ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πληθαίνουν οι εμπορικοί χώροι που μένουν στα αζήτητα

23:31 - 21 Ιουλ 2008 | Οικονομία
Απογοητευτικά για τον εμπορικό κόσμο είναι τα αποτελέσματα της έρευνας διαθεσιμότητας εμπορικών χώρων που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών και η Ένωση Ιδιοκτητών Ελλάδος. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι συνεχίζεται και στο πρώτο εξάμηνο του 2008 ηεπιδείνωση του δείκτη διαθεσιμότητας εμπορικών χώρων που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι ο σχετικός δείκτης σημείωσε άνοδο κατά 1,3% σε σύγκριση με το β΄ εξάμηνο2007 και διαμορφώνεται στο 15,1% από 13,8%. Αυτό σημαίνει ότι στα 1.000 καταστήματα, τα 138 ήταν ξενοίκιαστα το Δεκέμβριο και τον Ιούνιο ήταν τα 151. Η επιδείνωση αυτή είναι ενδεικτική των τάσεων που επικρατεί στην αγορά αφού η ζήτηση για χώρους έχει περιοριστεί στο ελάχιστο.

Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό

Ζοφερό διαγράφεται το μέλλον για τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν τον οξύ ανταγωνισμό των πολυκαταστημάτων . Στην έρευνα του ΕΣΑ αναφέρεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας την περίοδο 1995-2008 (Απρίλιος) ο τζίρος των πολυκαταστημάτων αυξήθηκε κατά 357% έναντι αύξησης 176% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ένδυσης και υπόδησης.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Π. Καρέλας, δήλωσε χθες ότι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης 600.0000 τ.μ. εμπορικών χώρων στην περιφέρεια της Αττικής, γεγονός που θα επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την κρίση στο παραδοσιακό κέντρο της πόλης. «Πάει να αλλάξει χέρια το εμπόριο, οι συνήθειες του καταναλωτή, η δομή της οικονομίας έτσι όπως την ξέραμε», ανέφερε χαρακτηριστικά, επιρρίπτοντας ευθύνες και στις δημοτικές αρχές για την εγκατάλειψη του εμπορικού κέντρου της Αθήνας.

Σε αυτό το πλαίσιο, μία περαιτέρω επιδείνωση των δεικτών διαθεσιμότητας στο επόμενο εξάμηνο όχι μόνο δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί αλλά αντίθετα θα πρέπει να θεωρηθεί πολύ πιθανή.

Ο Εμπορικός Σύλλογος επισημαίνει μάλιστα ότι η δραστηριότητα των μικρών και μεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων επιβαρύνεται εκτός των άλλων από τη σημαντική αύξηση των λειτουργικών και χρηματοοικονομικώνεξόδων, την υποχώρηση της ζήτησης η οποία συνδέεται τόσο με την πορεία του πληθωρισμού όσο και με την επιβράδυνση των χορηγήσεων στην καταναλωτική πίστη, αλλά και το κλίμα αβεβαιότητας που χαρακτηρίζει την παγκόσμια οικονομία.

Τροχοπέδη στις πωλήσεις

Οι έμποροι επισημαίνουν ότι τα εν λόγω στοιχεία αντικατοπτρίζουν τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν λόγω γενικότερης οικονομικής συγκυρίας οι εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο του εμπορικού κέντρου εκτός από τα προβλήματα που συνδέονται με την γενικότερη οικονομική συγκυρία στην διάρκεια του α΄ εξαμήνου 2008 κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν και τις επιπτώσεις από το γεγονός ότι οι κεντρικοί δρόμοι του κέντρου πρωτεύουσας ήταν «αποκλεισμένοι» από τις πορείες τουλάχιστον 7-8 εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα.

Το γεγονός αυτό πέρα από την μείωση των πωλήσεων επηρεάζει σημαντικά και τα στοιχεία κόστους των επιχειρήσεων (μόνο το κόστος μισθοδοσίας για τις επιχειρήσεις εμπορίου και υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πρωτεύουσας εκτιμάται ότι κινείται στα επίπεδα των 400.000 ευρώ ημερησίως ενώ το συνολικό ημερήσιο λειτουργικό κόστος υπολογίζεται ότι υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ).

Τα δεδομένα αυτά ερμηνεύουν ως ένα βαθμό και την περαιτέρω επιδείνωση του δείκτη διαθεσιμότητας εμπορικών χώρων που λειτουργούν στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της πρωτεύουσας και συγκεκριμένα στις οδούς: Πανεπιστημίου - Σταδίου - Ερμού - Αιόλου - Αθηνάς.

«Ποτέ (;) την Κυριακή»

Σε επίθεση κατά του Προέδρου του ΣΕΛΠΕ, προχώρησε ο κ. Καρέλας με αφορμή το αίτημα των ιδιοκτητών πολυκαταστημάτων  να λειτουργούν τις Κυριακές και τόνισε ότι υπάρχει η Διαρκής Επιτροπή Διαλόγου για το Εμπόριο, στην οποία θα πρέπει να τίθενται και να συζητούνται όλα αυτά τα θέματα.

Παράλληλα, σημείωσε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσει η συζήτηση για την αναπροσαρμογή του ωραρίου και τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές είναι ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός για το εμπόριο.

Αντ. Αυγεροπούλου

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.