ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Γ. Ρούσσος (Eurobank): Το «αντίδοτο» για τον καταθέτη στο περιβάλλον αρνητικών επιτοκίων Κύριο

09:00 - 19 Μαρ 2021 | ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Γ. Ρούσσος (Eurobank): Το «αντίδοτο» για τον καταθέτη στο περιβάλλον αρνητικών επιτοκίων
Στρατηγικό σχεδιασμό απαιτεί η σημερινή περίοδος χαμηλών ή και αρνητικών επιτοκίων για τον ιδιώτη καταθέτη, ο οποίος αναζητά νέες, εναλλακτικές επενδυτικές λύσεις για να διαχειριστεί το κεφάλαιό του.

Αυτό επισημαίνει στο Reporter ο Βοηθός Γενικός Διευθυντής και επικεφαλής Τομέα Καταθέσεων & Επενδύσεων της Eurobank, κ. Γιάννης Ρούσσος. Ο κ. Ρούσσος σκιαγραφεί το τωρινό «τοπίο» της αποταμίευσης, αναλύει το τρίπτυχο της συγκροτημένης επένδυσης και αναφέρεται στις λύσεις που προσφέρει η τράπεζα, με στόχο την ορθότερη ενημέρωση του καταθέτη.

«Φρένο» στην αυξητική τάση των καταθέσεων

 «Το 2020 υπήρξε μία αξιοσημείωτη αύξηση των καταθέσεων. Αυτό ήταν απόρροια πολλών παραγόντων, όπως τα moratoria πληρωμών, οι κρατικές ενισχύσεις, η συγκράτηση των δαπανών λόγω της αβεβαιότητας για την επόμενη μέρα στην αγορά εργασίας, αλλά και των περιοριστικών μέτρων που κράτησαν, de facto, τον κόσμο μακριά από ψυχαγωγία, ταξίδια και κατανάλωση. Με βάση όλα αυτά, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δημιούργησαν και συντηρούν κάποιο απόθεμα ασφαλείας» επισημαίνει ο κ. Ρούσσος. «Ωστόσο», συνεχίζει «αυτή η ανοδική τάση στις καταθέσεις δε θα είναι εύκολο να διατηρηθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς η δυνατότητα για αποταμίευση, αναπόφευκτα θα περιοριστεί, όταν η οικονομία θα επιστρέψει στην κανονικότητα».

Επενδυτική πολιτική σε τρεις άξονες

Υπό αυτό το πρίσμα, αλλά και με δεδομένο ότι τα επιτόκια βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, διεθνώς, με αποτέλεσμα οι καταθέσεις να μην προσφέρουν αποδόσεις, ο επενδυτής/καταθέτης οφείλει να καταρτίσει ένα συγκροτημένο μακροχρόνιο πλάνο αποταμίευσης, προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά της σημερινής εποχής, τονίζει ο κ. Ρούσσος. Κεντρικό χαρακτηριστικό σε αυτήν τη διαδικασία, πρέπει να είναι, από την πλευρά του επενδυτή/καταθέτη, ο προσδιορισμός του στόχου που θέτει και η απόφασή του να παραμείνει προσηλωμένος στην υλοποίησή του. «Ο καταναλωτής πρέπει να δει που βρίσκεται και που θέλει να πάει» σημειώνει χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας, παράλληλα, τη ζωτική σημασία που έχει η ανάπτυξη «επενδυτικής κουλτούρας», ανεξάρτητα από το εάν έχει κάποιος διαθέσιμα μικρά ή μεγάλα ποσά. «Σε ένα περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων η επένδυση είναι ίσως ο μόνος τρόπος να πετύχει ο καταθέτης/επενδυτής το στόχο του. Παράλληλα, η άνοδος του προσδόκιμου ζωής, τον οδηγεί στην αναγκαιότητα λήψης μακροχρόνιων επενδυτικών αποφάσεων, ενώ σε αυτήν τη διαδικασία αξίζει να θυμάται κάποιος πως ο χρόνος αποτελεί σύμμαχο κάθε επενδυτή καθώς, παραδοσιακά, τον βοηθάει να επιτύχει τους στόχους του και να περιορίσει το ρίσκο στην επένδυσή του.

Ωστόσο, επιβάλλεται να είναι ξεκάθαρη για τον κάθε επενδυτή, και αποδεκτή, η ανάληψη ρίσκου, καθώς χωρίς ανάληψη ρίσκου δεν μπορούν να επιτευχθούν σημαντικές αποδόσεις. Για παράδειγμα, όσοι φοβήθηκαν με την πτώση της αγοράς τον περσινό Μάρτιο και ρευστοποίησαν, δεν απόλαυσαν το ισχυρό "rebound" τους επόμενους μήνες» υπογραμμίζει, ο κ. Ρούσσος συμπληρώνοντας ότι κρίσιμη είναι και η πειθαρχία, αλλά και η αποφυγή κινήσεων πανικού.

Βασική, επίσης, αρχή είναι η διασπορά στις επενδύσεις, αναφορικά με τις χρονικές τοποθετήσεις, αλλά και με τις επιλογές του χαρτοφυλακίου. Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Ρούσσος σημειώνει ότι ο καταναλωτής πρέπει, με τη βοήθεια των ειδικών, να «χτίσει» ένα εξατομικευμένο χαρτοφυλάκιο. Ανάλογα με τους στόχους που θέλει να πετύχει σε συνδυασμό με το ρίσκο που θέλει να αναλάβει, να εντοπίσει και να επιλέξει ο ίδιος το αντίστοιχο πρόγραμμα που θα καλύψει τις ανάγκες και τις επιλογές του.

Ο ρόλος της Eurobank

Σε αυτό το περιβάλλον αστάθειας και προβληματισμού των καταναλωτών, για τη διαχείριση της περιουσίας τους, το τραπεζικό σύστημα μπορεί να αναλάβει ενεργό ρόλο παροχής συμβουλών και επιλογών, εναλλακτικών των καταθέσεων. Προς αυτήν την κατεύθυνση, το Φεβρουάριο του 2020, η Eurobank εγκαινίασε την καμπάνια «Μοιραζόμαστε τη Γνώση», με την οποία στοχεύει στην κατάλληλη προετοιμασία των καταθετών και, κατ' επέκταση, στη σταδιακή καλλιέργεια επενδυτικής «κουλτούρας» στην ελληνική κοινωνία. Η Eurobank επιδιώκει να υποστηρίξει τον επενδυτή/αποταμιευτή και να δώσει χρήσιμες απαντήσεις σε σημαντικά ερωτήματα, εξηγώντας, για παράδειγμα, πως λειτουργούν οι αγορές, οι επενδύσεις, τα αμοιβαία κεφάλαια κτλ., ενημερώνοντας και εξοικειώνοντας τον υποψήφιο επενδυτή για τις διαθέσιμες επενδυτικές επιλογές. Αξιοποιώντας στη συνέχεια τις υπηρεσίες personal banking και private banking, ένα εξειδικευμένο στέλεχος της τράπεζας αφουγκράζεται τις ανάγκες του πελάτη και τον βοηθά να σχεδιάσει μια κατάλληλη επενδυτική στρατηγική που θα «κουμπώνει» στις ανάγκες του και στο προφίλ του, με στόχο την επίτευξη των στόχων που θέτει. Σημαντικό πλεονέκτημα σε αυτήν τη διαδικασία είναι η υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία των εξειδικευμένων θυγατρικών του Ομίλου και συγκεκριμένα της Eurobank Asset Management ΑΕΔΑΚ και της Eurobank Equities ΑΕΠΕΥ, οι οποίες έχουν λάβει σημαντικές διακρίσεις στο χώρο των επενδύσεων.

Το τραπεζικό σύστημα μετά την πανδημία

Αναφορικά με το κρίσιμο ερώτημα της επόμενης ημέρας για το τραπεζικό σύστημα, το πώς θα αντιμετωπιστούν τα «κόκκινα» δάνεια της πανδημίας, ο κ. Ρούσσος εκτιμά ότι «πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα και είναι πολύ πιθανόν να βρεθεί μία κοινή λύση. Δεν είμαστε μόνοι. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα στήριξης θα συμβάλλουν σημαντικά προς αυτήν την έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη της οικονομίας μας.».

Ο ίδιος πάντως καταλήγει με μία αισιόδοξη νότα, επισημαίνοντας πως το ελληνικό τραπεζικό σύστημα δρομολογεί και επιταχύνει την «απόδραση» από μια μακρά περίοδο «κόκκινων» δανείων βαριάς κληρονομιάς της δεκαετούς κρίσης χρέους, που βίωσε η Ελλάδα, το «έξυπνο» χρήμα επιστρέφει στην αγορά και οι ελληνικές τράπεζες, με ταχείς ρυθμούς και εξυγιασμένους ισολογισμούς, θα περάσουν στην επόμενη μέρα για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 09:20 - 19 Μαρ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.