ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Το Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη γίνεται Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς: Οι στόχοι μιας νέας εκδοχής Κύριο

17:04 - 16 Ιαν 2023 | ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Το Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη γίνεται Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς: Οι στόχοι μιας νέας εκδοχής
Αναγεννάται το ενδιαφέρον για την κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς. Αυτή τη φορά, όμως, λόγω των διαφορετικών “γεωπολιτικών συμφραζομένων” με άλλη ρότα και στόχευση.

Έτσι, από τον αγωγό που προωθούσε η Ρωσία με στόχο την παράκαμψη του Βοσπόρου για τη διοχέτευση αργού πετρελαίου προς τη Μεσόγειο πάμε σε αντιστροφή στόχευσης. Δηλαδή, δε θα αφορά τη μεταφορά ρωσικού, αλλά πετρελαίου από άλλες πηγές, που θα εκφορτώνεται στην Αλεξανδρούπολη με στόχο να ενισχύσει την επάρκεια της Βουλγαρίας, της χώρας που με την επίκληση περιβαλλοντικών ανησυχιών έβαλε φρένο στο πρόσφατο παρελθόν στο παλιό σχέδιο.

Με το νέο αυτό σχέδιο υπάρχει στόχευση στην πλήρη αναπλήρωση του ρωσικού αργού που εισάγει η Βουλγαρία και τροφοδοτεί τη λειτουργία του διυλιστηρίου στη Βουλγαρία, που ανήκει στην ευρωπαϊκή θυγατρική της ρωσικής Lukoil κι έχει χωρητικότητα 7,5-8 εκατ. τόνων.

Η όλη διαδικασία “αναγέννησης” έχει να κάνει με τον Όμιλο Κοπελούζου που έχει αναλάβει το πλάνο ωρίμανσης του νέου έργου, όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κοπελούζος στο περιθώριο της εκδήλωσης το Σάββατο για τα εγκαίνια της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην πρωτεύουσα του νομού Έβρου.

Ο κ. Κοπελούζος σημείωσε ότι η όλη διαδικασία δεν ξεκινά από μηδενική βάση, καθώς υπάρχουν οι μελέτες που είχαν εκπονηθεί όταν είχε δρομολογηθεί το έργο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη (με αντίστροφη ροή δηλαδή), προ 20ετίας, με τα ΕΛΠΕ (νυν Helleniq Energy) στον ρόλο του φορέα υλοποίησης τότε. Ο ίδιος τόνισε ότι «δεν μιλάμε για το ίδιο έργο», καθώς -πέρα από την αντιστροφή της ροής- η μεταφορική ικανότητα του αγωγού θα είναι πολύ μικρότερη, της τάξης των 10 εκατ. τόνων πετρελαίου ετησίως, έναντι 35-50 εκατ. τόνων που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.

Να σημειωθεί ότι η Βουλγαρία επιδιώκει να καλύψει τις ανάγκες της με πετρέλαιο με εναλλακτικές οδεύσεις και πηγές καθώς από το τέλος του 2024 λήγει η εξαίρεση που έχει εξασφαλίσει από την ΕΕ για προμήθεια ρωσικού φυσικού αερίου διά θαλάσσης. Αυτό σε συνέχεια και της απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο. Ουσιαστικά ο νέος αγωγός σηματοδοτεί μια ιστορική στροφή της σλαβικής Βουλγαρίας από τη “Ρωσική μήτρα” του σλαβισμού σε οικονομικό πεδίο προς ώρας.

Η γειτονική χώρα προσπαθεί να επιταχύνει την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με την ελληνική πλευρά. Μάλιστα ο υπηρεσιακός υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Ρόσεν Χριστόφ, ο οποίος παρέστη στην τελετή το Σάββατο και -σύμφωνα με πληροφορίες- είχε επαφές με τον Έλληνα ομόλογό του Κώστα Σκρέκα καθώς με βάση πληροφορίες θα προβλέπει  τη σύσταση ομάδας εργασίας υψηλού επιπέδου με συμμετοχή στελεχών των υπουργείων Ενέργειας Ελλάδας και Βουλγαρίας, καθώς και των ενδιαφερόμενων εταιρειών για τη διευθέτηση των προκαταρκτικών εργασιών.

Εκτιμάται ότι η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης θα γίνει έως το τέλος του 2024.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.