ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΑΔΜΗΕ: Επενδύσεις €5 δισ. μέχρι το 2030-Η πορεία των έργων Κύριο

13:40 - 16 Απρ 2022 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΑΔΜΗΕ: Επενδύσεις €5 δισ. μέχρι το 2030-Η πορεία των έργων
Σε επενδύσεις ύψους 412,7 εκατ. ευρώ προχώρησε το 2021 ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ με βάση όσα αναφέρονται στη χθεσινή ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων. Αφορούν, δε, κατά κύριο λόγο τα έργα της Δ' Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, τη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου και Κρήτης-Αττικής, καθώς και τα έργα αναβάθμισης και ενίσχυσης του Συστήματος Μεταφοράς. Παράλληλα με βάση τη διοίκηση της εταιρίας προχωρά κανονικά το πρόγραμμα μεγάλων έργων που ανέρχεται σε ύψος 5 δισεκ. έως το 2030.

Όπως τόνισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, για τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους 2021, «το 2021 ήταν ένα ακόμη έτος ισχυρής ανάπτυξης για τον Όμιλο ΑΔΜΗΕ, που παρέμεινε προσηλωμένος στο φιλόδοξο επενδυτικό του πρόγραμμα και επέδειξε λειτουργική ανθεκτικότητα σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, κυρίως λόγω της πανδημίας. Η διατήρηση των κεφαλαιουχικών δαπανών (CapEx) σε πολύ υψηλά επίπεδα, παρά τον αναμενόμενο αντίκτυπο στην κερδοφορία, αναδεικνύει τη σταθερή επενδυτική και αναπτυξιακή πορεία του Ομίλου. Με όλα τα μεγάλα ενεργειακά έργα σε πλήρη εξέλιξη, ο ΑΔΜΗΕ επενδύει στη βιωσιμότητα και επιταχύνει τον εκσυγχρονισμό του ηλεκτρικού Συστήματος, συμβάλλοντας στην ενεργειακή μετάβαση». 

Από την πλευρά του ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της ΑΔΜΗΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ Α.Ε., κ. Διαμαντής Βαχτσιαβάνος σημείωσε: «Για την ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών το 2021 αποτέλεσε μια χρονιά ορόσημο για την αναβάθμιση της Εταιρικής Διακυβέρνησης με την αύξηση των ανεξάρτητων μελών ΔΣ, την εισαγωγή πολιτικής καταλληλότητας και ποσόστωσης ανά φύλο σε πλήρη ευθυγράμμιση με τον Ν. 4706/2020. Παράλληλα ο Διαχειριστής πέτυχε μια σειρά από σημαντικούς εθνικούς στρατηγικούς στόχους τόσο με την αναβάθμιση του Συστήματος μέσω των επενδύσεών του σε εγχώριο επίπεδο όσο και την προτεραιότητα που έθεσε στις διεθνείς διασυνδέσεις, γεγονός που του επιτρέπει να διαμορφώσει αποφασιστικά τον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας. Με όραμα την ισχυρή και συνεχή αναπτυξιακή πολιτική μας και διασφαλίζοντας έναν εύρωστο και υγιή Οργανισμό, συνεχίζουμε να επιτελούμε την βασική μας αποστολή που έχει σκοπό την ενίσχυση του έργου του Διαχειριστή για τη θωράκιση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας καθώς και την ανταποδοτική στήριξη στους μετόχους μας.»

Όπως τονίζεται “με την αναπροσαρμογή της υφιστάμενης Στρατηγικής 2021-2024 στους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης, ο ΑΔΜΗΕ ενσωματώνει σε όλο το εύρος των δραστηριοτήτων του τη διάσταση της βιωσιμότητας και τις δράσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής”.

Επενδύσεις 5 δισεκ.

Με βάση τη διοίκηση και το 2021, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ προχώρησε με εντατικούς ρυθμούς την υλοποίηση του επενδυτικού του προγράμματος, ύψους 5 δισ. Ευρώ, μέχρι το 2030. Η πορεία των σημαντικών έργων έχει ως εξής: 

  1. Διασύνδεση Κρήτης - Αττικής: Τους δύο τελευταίους μήνες του 2021 σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στο θαλάσσιο τμήμα του έργου με την πλήρη εγκατάσταση των καλωδίων οπτικών ινών (συνολικού μήκους 670 χλμ.) και την πόντιση του πρώτου τμήματος του ανατολικού ηλεκτρικού πόλου 500kV, μήκους 170 χλμ. Τις εργασίες τοποθέτησης του ηλεκτρικού καλωδίου πραγματοποίησε το υπερσύγχρονο πλοίο εγκατάστασης καλωδίων “Aurora”, το οποίο πραγματοποίησε το παρθενικό του ταξίδι από τη Νορβηγία στην Ελλάδα ειδικά για τον σκοπό αυτό. Εντός του 2022 θα ξεκινήσει η εγκατάσταση των χερσαίων καλωδιακών τμημάτων στην πλευρά της Αττικής ενώ θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή μέρους του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής. 
  1. Διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου Το καλοκαίρι του 2021 τέθηκε σε λειτουργία η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Πελοποννήσου, με τη σταδιακή ολοκλήρωση της δεύτερης υποβρύχιας καλωδιακής γραμμής, των τελικών διευθετήσεων των εναερίων γραμμών στην Πελοπόννησο και του STATCOM στην Κρήτη έως τον Μάιο. Τον Ιούλιο η διασύνδεση τέθηκε σε λειτουργία και έκτοτε λειτουργεί ανελλιπώς. Η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, με το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, θωράκισε την ασφαλή ηλεκτροδότηση του νησιού κατά την τουριστική περίοδο και τους αλλεπάλληλους καύσωνες της θερινής περιόδου καθώς και τους ισχυρούς σεισμούς που σημειώθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης το φθινόπωρο του 2021. 
  1. Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων: Η Δ’ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου και συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας . Οι διαγωνισμοί για το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) ολοκληρώθηκαν εντός του 2021 και το έργο έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Εντός του 2022 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2024. Το έργο έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Μείζονος Σημασίας. 
  1. Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου: Το τελευταίο τμήμα της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου–Διστόμου προχωρά με την υλοποίηση εναλλακτικής όδευσης στην περιοχή των Καλαβρύτων, κατόπιν αντιδράσεων τοπικών παραγόντων.  Παράλληλα αναφέρεται ότι η  επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη θα αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, ευνοώντας την περαιτέρω ανάπτυξη ΑΠΕ στην περιοχή και ενισχύοντας την ευστάθεια των τάσεων για το Νότιο Σύστημα συνολικά. 
  1. Αναβάθμιση ΚΥΤ Κουμουνδούρου: Εντός του 2021 υπογράφηκε και ξεκίνησε η κατασκευή του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 46 εκατ. ευρώ και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του αναμένεται εντός του 2023. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30 εκατ. ευρώ, ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το 2025. 
  1. Διασύνδεση Σκιάθου: Το 2021 προχώρησε σημαντικά η διασύνδεση Σκιάθου-Εύβοιας, ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 57 εκατ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η κατασκευή των υπογείων τμημάτων της καλωδιακής Γραμμής Μεταφοράς 150 kV σε βόρεια Εύβοια και Σκιάθο και πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η δοκιμαστική ηλέκτριση της νέας διασύνδεσης. Οι εργασίες κατασκευής του Υποσταθμού Σκιάθου και αναβάθμισης του Υποσταθμού Μαντουδίου βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και η ολοκλήρωση της νέας διασύνδεσης τους αναμένεται εντός του 2022. 

Ενίσχυση της Ανθεκτικότητας του Συστήματος 

Με στόχο τη διαρκή ενίσχυση της ανθεκτικότητας του Συστήματος και τη θωράκιση της ασφαλούς τροφοδοσίας των καταναλωτών με ηλεκτρική ενέργεια, το 2021 ο ΑΔΜΗΕ, όπως σημειώνει, διεύρυνε το Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, αυξάνοντας τον προϋπολογισμό του από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατομμύρια ευρώ. 

Με βάση τον τρέχοντα σχεδιασμό ο Διαχειριστής θα έχει εκσυγχρονίσει τον πλέον κρίσιμο εξοπλισμό Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης, σε ολόκληρη τη χώρα έως το 2023 και θα πετύχει αντικατάσταση του 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος με υπερσύγχρονο εξοπλισμό έως το 2026. 

Αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ 

Η ενσωμάτωση περισσότερων ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας συνιστά βασικό στόχο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής μέσω του ΕΣΕΚ. Ο ΑΔΜΗΕ, με την επίσπευση των έργων διασύνδεσης που υλοποιεί –κυρίως στη νησιωτική χώρα– δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίτευξη του εν λόγω στόχου. Παράλληλα, προετοιμάζεται συστηματικά για τον ρόλο που θα κληθεί να διαδραματίσει ως εθνικός διαχειριστής στη διασύνδεση μεγάλων μονάδων ΑΠΕ και υπεράκτιων αιολικών πάρκων στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο τα επόμενα χρόνια, αξιοποιώντας την ισχυρή τεχνογνωσία και εμπειρία του σε ανάλογα έργα. Τέλος, με δύο πιλοτικά έργα αποθήκευσης στη Θήβα και τη Νάξο, ο Διαχειριστής διερευνά και τις προοπτικές αξιοποίησης των συστημάτων αποθήκευσης στο πλαίσιο των διασυνδέσεων με στόχο την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και αξιοπιστίας της.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.