ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τα containers, οι μεταφορείς και η μάχη για τις παραδόσεις Κύριο

18:40 - 13 Δεκ 2020 | ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Τα containers, οι μεταφορείς και η μάχη για τις παραδόσεις
Τα προκόμματα στις έγκαιρες παραδόσεις από τις εταιρίες ταχυμεταφορών, αλλά και κάποιες μεμονωμένες ελλείψεις σε κάποια προϊόντα αναδεικνύουν τη σημασία των επενδύσεων σε όλους τους κρίκους εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως έχει καταδειχθεί λόγω πανδημίας. Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με πληροφορίες η ακινητοποίηση χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων μεγάλης αλυσίδας παιχνιδιών και ειδών σπιτιού οφείλεται στην αδυναμία παράδοσής τους μέσω των λιμανιών, ενώ η απουσία κάποιων εξειδικευμένων προϊόντων χαρτικών και ειδών γραφείου από αλυσίδα του κλάδου αποδίδεται αντίστοιχα στο «φρενάρισμα» των παραδόσεων.

Κατά τη διάρκεια αυτής της πρωτόγνωρης παγκόσμιας κρίσης για την υγεία, οι ναυτικοί μας, οι ήρωες της θάλασσας, παραμένουν πιστοί στο καθήκον τους να παρέχουν στους πολίτες του κόσμου βασικά αγαθά, ενέργεια, τρόφιμα, φάρμακα και ιατρικό εξοπλισμό έχει επισημάνει με έμφαση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Μάλιστα ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης έχει σημειώσει με έμφαση ότι είναι «ύψιστης σημασίας να δοθεί προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ναυτικών για την Covid 19, μαζί με άλλους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής. Αυτό θα διασφαλίσει ένα περιβάλλον χωρίς Covid-19 για τους ναυτικούς, οι οποίοι εργάζονται υπό ιδιαίτερες συνθήκες περιορισμού, καθώς και τη διευκόλυνση των αλλαγών και του επαναπατρισμού των πληρωμάτων, που επί του παρόντος έχουν διαταραχθεί σοβαρά, προστατεύοντας παράλληλα την αδιάλειπτη λειτουργία του διεθνούς εμπορίου», σημείωσε ο κ. Βενιάμης.

Επίσης, την ανάγκη συναίνεσης για την ανάπτυξη του Τομέα της Εφοδιαστικής τόνισαν οι ομιλητές στο 23ο Συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), που διοργανώθηκε διαδικτυακά, από τις 30 Νοεμβρίου μέχρι και τις 6 Δεκεμβρίου, με τίτλο «1+5 Days: Supply Chain Playbook-Continuity in Crisis». Ο απερχόμενος Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, Νικόλαος Ροδόπουλος ανέφερε στο συνέδριο ότι τα «Logistics είναι το συνθετικό, λειτουργικό και ρυθμιστικό δομικό στοιχείο που διασυνδέει όλο το παραγωγικό μοντέλο και όλες τις δραστηριότητες, απαιτεί διεθνή σχεδιασμό.»

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Δρ. Βασίλη Ζεϊμπέκη, Αντιπρόεδρο Διοικητικού EEL, Επ. Καθηγητή Τμ. Μηχανικών Οικονομίας & Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, «μέσα από την έρευνα που εκπονήσαμε αναδείχθηκαν τα σημεία στα οποία θα εστιάσουν οι εταιρείες και αφορούν στην αναδιοργάνωση των διαδικασιών logistics, στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων του προσωπικού τους, στη μίσθωση/αγορά νέων αποθηκευτικών χώρων, καθώς επίσης στην επένδυση και χρήση εξειδικευμένων πληροφοριακών συστημάτων και αυτοματισμών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα βασικότερα προβλήματα για τις εταιρείες εμπορίας/μεταποίησης αφορούσαν στη διαχείριση αποθεμάτων και προμηθευτών, ενώ για τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών logistics, αφορούσαν στη διανομή των προϊόντων και στις συνεργασίες με τρίτες εταιρείες».

Βέβαια σε γενικές γραμμές την Ελλάδα η εφοδιαστική αλυσίδα κι η ειδικά η ναυτιλία όπως απέδειξε η συγκυρία άντεξε και δεν οδήγησε σε προβλήματα την εσωτερική αγορά. Μόνο τις τελευταίες ημέρες βέβαια με την εκτίναξη των παραγγελιών λόγω της «Μαύρης Παρασκευής» αλλά και της γενικότερης ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου ο κλάδος των ταχυμεταφορών δεν απέφυγε τις καθυστερήσεις και κάποια προβλήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κίνηση  στη δεύτερη καραντίνα είναι αυξημένη γενικά  έως και κατά 50% ζήτηση, σε σχέση με το lockdown της περασμένης άνοιξης. Γιαυτό, οι τρεις από τους τέσσερις μεγαλύτερους παίκτες των ταχυμεταφορών, βάσει μεριδίου αγοράς, η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η ΕΛΤΑ Courier και η Speedex είχαν φροντίσει να πουν ότι δε θα είναι δυνατόν να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις.

Ήδη βέβαια στο φόντο των νέων αναγκών που αναδεικνύονται σε αποθηκευτικούς χώρους και κέντρα διανομών, σε τεχνολογικό εξοπλισμό αλλά και ανθρώπινο δυναμικό έχουν γίνει βήματα αλλά μάλλον απαιτούνται περισσότερα. Βέβαια είναι απαραίτητη και η σωστή εκτίμηση των συνθηκών για το τι θα μείνει ως τάση την επόμενη μέρα της πανδημίας ώστε να μην σπαταληθούν κρίσιμοι πόροι. Να σημειωθεί ότι για τις εταιρίες ταχυμεταφορών απαιτείται περίπου ένας μήνας εκπαίδευσης για να είναι σε θέση να αναλάβει καθήκοντα ένας νεοεισερχόμενος εργαζόμενος στον χώρο των ταχυμεταφορών. Στον κλάδο  απασχολούνται συνολικά περίπου 9.000 άτομα και πολλοί τονίζουν ότι θα πρέπει να αυξηθούν κατά 4.500, δεδομένου ότι καταγράφεται έως και 50% άνοδος των παραγγελιών. Βέβαια ήδη έχουν γίνει προσλήψεις στον κλάδο.

Σύμφωνα με δημοσιευμένα στοιχεία η ΕΛΤΑ Courier έχει διπλασιάσει τη δυνατότητα διανομής σε 100.000 πακέτα από 50.000 πριν εκδηλωθεί η πανδημία, έχει ανοίξει τρία νέα κέντρα διαλογής, διανομής και αποθήκευσης μεγάλων αντικειμένων και έχει θέσει σε λειτουργία πέντε νέα καταστήματα. Η ACS είναι σε θέση να διεκπεραιώσει πανελλαδικά, σε ημερήσια βάση, 160.000 αποστολές, αριθμός που κυμαινόταν από 110.000 έως 120.000 αποστολές πριν από το πρώτο «απαγορευτικό».

Λύση πάντως στο θέμα των έγκαιρων διανομών επιχειρείται να δοθεί με το θεσμός της «παράδοσης εκτόε» - click away. Ήδη μεγάλα καταστήματα όπως η αλυσίδα παιγνιδιών Μουστάκας ενημερώνει τους καταναλωτές της μέσω του site της πως μπορούν να κάνουν τις αγορές τους στο e-shop της, πλέον αποκλειστικά με την υπηρεσία click & pick. Αναλογα και η αλυσίδα Comfuzio Επίσης το Πλαίσιο πέρα από τους επαγγλεματίες που εξυπηρετεί στα φυσικά σημεία αναφέρει ότι παιχνίδια μπορούν να αγοράσουν με τη μέθοδο click away οι καταναλωτές.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.