ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Κατοικία- Στέγαση: Άπιαστο όνειρο για τους περισσότερους νέους Κύριο

20:25 - 15 Ιαν 2022 | Οικονομία
Κατοικία- Στέγαση: Άπιαστο όνειρο για τους περισσότερους νέους
Έρευνα της ProRata αποτυπώνει μια κατάσταση μεταξύ κατάρρευσης και ανθεκτικότητας σε ζητήματα που αφορούν την στέγαση, το κόστος ζωής και την κάλυψη των βασικών αναγκών διαβίωσης, ιδιαίτερα για τους νέους.

Την παρουσίαση της έρευνας έκανε Στο Κόκκινο και στον Νίκο Ξυδάκη, ο υπεύθυνος πολιτικής ανάλυσης της εταιρείας δημοσκοπήσεων ProRata, Άγγελος Σεριάτος.

Σημειώνεται ότι η αύξηση του πληθωρισμού κατά 5,1% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020, προήλθε σε ένα σημαντικό βαθμό από τα κόστη στέγασης. Ειδικά προήλθε από τις αυξητικές μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

·         4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.

·         3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

·         18% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

·         2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

·         10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

·         0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

·         1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.      

Αναφερόμενος στα θέματα στέγασης ο κ. Σεργιάτος είπε: «Στην έρευνα ρωτήσαμε ανθρώπους όλων των ηλικιών, εστιάζοντας στους νέους και γιατί δεν μπορούν να φεύγουν από τα σπίτια των γονέων τους. Τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο αισιόδοξα. Το 70% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ποτέ δεν θα μπορέσει να αγοράσει δικό του σπίτι. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό γεγονός που αναδεικνύει την απαισιοδοξία που επικρατεί στους νέους έως 34 ετών.

Σε έρευνες του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικιών Ερευνών την περίοδο 2000 εώς 2008, περίπου 65% των ερωτηθέντων θεωρούσε ότι θα αποκτούσε κάποια στιγμή το δικό του σπίτι. Δεκαπέντε χρόνια μετά η εικόνα είναι αντεστραμμένη. 

Σημαντικό επίσης είναι το εύρημα για τον κατώτατο μισθό: Το 85% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι ο κατώτατος μισθός δεν επαρκεί σε ένα νέο ζευγάρι έως 40 ετών, χωρίς παιδί, για να νοικιάσει σπίτι και να καλύψει τις βασικές του ανάγκες τροφής και  ένδυσης. Υπάρχει αναντιστοιχία της πραγματικής ζωής με τον κατώτατο μισθό.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.