• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Επενδύσεις €13 δισ. επιστρατεύονται στον τομέα των υποδομών-Τα έργα «σηματωροί» Κύριο

08:00 - 13 Αυγ 2020 | ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Μετά από μία μακρά περίοδο ανυπαρξίας έργων ο κυβερνητικός σχεδιασμός για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας γεννά ελπίδες για την ανάταξη του κατασκευαστικού κλάδου. Σε αυτό το πλαίσιο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτίσει μία μεγάλη λίστα με έργα που κοστολογούνται στα 13 δισ. ευρώ και τα οποία θα δώσουν νέα «πνοή» στην αγορά των κατασκευών.

Του Αριστοτέλη Παππά

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου.

Η κυβέρνηση χαρακτηρίζει το 2021 ως μία χρονιά – κλειδί για την πορεία των έργων, ενώ συνολικά μέχρι το 2023 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι θα έχει ενεργοποιηθεί εξ ολοκλήρου το πακέτο των 13 δισ. ευρώ, ακόμη και για τα έργα που προς το παρόν βρίσκονται στη διαγωνιστική τους φάση.

Για τον προγραμματισμό και τον σχεδιασμό της νέας γενιάς μεγάλων έργων στη χώρα μας, μίλησε στο Reporter Magazine ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γεώργιος Καραγιάννης. Ειδικότερα, ο κ. Καραγιάννης δήλωσε: «Έργα προϋπολογισμού, που ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ, ωριμάζουν, μελετώνται και είτε έχουν δημοπρατηθεί ήδη είτε θα δημοπρατηθούν εντός του επόμενου διαστήματος. Οδικά έργα πνοής όπως το Πάτρα – Πύργος, ο Ε-65, το Flyover της Θεσσαλονίκης, η υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας και ο ΒΟΑΚ.

Σιδηροδρομικά έργα που περιλαμβάνουν την αναβάθμιση και την επέκταση του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου, Μετρό στην Αθήνα με τη νέα γραμμή 4, τους νέους σταθμούς που παραδώσαμε σε Κορυδαλλό, Νίκαια και Αγ. Βαρβάρα και φυσικά το Μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου εκεί κόψαμε έναν γόρδιο δεσμό χρόνων, εξασφαλίζοντας και Μετρό και αρχαία για τους Θεσσαλονικείς. Ακόμα, θωρακίζουμε τη χώρα με έργα αντιπλημμυρικής προστασίας άνω των 800 εκατ. ευρώ και παρεμβαίνουμε με ένα πρόγραμμα 450 εκατ. ευρώ για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σε χιλιάδες σημεία του οδικού δικτύου της χώρας.

Από τον ΒΟΑΚ της Κρήτης, ως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και από το πιο απομακρυσμένο σημείο της χώρας, ως το κέντρο της Αθήνας, το Υπουργείο Υποδομών δηλώνει σταθερά το παρόν σε όλα τα έργα που κάνουν τη ζωή των συμπολιτών μας ευκολότερη και καλύτερη».

Γεώργιος Καραγιάννης Γενικός Γραμματέας Υποδομών

Γεώργιος Καραγιάννης, Γενικός Γραμματέας Υποδομών

Τα βασικά έργα του κυβερνητικού πακέτου

Τα κυριότερα έργα, τα οποία θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται είτε θα μπορούσαν να συμβασιοποιηθούν έως το τέλος του 2020, είναι τα εξής:

1. Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας

Η πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα στην Ευρώπη, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ και με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η επένδυση περιλαμβάνει το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, είναι μήκους 12,9 χλμ. και θα διαθέτει 15 νέους υπόγειους σταθμούς.

Η «πορτοκαλί» γραμμή θα διασχίζει πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας, καθώς θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα συνεχίζει στην Κυψέλη, στο Γκύζη, τα Εξάρχεια, θα περνά από το κέντρο της Αθήνας στην Ακαδημίας, στο Κολωνάκι και τον Ευαγγελισμό, θα συνεχίζει στα Ιλίσια, στη Ζωγράφου, καταλήγοντας στο Γουδή, κοντά στην συμβολή της λεωφόρου Μεσογείων με την Κατεχάκη.

Το έργο διεκδικούν τα σχήματα Άκτωρ – Ansaldo – Hitachi – Rail Italy και J&P Άβαξ – Ghella – Alstom, που έχουν προσφύγει εναντίον του πορίσματος της Επιτροπής Διαγωνισμού της Αττικό Μετρό, με το οποίο θα αξιολογούνταν οι τεχνικές προσφορές, που ανοίχθηκαν στις αρχές του έτους.

Τα δύο σχήματα προχώρησαν τον Απρίλιο με νέες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), με την έκδοση της σχετικής απόφασης, ωστόσο, να παίρνει αρκετούς μήνες, δημιουργώντας τον κίνδυνο ο διαγωνισμός να «παγώσει» μέχρι τα μέσα του 2021. Γι’ αυτό και η δεύτερη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, εξαρτάται από την απόφαση που θα λάβει η Αττικό Μετρό -που είναι υπεύθυνη για το διαγωνισμό- σε συνάρτηση με την αντίστοιχη απόφαση του ΣτΕ.

2. Νέο αεροδρόμιο Καστελλίου

Στα τέλη του περασμένου Μαΐου ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες στο εργοτάξιο του νέου αεροδρομίου στην περιοχή του Καστελλίου, στο Ηράκλειο Κρήτης. Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί με τις πιο σύγχρονες τεχνικές σε περιβαλλοντικό επίπεδο και αναμένεται να αποτελέσει σηματωρό για τον κλάδο των αερομεταφορών στην Κρήτη.

Το σημαντικό αυτό έργο, που ξεκίνησε επίσημα να θεωρείται υπό κατασκευή στις 8 Φεβρουαρίου 2020, σταδιακά θα ανεβάζει ταχύτητα και το 2021 θα μπουν οι κατασκευές στην τελική ευθεία. Το κατασκευαστικό κόστος του έργου υπολογίζεται στα 480 εκατ. ευρώ και η συνολική επένδυση εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ. Το νέο αεροδρόμιο του Καστελλίου θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης», ενώ το έργο υλοποιείται από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – GMR Airports Ltd.

3. Σιδηροδρομικά έργα νέας γενιάς

Την υλοποίηση και δημοπράτηση σιδηροδρομικών έργων, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ, προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, η θυγατρική εταιρεία διαχείρισης έργων του ομίλου ΟΣΕ προγραμματίζει τη διενέργεια σειράς διαγωνισμών σιδηροδρομικών έργων, συνολικής αξίας 381 εκατ. ευρώ.

Από τα έργα που σχεδιάζει βραχυπρόθεσμα η ΕΡΓΟΣΕ, εντός των επόμενων 2-3 μηνών προγραμματίζεται η δημοπράτηση μειοδοτικών διαγωνισμών, συνολικού ύψους 154 εκατ. ευρώ, οι οποίοι περιλαμβάνουν:

  • Την ηλεκτροκίνηση – σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση στην υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Λάρισα – Βόλος. Πρόκειται για έργο αξίας 66,3 εκατ. ευρώ.
  • Το ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ETCS) και την εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης στην υφιστάμενη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη. Το έργο υπολογίζεται στα 46,3 εκατ. ευρώ.
  • Τη δεύτερη φάση εκσυγχρονισμού του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών. Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται στα 40 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει την κατασκευή των υπόλοιπων γραμμών και αποβάθρων του σταθμού, καθώς και τη σύνδεσή του με το Μετρό.

4. Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

Υπό σχεδιασμό βρίσκεται ο Αυτοκινητόδρομος 90 (Α90), γνωστός και ως Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), με το συνολικό προϋπολογισμό του έργου να «αγγίζει» τα 2 δισ. ευρώ.

Όσον αφορά τα χαρακτηριστικά του ΒΟΑΚ, το πρώτο τμήμα Ηράκλειο – Χερσόνησος, δημοπρατείται με τη μέθοδο της παραχώρησης. Είναι μήκους περίπου 163 χλμ., από τα οποία έχουν ήδη κατασκευαστεί 51 χλμ. Στη σύμβαση προβλέπεται δικαίωμα προαίρεσης με το οποίο αποφασίστηκε ότι μπορεί να κατασκευαστεί η ανατολική επέκταση του ΒΟΑΚ, το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος. Το κόστος κατασκευής εκτιμάται στα 1,3 δισ. ευρώ, ενώ από την φάση της προεπιλογής έχουν προκριθεί τα εξής σχήματα: Κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S., κοινοπραξία Acciona Concesiones – Mytilineos, ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη είναι συνολικού μήκους 22,5 χλμ. και το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 205 εκατ. ευρώ. Θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), ενώ ήδη έχει γίνει η προεπιλογή των ενδιαφερομένων που είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Shikun Binui LTD και κοινοπραξία Acciona Concesiones – Mytilineos – Intertoll.

Το τρίτο τμήμα, Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, θα κατασκευασθεί ως δημόσιο έργο. Είναι 14 χλμ., το κόστος κατασκευής του ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ, ενώ δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμη κάποια διαγωνιστική διαδικασία.

5. Αυτοκινητόδρομος Ε65

Το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, Τρίκαλα – Εγνατία Οδός, βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να ενώσει το ήδη έτοιμο τμήμα Ξυνιάδα Φθιώτιδας – Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό. Το project θα υλοποιήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί στα 443 εκατ. ευρώ και είναι μήκους 64 χλμ.

Στο μεγάλο αυτό project αναμένεται η οριστική απόφαση για την έγκριση της χρηματοδότησης από τη διεύθυνση ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου.

Όσον αφορά το νότιο τμήμα του Ε65, Λαμία – Ξυνιάδα, η πρόοδος του έργου ξεπέρασε το 41% μέχρι τον περασμένο Απρίλιο. Η συνολική διάρκεια κατασκευής του νότιου τμήματος είναι 36 μήνες και η παράδοση σε κυκλοφορία αναμένεται έως τα τέλη του 2021.

6. Αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου

Το «πράσινο φως» για την ένταξη του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου στο project της Ολυμπίας Οδού έδωσε τον περασμένο Ιούνιο η κυβέρνηση. Ο αρχικός προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου υπολογίζεται στα 240 εκατ. ευρώ.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας – Πύργου αναμένεται να κατασκευαστεί από την κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού, ωστόσο απομένει να δοθεί η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να δρομολογηθεί οριστικά η διαδικασία κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου. Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προέβη στη διάλυση υπογεγραμμένων συμβάσεων του οδικού άξονα Πάτρας – Πύργου.

Τελευταία τροποποίηση στις 14:57 - 13 Αυγ 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman