ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Φάρμακα ευρείας χρήσης:«Ένεση» ζωής στο φαρμακείο-Ανάχωμα δαπανών για το ΕΣΥ

09:48 - 16 Ιαν 2020 | ΥΓΕΙΑ
Στα χρόνια της κρίσης μία νέα αγορά στον κλάδο των φαρμάκων αναπτύχθηκε, βοηθούντων και σχετικών θεσμικών παρεμβάσεων, της επιστημονικής έρευνας, αλλά και της ανάπτυξης της διεθνούς τάσης της «αυτοφροντίδας».

Ο λόγος για την αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) και των σκευασμάτων που βρίσκονται στην αρνητική λίστα (και δεν αποζημιώνονται από τα ασφαλιστικά ταμεία) όντας πλέον βασικός μοχλός για την οικονομικό γίγνεσθαι των φαρμακείων, αλλά και ανάχωμα για τη συγκράτηση των δαπανών υγείας. Έτσι σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (Ε.Φ.Ε.Χ) το πρώτο εξάμηνο του 2019, ο τζίρος του κλάδου των ΜΗΣΥΦΑ και των σκευασμάτων αρνητικής λίστας έφτασε τα 260 εκατ. ευρώ. Σε σχέση με δυο χρόνια πριν αυξήθηκε κατά 30 εκατ. ενώ μόνο ατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 διακινήθηκαν 82 εκατομμύρια συσκευασίες.

«Η εφαρμογή υπεύθυνης Αυτοφροντίδας (self care) συμβάλλει θετικά στην αποδοτικότερη αξιοποίηση των διαθεσίμων πόρων ενώ ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά τη φαρμακευτική δαπάνη. Αν υποθέσουμε ότι δεν υπήρχαν τα ΜΗΣΥΦΑ, τα Ασφαλιστικά Ταμεία θα επιβαρύνονταν με 1,5 δισ. ευρώ», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (Ε.Φ.Ε.Χ.) Β. Σερέτης, χθες, σε συνέντευξη τύπου στην Αίγλη Ζαππείου για την παρουσίαση της καμπάνιας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για την αυτοφροντίδα. Σημειώνεται ότι ο Ε.Φ.Ε.Χ. αριθμεί 20 μέλη που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα στην έρευνα, παρασκευή και διανομή ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ, διαιτητικών, συμπληρωμάτων διατροφής, ομοιοπαθητικών και ιατρικών συσκευών

Μάλιστα για την σχετική τεκμηρίωση της άποψης για την στήριξη της προσπάθειας εξοικονόμησης δημόσιων πόρων ο κ. Σερέτης σημείωσε ότι η μέση τιμή των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 3,3 ευρώ, όταν αυτή των συνταγογραφούμενων ξεπερνά τα 10 ευρώ.

«Ευρωπαϊκές αλλά και παγκόσμιες μελέτες δείχνουν ότι για κάθε ένα (1) ευρώ που δαπανάται για την Αυτοφροντίδα το ανταποδοτικό όφελος για τον πολίτη, την Κοινωνική Ασφάλιση και τη Δημόσια Υγεία είναι 7 ευρώ. Επιδιώκεται έτσι, εναρμόνιση της χώρας μας με την ευρωπαϊκή εμπειρία και τις καλές πρακτικές στον τομέα της Αυτοφροντίδας» συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Ε.Φ.Ε.Χ..

Τα κόστη για φάρμακα

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η ελάχιστη τιμή των φαρμάκων που συνταγογραφούνται είναι υψηλή. Κι αυτό γιατί όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς με κυβερνητικές αποφάσεις τα τελευταία χρόνια έχει γίνει η διαμόρφωση των τιμών αποζημίωσης των γενοσήμων και η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα με προστασία κατώτερης τιμής των προϊόντων εκτός πατέντας στα 6 ευρώ ανά μηνιαία συσκευασία.

Ουσιαστικά η διείσδυση των γενοσήμων στην Ελλάδα σε σχέση αξίας/όγκου πωλήσεων είναι δυσανάλογη σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με πλέον πρόσφατα στοιχεία του ΟΟΣΑ, ενώ σε αξία πωλήσεων τα γενόσημα φτάνουν το 23% της συνολικής αγοράς, σε όγκο πωλήσεων φτάνουν μόλις το 24%, όταν στην Ισπανία η αξία πωλήσεων παραμένει στο 23% αλλά ο όγκος πωλήσεων βρίσκεται στο 48%. Όπως τονίζεται, η Ελλάδα ξοδεύει το ίδιο ποσοστό της φαρμακευτικής δαπάνης για γενόσημα αλλά αποζημιώνει με αυτά μόλις το μισό όγκο γενοσήμων σε σχέση με την Ισπανία.

Τούτων δοθέντων η προώθηση εναλλακτικών οδών προσφέρει δυνατότητες εξοικονόμησης πόρων. Έτσι χτες ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (Ε.Φ.Ε.Χ) και ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (Π.Φ.Σ) παρουσίασαν την καμπάνια με τίτλο «Αυτοφροντίδα: Φρόντισε τον εαυτό σου, Ρώτησε το φαρμακοποιό σου».

«Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος αντιλαμβανόμενος τον νέο ρόλο του Φαρμακείου και τη συμμετοχή του Φαρμακοποιού στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, σε συνεργασία με τον Ε.Φ.Ε.Χ, υλοποιεί τη συγκεκριμένη ενημερωτική καμπάνια για την υπεύθυνη Αυτοφροντίδα» τόνισε ο πρόεδρος του Π.Φ.Σ Α. Βαλτάς. «Η σύνδεση του όρου “Αυτοφροντίδα” με τον Φαρμακοποιό είναι άρρηκτη. Ο Φαρμακοποιός είναι σε θέση να γνωρίζει και να προτείνει τα κατάλληλα προϊόντα Αυτοφροντίδας, συνοδεύοντάς τα με οδηγίες σωστής και ασφαλούς χρήσης, για περιπτώσεις πρόληψης, ήπιων συμπτωμάτων και προβλημάτων υγείας, όπως και να παραπέμπει τον ασθενή στον θεράποντα ιατρό όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο. Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος με τα 10.000 φαρμακεία μπορεί να αποτελέσει τον θεμέλιο λίθο στην αναμόρφωση του Συστήματος Υγείας της χώρας μας με τη συμμετοχή του στο Σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας» προσέθεσε ο πρόεδρος του ΠΦΣ.

Σύμφωνα, μάλιστα,  με έρευνα του ΙΟΒΕ (1.000 πολίτες-13 περιφέρειες της χώρας 18-64 ετών - 2017) 6 στους 10 πολίτες πάντα ρωτούν τον Φαρμακοποιό και σχεδόν 8 στους 10, συμβουλεύονται τον Φαρμακοποιό πάντα ή έστω κάποιες φορές. Οι υπηρεσίες που παρέχονται στο Φαρμακείο αφορούν κατά 88% τη μέτρηση πίεσης, 72,8% αντιγριπικούς εμβολιασμούς, 56,8% έλεγχο βάρους και τεστ σακχάρου.

Η καμπάνια

Η καμπάνια, ξεκινά τον Φεβρουάριο του 2020 και θα διαρκέσει έως τον Μάιο του 2020 με επίκεντρο το Φαρμακείο. Στο πλαίσιο της καμπάνιας τα φαρμακεία πανελλαδικά θα φέρουν σήμανση με το λογότυπο και το μήνυμα και ο Φαρμακοποιός θα εκπαιδεύει το κοινό αναφορικά με την Αυτοφροντίδα. Παράλληλα για την ενίσχυση της διάδοσης του μηνύματος και την εκπαίδευση των πολιτών η καμπάνια περιλαμβάνει ενέργειες δημοσιότητας, όπως μετάδοση ραδιοφωνικού σποτ ως κοινωνικού μηνύματος, καθώς και παρουσία της καμπάνιας στο digital περιβάλλον.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2021 Premium S.A. All rights reserved.