ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Φοροέλεγχοι στην εποχή της πανδημίας:Τι αλλάζει στον προγραμματισμό της ΑΑΔΕ;

10:09 - 08 Ιουν 2020 | Φορολογία
Φοροέλεγχοι στην εποχή της πανδημίας:Τι αλλάζει στον προγραμματισμό της ΑΑΔΕ;
Η επανεκκίνηση της αγοράς οδηγεί αναπόδραστα και στο ξεκίνημα της διαδικασίας ελέγχων για φορολογική συμμόρφωση. Μόνο που πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην σε σχέση με αυτά που είχαν οδηγήσει στην εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΑΑΔΕ για το 2020.

Σημειώνεται ότι με βάση την απόφαση της ΑΑΔΕ (Α.1476/2019 ) , οι ελεγκτικές Υπηρεσίες ΚΕ.ΜΕ.ΕΠ., ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π., και Δ.Ο.Υ Α’ τάξεως, για φέτος είχαν προγραμματιστεί 25.100 πλήρεις και μερικοί φορολογικοί έλεγχοι, ενώ από το σύνολο των υποθέσεων που ήταν να ελεγχθούν, τουλάχιστον το 70% θα αφορούσε φορολογικά έτη, χρήσεις, υποθέσεις, περιόδους ή υποχρεώσεις της τελευταίας πενταετίας και από αυτό το ποσοστό, τουλάχιστον 75% θα αφορούσαν καταρχήν σε ελέγχους της τελευταίας τριετίας για τις οποίες έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Επίσης οι ελεγκτικές υπηρεσίες είχε προγραμματιστεί να διενεργήσουν μέσα στο 2020 συνολικά 2.500 ελέγχους για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των μη ετήσιων υποχρεώσεων των φορολογιών κεφαλαίου. Το 2019 η σχετική απόφαση όριζε 25.000 πλήρεις και μερικούς ελέγχους 2.500 για την φορολογία κεφαλαίου.

Πλέον όπως είναι φυσικό με δεδομένο π.χ. ότι σε πολλούς κλάδους η πανδημία οδηγεί σε αναστολή εργασιών όπως π.χ. σε πολλές τουριστικές επιχειρήσεις το όλο πλάνο αναθεωρείται.

Έτσι με νέα απόφασή της η ΑΑΔΕ τροποποιεί την Α.1476/20-12-2019 απόφαση περί καθορισμού του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν εντός του έτους 2020 κατά προτεραιότητα, από τις ελεγκτικές υπηρεσίες Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ., Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π. και Δ.Ο.Υ Α' τάξεως.

Όπως αναφέρεται, η τροποποίηση γίνεται με σκοπό την προτεραιοποίηση προς έλεγχο αυτών που παρουσιάζουν μεγαλύτερη παραβατικότητα και εισπραξιμότητα, με βάση αντικειμενικά κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και στοιχεία από εσωτερικές και εξωτερικές πηγές πληροφόρησης, σε συνδυασμό με τους περιορισμένους ελεγκτικούς πόρους, για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του φορολογικού ελεγκτικού μηχανισμού, την επίτευξη των στόχων του Επιχειρησιακού Σχεδίου έτους 2020 και τη διασφάλιση των δημοσίων εσόδων.

Ειδικά δίνεται έμφαση στους ελέγχους υποθέσεων παρελθόντων ετών.

Αναλυτικά όπως καταγράφεται με βάση τις τροποποιήσεις που έγιναν στην απόφαση «έλεγχοι που εντάσσονται στο προβλεπόμενο στις διατάξεις της περ. β' της παρ. 2 του άρθρου 26 του ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ.) ποσοστό (75%) δύνανται να επεκτείνονται στα δύο προηγούμενα πέραν της τελευταίας τριετίας φορολογικά έτη ή χρήσεις, βάσει των ειδικότερων οριζομένων στο Παράρτημα II (Γ.4) της παρούσας, συνεκτιμώντας εν συνεχεία και τα οριζόμενα στο τρίτο εδάφιο της παραγράφου 5.

Για τις υποθέσεις ελέγχων που περιλαμβάνουν χρήσεις 2012 και 2013 εκδίδονται πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και επιβολής προστίμων, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 27α του άρθρου 66 ν. 4646/2019 (Α'201) και της παραγράφου 11του άρθρου 72 του ν. 4174/2013 (Α' 170), σύμφωνα με τα κριτήρια των παραγράφων 3.1 έως 3.6 του Παραρτήματος II (Γ3) της ΔΕΛ Β'1190548 ΕΞ2018/24.12.2018 (Β'6211) απόφασης Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, όπως τροποποιήθηκε με την Α.1161/2019 (Β'1462) όμοια απόφαση.

Σε περίπτωση κάλυψης των στόχων του Επιχειρησιακού Σχεδίου έτους 2020, διενεργούνται έλεγχοι υποθέσεων επιπλέον των στόχων σύμφωνα με τη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης.

Το αρχείο των αξιολογημένων - προτεραιοποιημένων υποθέσεων 2020 αναρτάται στην εφαρμογή "Discoverer Viewer" του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.) Elenxis της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ανά ελεγκτική υπηρεσία.»

Επίσης στην απόφαση δίνεται μια ευελιξία ώστε να προταχθούν σημαντικές υποθέσεις. Πιο συγκεκριμένα σημειώνεται ότι «οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών υπηρεσιών, εφόσον από τα στοιχεία ή τις πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους και σε συνδυασμό με τις ισχύουσες διατάξεις κρίνουν ότι συντρέχει βάσιμος λόγος ελέγχου κατά προτεραιότητα υποθέσεων μη προτεραιοποιημένων κατά τις διατάξεις της παραγράφου 4 της παρούσας, υποχρεούνται, το αργότερο εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ανάρτηση των προτεραιοποιημένων υποθέσεων της υπηρεσίας τους, να εισάγουν την προκρινόμενη υπόθεση σε σειρά κατάταξης ανάλογα με τη σημαντικότητα της, συνεκτιμώντας τη σοβαρότητα των υποθέσεων που ανακατατάσσονται.

Τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζονται και για υποθέσεις που δημιουργήθηκαν από την 10/03/2020 μέχρι την ανάρτηση στο Ο.Π.Σ. Elenxis των προτεραιοποιημένων υποθέσεων, καθώς και για υποθέσεις που βρίσκονται στις ελεγκτικές υπηρεσίες και οι οποίες δεν απεικονίζονται στο Ο.Π.Σ. Elenxis. Προς τούτο, συνεκτιμώνται ενδεικτικά η γενεσιουργός αιτία, η δυνατότητα είσπραξης των προσδοκώμενων ποσών βεβαίωσης και η σοβαρότητα εν γένει της υπόθεσης. Για τις ενέργειες που προβλέπονται στην παρούσα παράγραφο απαιτείται αιτιολόγηση από τους προϊσταμένους των ελεγκτικών υπηρεσιών.

Επίσης όπως αναφέρεται, ανεξάρτητα από την προτεραιοποίησή τους ή μη, ολοκληρώνονται άμεσα οι κάτωθι υποθέσεις προς έλεγχο:

α) Υποθέσεις που αφορούν σε εκθέσεις έρευνας των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε..

β) Υποθέσεις που αφορούν σε πορισματικές εκθέσεις που διαβιβάζονται στην Α.Α.Δ.Ε. από τη Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 387 του ν. 4512/2018 (Α' 5 και 8).

γ) Υποθέσεις που αφορούν σε επιστροφές φόρων.

δ) Υποθέσεις που αφορούν σε έλεγχο βάσει δείγματος, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα σε διατάξεις και αποφάσεις (όπως δικαιούχων που έτυχαν επιστροφής Φ.Π.Α., καθώς και δικαιούχων νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που έτυχαν επιστροφής φόρου εισοδήματος, χωρίς έλεγχο).

ε) Υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί σημείωμα διαπιστώσεων με τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου και προσωρινός προσδιορισμός φόρων και προστίμων κατά τη δημοσίευση της παρούσας.

στ) Υποθέσεις για τις οποίες επίκειται η έκδοση σημειώματος διαπιστώσεων και προσωρινού προσδιορισμού φόρου και προστίμου, συνεκτιμώντας αιτιολογημένα στο Ο.Π.Σ. Elenxis και τα οριζόμενα στο τρίτο εδάφιο της παραγράφου 5 της παρούσας.

ζ) Υποθέσεις που προέκυψαν από εισαγγελικές παραγγελίες, εντολές ανακριτικών και προανακριτικών πράξεων, περιλαμβανομένων αιτημάτων και εντολών διενέργειας φορολογικών ελέγχων που έχουν προκύψει από εντολή οποιασδήποτε Εισαγγελικής ή Δικαστικής Αρχής και διατηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε. βάσει των διατάξεων του άρθρου 389 του ν. 4512/2018 (Α' 5 και 8).

η) Υποθέσεις των Δ.Ο.Υ και Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. που αφορούν σε διενέργεια μερικού επιτόπιου ελέγχου διαπίστωσης της εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων, της τήρησης των βιβλίων και της έκδοσης των φορολογικών στοιχείων, για φορολογουμένους που ασκούν οποιαδήποτε δραστηριότητα ή διακινούν αγαθά.

θ) Υποθέσεις που αφορούν σε διασταυρωτικούς ελέγχους ενδοκοινοτικών συναλλαγών (VIES), υποθέσεις πολυμερών (ταυτόχρονων) ελέγχων που διενεργούνται από ελληνικές και αλλοδαπές φορολογικές αρχές, υποθέσεις διενέργειας ελέγχου στο πλαίσιο επανάληψης διαδικασίας καθώς και σε εκτέλεση προδικαστικής απόφασης, υποθέσεις που αφορούν σε επιβολή προστίμων, υποθέσεις του άρθρου 1 περίπτωση 12 υποπερίπτωση Α.2.γ της υπ' αρ. Δ. ΟΡΓ. Α 1115805 ΕΞ 2017/31.7.2017 (Β' 2743) απόφασης του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε., όπως ισχύει και υποθέσεις που αφορούν σε ανακλήσεις αδειών λειτουργίας γραφείων ή υποκαταστημάτων αλλοδαπών εταιρειών που έχουν εγκατασταθεί στην Ελλάδα με βάση τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 27/1975 (Α'77), όπως ισχύει.

ι) Υποθέσεις αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής κατόπιν αιτήματος, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 4174/2013, όπως ισχύει.

ια) Υποθέσεις της υπ' αρ. Α.1413/04-11-2019 (Β' 4061) απόφασης του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.

ιβ) Υποθέσεις που εκπληρώνουν τους επιμέρους τιθέμενους επιχειρησιακούς στόχους ελέγχου βάσει των ειδικότερων οριζομένων στο Παράρτημα II (Β.γ και Γ.1.α.ί) της παρούσας.

ιγ) Υποθέσεις που εκπληρώνουν τους επιμέρους τιθέμενους επιχειρησιακούς στόχους ελέγχου ειδικών κατηγοριών φορολογουμένων, βάσει των ειδικότερων οριζομένων στο Παράρτημα II (Β.β και Γ.1) της υπ' αρ. Α.1105/21-03-2019 (Β' 1055) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. και δεν διενεργήθηκαν εντός του έτους 2019.

Επίσης, όπως αναφέρει το ΑΠΕ - ΜΠΕ, οι οδηγίες του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, για τους ελέγχους είναι οι ακόλουθες:

Τον Ιούνιο, διενεργούνται, κυρίως, εμφανείς έλεγχοι σε επιχειρήσεις από συνεργεία των ΔΟΥ στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγεται η ελεγχόμενη περιοχή, με συμβουλευτικό χαρακτήρα ενίσχυσης συμμόρφωσης. Τον μήνα Ιούλιο οι έλεγχοι θα διενεργούνται σε ποσοστό 60% από συνεργεία των ΔΟΥ, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγεται η ελεγχόμενη περιοχή και κατά 40% από συνεργεία των ΔΟΥ όμορων περιοχών (εκτός χωρικής αρμοδιότητας). Σταδιακά, και υπό την επιφύλαξη της διατήρησης των επιδημιολογικών χαρακτηριστικών των γεωγραφικών περιοχών και της επικράτειας γενικότερα, θα αντιστραφεί η αναλογία των διενεργούμενων ελέγχων.

Οι κλάδοι οι οποίοι βρίσκονται σε προτεραιότητα από τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ, είναι οι εξής:

Παροχής Υπηρεσιών (συνεργεία, ιατρικές υπηρεσίες, οικοδομικές δραστηριότητες κ.α.). Επιχειρήσεις παραγωγής/πώλησης τροφίμων (αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, παραγωγής /μεταποίησης κρέατος, mini markets, επιχειρήσεις παρασκευής και διανομής πρόχειρου φαγητού, κ.λπ.) Λιανικό και χονδρικό εμπόριο Επιχειρήσεις καλλωπισμού Επιχειρήσεις σχετιζόμενες με εστίαση/παροχή ποτών Τουριστικές επιχειρήσεις. Λοιπές επιχειρήσεις. Κατά προτεραιότητα θα διενεργούνται έλεγχοι σε επιχειρήσεις με για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία ή καταγγελίες εκτεταμένης φοροδιαφυγής, απάτης, κ.λπ.

Επιπλέον, όπου χρειάζεται, οι εφοριακοί θα έχουν τη βοήθεια τελωνειακών και ελεγκτών του Γενικού Χημείου του Κράτους, για ελέγχους με αντικείμενο την παραγωγή, διακίνηση και εμπορία ποτών και τροφίμων καθώς και στα πρατήρια υγρών καυσίμων και στις επιχειρήσεις χημικών προϊόντων. Ειδικότερα, οι χημικοί υπάλληλοι θα συμμετέχουν σε ελέγχους προκειμένου να διαπιστωθούν θέματα νοθείας ή άλλων δόλιων πρακτικών, στους τομείς:

  • Αλκοολούχα ποτά
  • Μέλι, ελαιόλαδο και φέτα
  • Καύσιμα
  • Προϊόντα καπνού και συναφή προϊόντα (υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων)
  • Χημικά και βιομηχανικά προϊόντα, με έμφαση σε είδη με υψηλή τιμή μονάδας (κοσμήματα από πολύτιμα μέταλλα , δερμάτινα είδη και λοιπά ενδύματα) σε παρασκευάσματα τύπου «χλωρίνης», τα οποία έχουν ενταχθεί σε μειωμένο ΦΠΑ 6% έναντι όλων των λοιπών καθαριστικών, που εντάσσονται σε ΦΠΑ 24%, σε υφασμάτινες μάσκες κ.λπ.

Επιπρόσθετα, θα διενεργούνται έλεγχοι διακίνησης σε οδικούς άξονες-διόδια. Σύμφωνα με τις ίδιες οδηγίες, συνιστάται στους ελεγκτές να φορούν μάσκα και γάντια κατά την είσοδό τους σε επιχειρήσεις.

Γιώργος Αλεξάκης

 

Τελευταία τροποποίηση στις 10:18 - 08 Ιουν 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.