ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

H Ινδία αυξάνει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου

07:54 - 15 Ιουλ 2022 | Εμπορεύματα
H Ινδία αυξάνει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου
Από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους έχουν στηριχθεί σε χώρες για να αγοράσουν λιγότερο ρωσικό πετρέλαιο σε μια προσπάθεια να τιμωρήσουν τη Μόσχα για την επιθετικότητά της. Τα ινδικά διυλιστήρια έχουν κάνει το αντίθετο, εξαγοράζοντας περισσότερο ρωσικό αργό, ενώ η κυβέρνηση διερευνά τρόπους για να προστατεύσει τις εγχώριες εταιρείες πετρελαίου από τιμωρία σε περίπτωση που υποστούν κυρώσεις.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα τεράστιο άλμα σε όγκους εισαγωγών από τη Ρωσία. Τον Μάιο, η Ινδία εισήγαγε 819.000 βαρέλια την ημέρα (bpd), από 277.000 bpd τον Απρίλιο και 33.000 bpd πριν από ένα χρόνο. Η Ρωσία είναι πλέον ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής στην Ινδία, αντικαθιστώντας τη Σαουδική Αραβία, ενώ το Ιράκ συνεχίζει να είναι ο μεγαλύτερος.

Ινδός κυβερνητικός αξιωματούχος είπε ότι η χώρα του σχεδιάζει να συνεχίσει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου, καθώς υπάρχει σημαντική έκπτωση. Αξιωματούχοι της κυβέρνησης και του διυλιστηρίου είπαν ότι ο κύριος λόγος που η Ινδία αγοράζει ρωσικό αργό πετρέλαιο είναι εμπορικός.

Μετά την Κίνα, η Ινδία έχει κάνει περισσότερα από οποιαδήποτε χώρα για να αντισταθμίσει τη μείωση της ζήτησης για ρωσικό πετρέλαιο από αλλού, υπονομεύοντας τις προσπάθειες της Δύσης να απομονώσει τη Μόσχα και να επισπεύσει τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία. «Η Ινδία έχει τη στάση ότι αν η Κίνα αγοράζει, γιατί να μην το κάνουμε κι εμείς;» δήλωσε ο Robin Mills, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων ενέργειας Qamar Energy. «Η Ινδία δεν θέλει να είναι ξανά στην ίδια θέση όταν η Κίνα συνέχισε να αγοράζει ιρανικό πετρέλαιο και η Ινδία το σταμάτησε», πρόσθεσε.

Ενώ η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι εκτιμά τις καλές σχέσεις με την Ουάσιγκτον και τη Δύση, οι Ινδοί αξιωματούχοι λένε ότι οι εσωτερικές ανάγκες προηγούνται και υποστηρίζουν ότι η Ρωσία ήταν καλύτερος φίλος από τις ΗΠΑ στην ενεργειακή συνεργασία.

Ο Ινδός υπουργός Ενέργειας Hardeep Singh Puri κατηγορεί συχνά τον ΟΠΕΚ ότι συγκρατεί τα βαρέλια από την αγορά και είπε ότι οι υψηλές τιμές δεν είναι καλές για τους παραγωγούς ή τους καταναλωτές. «Πρέπει να φροντίσουμε τα συμφέροντά μας», είπε ο Puri τον περασμένο μήνα.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν χαρακτήρισε την αντίδραση της ενεργειακής πολιτικής της Ινδίας στην κρίση της Ουκρανίας ως «κάπως ασταθή».

Τον περασμένο μήνα, ο Ινδός υπουργός Εξωτερικών Subrahmanyam Jaishankar έθεσε την εξής ερώτηση σε μια διάσκεψη: «Γιατί τα ινδικά χρήματα και τα κεφάλαια που προέρχονται από την Ινδία θεωρούνται ότι χρηματοδοτούν τον πόλεμο (στην Ουκρανία), όταν η Ευρώπη αγοράζει επίσης αέριο από τη Ρωσία;».

Ρωσικά πετρέλαια - Στοιχεία

Τον Απρίλιο, ο υπουργός Πετρελαίου της Ινδίας, Pankaj Jain, κάλεσε μια συνάντηση κρατικών εταιρειών για να συζητήσουν τη δυνατότητα αγοράς ρωσικών περιουσιακών στοιχείων πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η πρόταση ήταν να δημιουργηθεί μια εταιρεία κατά 51% ιδιοκτησίας της κυβέρνησης, με το υπόλοιπο να διανέμεται μεταξύ κρατικών εταιρειών ως τρόπος αποτροπής της απειλής των δευτερογενών κυρώσεων των ΗΠΑ σε περίπτωση που επιβληθούν.

Η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει ακόμη με την πρόταση, εν μέρει επειδή το πρώτο δικαίωμα άρνησης για τα ρωσικά πετρελαϊκά περιουσιακά στοιχεία που απέρριψαν οι δυτικές εταιρείες ανήκει στις ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες και καθώς η απειλή δευτερογενών κυρώσεων έχει υποχωρήσει προς το παρόν. Αλλά η ιδέα θα έθετε την Ινδία, τον τρίτο μεγαλύτερο καταναλωτή και εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, σε αντίθεση με την Ουάσιγκτον και τους συμμάχους της, που θέλουν μια ενιαία παγκόσμια απάντηση για την απομόνωση της Μόσχας.

Ωστόσο, ιδιωτικά και κρατικά διυλιστήρια στην Ινδία λένε ότι βρίσκονται σε τακτική επαφή με κυβερνητικούς αξιωματούχους, ενημερώνοντάς τους για σχέδια αγοράς πετρελαίου από τη Ρωσία και λαμβάνοντας διαβεβαιώσεις ότι εάν προκύψουν προβλήματα, το Νέο Δελχί θα παρέμβει και θα προσπαθήσει να τα επιλύσει. Δεν βλέπουν κανέναν άμεσο λόγο για τη μείωση των τεράστιων διευρυμένων αγορών πετρελαίου από τη Ρωσία, αν και οι αξιωματούχοι του διυλιστηρίου και της κυβέρνησης τόνισαν ότι οι εμπορικές και όχι οι πολιτικές εκτιμήσεις ήταν πρωταρχικής σημασίας.

Οι έντονες εκπτώσεις που απολάμβαναν τα ινδικά διυλιστήρια αμέσως μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία – 20-30 δολαρίων το βαρέλι – έχουν μειωθεί σημαντικά καθώς η Ρωσία βρίσκει νέες αγορές για το πετρέλαιο της. Είναι μόλις 7-8 δολάρια με βάση την παράδοση, ακόμα φθηνότερα από τις βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Ορισμένοι αξιωματούχοι του διυλιστηρίου δήλωσαν ότι τα μικρότερα περιθώρια κέρδους θα μπορούσαν να διαβρωθούν περαιτέρω, καθώς το κόστος ασφάλισης και μεταφοράς για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου έχει αυξηθεί σημαντικά.

Αξιόπιστη ρωσική υποστήριξη

Η Ρωσία έχει βοηθήσει επίσης την Ινδία σε άλλους τομείς της ενέργειας. Ενώ οι προσπάθειες των δυτικών εταιρειών να κατασκευάσουν πυρηνικούς σταθμούς στην Ινδία έχουν σκοντάψει, δύο αντιδραστήρες ρωσικής κατασκευής βρίσκονται σε εμπορική λειτουργία στο Kudankulam, στη νότια Ινδία, από το 2014 και το 2017.

Η κατασκευή άλλων δύο ξεκίνησε το 2017 και ο Μόντι και ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν συμφώνησαν το 2018 να κατασκευάσουν άλλους έξι σταθμούς. Επίσης, η Ρωσία έχει εδώ και καιρό υποστηρίξει την Ινδία διεθνώς σε κρίσιμα ζητήματα, συμπεριλαμβανομένου του Κασμίρ, ενός εδάφους που αμφισβητείται μεταξύ Ινδίας, Πακιστάν και Κίνας, και είναι η πιο σημαντική πηγή ξένου στρατιωτικού υλικού. Αυτό σημαίνει ότι το Νέο Δελχί είναι απρόθυμο να βάλει τα συμφέροντα των ΗΠΑ πάνω από αυτά της Ρωσίας, ειδικά αφού αισθάνθηκε ότι ζημιώθηκε οικονομικά από τις κυρώσεις στο πετρέλαιο από το Ιράν και τη Βενεζουέλα.

Μαρία Μπερτζελέτου

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.