ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Γεωπολιτικό παζάρι για το λιμάνι του Πειραιά

01:01 - 30 Οκτ 2013 | Πολιτική
Γεωπολιτικό παζάρι για το λιμάνι του Πειραιά
Σε τελική φάση φαίνεται να βρίσκεται το παιχνίδι παρασκηνίου για τη αναθεώρηση της συμφωνίας ΟΛΠ – COSCO, χωρίς ωστόσο η έκβαση να είναι βεβαία, παρά τα τελευταία δημοσιεύματα.

Η όλη υπόθεση έχει πολιτικές, επιχειρηματικές και γεωπολιτικές διαστάσεις, καθώς συνδέεται άμεσα με τη διείσδυση των Κινέζων στην Ε.Ε., που δεν καλοβλέπει η Γερμανία, αλλά και με το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που η κυβέρνηση θέλει πάση θυσία να πετύχει.

 

Μάλιστα κινδυνεύει να τινάξει στον αέρα και τις ήδη τεταμένες σχέσεις μεταξύ της διοίκησης του ΟΛΠ και του Μαξίμου, που διαφωνούν και για τον τρόπο και το χρόνο της ιδιωτικοποίησης.

 

"Η συμφωνία του ΟΛΠ με την Cosco έχει σχεδόν οριστικοποιηθεί και τις επόμενες ημέρες θα έχουμε τη σχετική ανακοίνωση» όπως τόνισε, σε συνέντευξή του στον ΒΗΜΑFM, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

βαρβιτσιώτης291013

«Καταλαβαίνετε ότι είναι ένα deal 250 εκατ. ευρώ που δεν γίνεται σε ένα βράδυ, αλλά θέλει μήνες διαδικασιών, διαπραγματεύσεων, οριστικοποίησης λεπτομερειών κτλ. Έχουν τεθεί ερωτήματα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., τα οποία προσπαθούμε να απαντήσουμε με τον προσφορότερο τρόπο και βρισκόμαστε σε μια διαρκή επαφή τόσο με την COSCO όσο και με τον ΟΛΠ και βεβαίως είναι στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ το πότε θα προχωρήσει στη διαδικασία αποκρατικοποίησης» τόνισε χαρακτηριστικά.

"Κλειδί" η στάση της τρόϊκα

Ωστόσο, πολλά ακόμα απομένουν και κυρίως το ξεκαθάρισμα της στάσης της τρόικας.

 

Εδώ και καιρό η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει πειστικές απαντήσεις στην Κομισιόν για την υπόθεση της υπογραφής του φιλικού διακανονισμού με τους Κινέζους, ώστε να ξεμπλοκάρει η διαδικασία και να ανοίξει ο δρόμος για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, την ώρα που η τρόικα απαιτεί να διακοπούν οι συζητήσεις με τους Κινέζους και να προχωρήσει στον διαγωνισμό πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού.

 

Σημειώνεται ότι το Μαξίμου υπογραμμίζει ότι εφόσον δεν υπάρξει συμφωνία με την Cosco, η κινεζική πλευρά θα προσφύγει στη διεθνή διαιτησία, καθυστερώντας τις διαδικασίες όλης της αποκρατικοποίησης του λιμανιού, εξέλιξη που δεν επιθυμεί και η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

κομισιόν 2

Η τρόικα, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι εάν παραχωρηθεί και η δυτική πλευρά του προβλήτα ΙΙΙ στην Cosco, το τίμημα του ΟΛΠ θα μειωθεί και αυτό μοιραία οδηγεί στη μη επίτευξη του κυβερνητικού στόχου για τα απαιτούμενα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.

 

Η Κομισιόν δεν ανάβει το πράσινο φως για τη συμφωνία της κυβέρνησης με τους Κινέζους, καθώς:

  • Θεωρεί ότι η υπογραφή του φιλικού διακανονισμού που εμπεριέχει την καταβολή του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος αποτελεί κρατική βοήθεια εκ μέρους της ελληνικής πλευράς προς την κινεζική εταιρεία.
  • Η επέκταση της σύμβασης για την επένδυση στον προβλήτα ΙΙΙ χωρίς την ύπαρξη διαγωνισμού είναι εκτός ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου.
  • Η συμφωνία αυτή εδραιώνει τη θέση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά και ατονεί το ενδιαφέρον άλλων επενδυτών για συμμετοχή στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.

Σύμφωνα, πάντως, με εκτιμήσεις της κινεζικής πλευράς, η συμφωνία θα εκτινάξει τη συνολική δυναμικότητα του Σταθμού στα 6,2 εκατ. teu ετησίως.

Τι περιλαμβάνει η συμφωνία

Η ελληνοκινεζική συμφωνία περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός νέου προβλήτα στο δυτικό τμήμα του λιμανιού και την κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών για λογαριασμό του ΟΛΠ, που θα εξοφλήσει ο Οργανισμός σε 15 χρόνια, με αντάλλαγμα την αναστολή του ελάχιστου εγγυημένου τιμήματος που καταβάλλουν σε ετήσια βάση, έως ότου το ελληνικό ΑΕΠ επανέλθει στα επίπεδα του 2009, λόγω της μεταβολής των οικονομικών δεδομένων στη σύνθεση των φορτίων της αρχικής σύμβασης.

πειραιάς 2

Συγκεκριμένα, η ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της Cosco αναλαμβάνει:

  • Να κατασκευάσει και το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ.
  • Να κατασκευάσει για λογαριασμό του ΟΛΠ Α.Ε. τον νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυά του.
  • Να αναβαθμίσει τον προβλήτα ΙΙ τον ανατολικό και δυτικό προβλήτα ΙΙΙ
  • Να χρηματοδοτήσει όλα τα έργα με ποσά ύψους 230 εκ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Ναυτεμπορική, από την πλευρά της Cosco, οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει στα περισσότερα σημεία του δεύτερου φιλικού διακανονισμού, ενώ υπό συζήτηση παραμένει η ελάχιστη δυνατότητα διακίνησης, που αναμένεται να διαμορφωθεί στα 4,5 μέχρι 5 εκατ. teu ετησίως, γεγονός που θα δεσμεύει την Cosco για ετήσια παραγωγή από 2,2 εκατ. μέχρι 2,4 εκατ. teu.

 

Ανοικτό είναι ακόμα και το θέμα του σταθερού ενοικίου για το δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, ζήτημα που δεν έχει αποδεχτεί η κινέζικη πλευρά, με αποτέλεσμα να έχουν πέσει στο τραπέζι εναλλακτικές προτάσεις ώστε να ικανοποιηθούν και οι δύο εταιρείες.

 

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα στοιχεία, το οικονομοτεχνικό μοντέλο που έχει καταθέσει η Cosco σχετικά με τις επενδύσεις προβλέπει 120 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νέου προβλήτα και τα υπόλοιπα 110 εκατ. ευρώ σε μηχανολογικές εγκαταστάσεις (γερανογέφυρες).

 

Αλλά και τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν εντυπωσιακά, αφού το 2021 ο ΟΛΠ αναμένεται να εισπράξει πάνω από 110 εκατ. ευρώ, από περίπου 55 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το εγγυημένο αντάλλαγμα.

 

Πριν, πάντως, κλείσει η οριστική συμφωνία αναμένεται να γίνει μια συνάντηση «κορυφής» ανάμεσα στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, τον ΟΛΠ και την Cosco, ενώ θα προηγηθούν και οι απαντήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τόσο σε ό,τι αφορά τα πρώτα 23 ερωτήματα όσο και τα 13 νέα που απέστειλε στη χώρα μας μετά το ταξίδι του υπουργού στις Βρυξέλλες.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.