυτοκίνητα να ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα σε μεγαλύτερο βαθμό, γεγονός που έχει ιδιαίτερα σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Ιδιαίτερα έντονος ο ανταγωνισμός στον κλάδο

Από τη δομική ανάλυση του κλάδου των Εθνικών διανομέων καινούργιων αυτοκινήτων οχημάτων και την πρωτογενή έρευνα που διεξήγαγε το ΙΟΒΕ, συμπεραίνεται ότι η ένταση του ανταγωνισμού στον κλάδο είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Συγκεκριμένα, εντονότερος χαρακτηρίζεται ο ανταγωνισμός στα καινούργια επιβατικά και στα δίκυκλα και στη συνέχεια στα μεταχειρισμένα επιβατικά, στα ελαφρά φορτηγά και στα ανταλλακτικά και εξαρτήματα των οχημάτων, ενώ μικρότερης έντασης αλλά επίσης σημαντικός είναι ο ανταγωνισμός στη συντήρηση και επισκευή, στα μεσαία και στα βαρέα φορτηγά και στη συντήρηση και επισκευή δικύκλων. Προκειμένου να ποσοτικοποιηθεί η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά της πώλησης καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα και να γίνει εφικτή η διαχρονική παρακολούθησή της, το ΙΟΒΕ δημιούργησε ένα Δείκτη έντασης ανταγωνισμού. Ο Δείκτης αυτός παρουσίασε το 2006 αύξηση και διαμορφώθηκε στις 112 μονάδες από 100 που ήταν το 2005.

Θεσμικό πλαίσιο και φορολογική πολιτική ανάμεσα στα βασικά προβλήματα του κλάδου

Σύμφωνα με την Έκθεση του ΙΟΒΕ, τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εγχώριος κλάδος, εστιάζονται στο θεσμικό πλαίσιο, στην ένταση του ανταγωνισμού και στο γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Ειδικότερα, τα προβλήματα που σχετίζονται με το θεσμικό πλαίσιο, αφορούν κατά κύριο λόγο τη φορολογική πολιτική, την έλλειψη σχεδιασμού για την πορεία του στόλου, την ανεπάρκεια των ελεγκτικών μηχανισμών, το μέτ

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.