ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Τα σούπερ μάρκετ κινούν την αγορά ακινήτων

01:05 - 25 Ιαν 2013 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Τα σούπερ μάρκετ κινούν την αγορά ακινήτων
Η οικονομική κρίση έχει αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά ακινήτων, ωστόσο στην κατηγορία των επαγγελματικών ακινήτων, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να "κινούν" την αγορά.

Νέα δεδομένα έχει δημιουργήσει η οικονομική κρίση στην αγορά ακινήτων, που αναπροσαρμόζεται στις νέες συνθήκες και συνεχίζει την δραστηριότητά της. Υγιείς επιχειρήσεις που συνεχίζουν να επεκτείνονται, ενώ ξένες πολυεθνικές που επιθυμούν να εισέλθουν στην ελληνική αγορά, αναζητούν ακίνητα προκειμένου να εγκαταστήσουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες. Ωστόσο, τα σούπερ μάρκετ είναι αυτά που βρίσκονται σε αναζήτηση νέων χώρων και ακινήτων. Τώρα το κριτήριο δεν είναι η επέκταση παντού, όσο να αποκτήσουν το καλύτερο ακίνητο στην αγορά που επιθυμούν. Επιπλέον, οι πρόσφατες πληροφορίες, οι οποίες προς το παρόν δεν έχουν επιβεβαιωθεί, για πιθανή έλευση του αμερικανικού κολοσσού λιανικού εμπορίου Walmart στη Θεσσαλονίκη, έχει δημιουργήσει νέες προσδοκίες στην αγορά. Στο "R" μίλησε ο σύμβουλος ακινήτων, διεθνολόγος - οικονομολόγος, Αποστόλης Καρανίκας από τη Θεσσαλονίκη, για την πορεία του κλάδου μέσα στην κρίση, αλλά και όσα αναμένεται να ακολουθήσουν τα επόμενα χρόνια.

 

Πως αντιμετωπίζει ο κλάδος σου την κρίση;

Η κρίση έχει δημιουργήσει μεγαλύτερες απαιτήσεις από τις εταιρίες και κατά συνέπεια από εμάς. Ερευνούμε σημεία (καταστήματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια) και τα παρουσιάζουμε σε εταιρίες (αλυσίδες καταστημάτων) οι οποίες συνεχίζουν την ανάπτυξή τους, δημιουργούν καταστήματα. Τα ακίνητα πρέπει να επιλέγονται με ιδιαίτερη προσοχή σε ότι αφορά τα σημεία, οικονομικά δεδομένα, γενικότερες προδιαγραφές. Το δυσκολότερο είναι να πείσεις τους ιδιοκτήτες των ακινήτων για τα νέα οικονομικά δεδομένα και τη διαμόρφωση των τιμών.

Θέλουν τα καλύτερα κομμάτια. Πάμε στις όλες τις εταιρείες που δημιουργούν ανάπτυξη, που αναπτύσσουν καταστήματα, που δημιουργούν αλυσίδα καταστημάτων. Στην κρίση πάμε πρώτα στα σούπερ μάρκετ. Οι αλυσίδες αναζητούν αγροτεμάχια έξω από τις πόλεις με τουλάχιστον 50 θέσεις πάρκινγκ και έκταση 1000τμ ή μικρότερα μαγαζιά μέσα στους συνοικισμούς. Θέλουν γωνία μαγαζί ή να είναι σε προβληματική περιοχή. Δηλαδή περιοχή που δεν είναι καλυμμένη και δεν εξυπηρετείται σωστά.
Παράλληλα, επειδή πλέον οι απαιτήσεις είναι υψηλότερες και οι εταιρείες θέλουν "μαγαζί γωνία"...οι ιδιοκτήτες πρέπει να πεισθούν να νοικιάσουν τους χώρους σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με την προ κρίση εποχή. Για ένα μαγαζί 1200 τμ συν τις αποθήκες και μίνιμουμ 45 θέσεις το ενοίκιο κυμαίνεται στο 1/3 της τιμής σε σχέση με τις τιμές προ κρίσης.  Φυσικά οι τιμές είναι πιθανό να αλλάξουν, όταν πρόκειται για πραγματικά πολύ καλή περίπτωση, το ενοίκιο μπορεί να πιασει τιμές καλύτερων εποχών.

 

Τι σημαίνει για το κλάδο σου η άφιξη της Walmart;

Η άφιξη της WALMART, φέρνει μόνο καλά νέα. Πρώτον, είναι βέβαιο ότι είναι μια επιτυχία της 3Β ΒΑΣΙΛΑΓΑΣ, να συνεταιριστεί με ένα κολοσσό και supermarket2να αναλάβει το ρόλο του καθοδηγητή/συμβούλου της ελληνικής αγοράς. Όσο άσχημα και να πάνε τα πράγματα σίγουρα δε θα βγει ζημιωμένος. Άρα αξίζει συγχαρητήρια.
Δεύτερον, τα θετικά είναι α) θέσεις εργασίας β) κίνηση κεφαλαίου στο χώρο των ακινήτων γ) μείωση τιμών (ανταγωνισμός).
Εκτιμώ πως ήρθε για να μείνει γιατί έχει α) ανταγωνιστικές τιμές, γιατί στην Ελλάδα β) έπεσαν οι τιμές σε ακίνητα και γ) διαθέτει πλέον χαμηλό κόστος εργασίας, για το οποίο φρόντισε η κρίση..........και όχι μόνο. Διδάχτηκε προφανώς και από το στραπάτσο της Aldi που πλήρωσε ακριβά το εισιτήριο εισόδου στην ελληνική αγορά.

 

 

Πως θα κινηθεί η Walmart στην ελληνική αγορά;

Δεν γνωρίζω πολλά πράγματα ακόμη αλλά ακούω για δημιουργία 50 καταστημάτων στη Θεσσαλονίκη και άλλα 50 από Αλεξανδρούπολη έως και Κέρκυρα τα επόμενα 2 με 3 χρόνια. Αυτό σημαίνει μετωπική σύγκρουση με όλους τους ανταγωνιστές σε ότι αφορά τις τιμές των προϊόντων και τα σημεία (καταστήματα). Ο χρόνος μου φαίνεται λίγος για ένα τέτοιου μεγέθους εγχείρημα. Πρέπει η απόδοση του επιχειρηματικού σου πλάνου να έχει άνω του 60% ποσοστό επιτυχίας. Τα κριτήρια για την ανάπτυξη των καταστημάτων πρέπει επίσης να είναι μικτή, (μεγάλα/αυτοκινήτου, μικρά/τσάντας). Δηλαδή, δεν πηγαίνουμε πλέον με την οικογένεια να κάνουμε τα σαββατιάτικα ψώνια και να ψωνίσουμε αλόγιστα. Πλέον οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στρέφονται σε μικρότερα μαγαζιά. Το project των μικρών καταστημάτων. Γι' αυτό και τους συστήνω να φτιάξουν mini Walmart.

 

Θα έρθουν και άλλες εταιρείες μελλοντικά;

Ναι πιστεύω πως θα έρθουν και άλλες εταιρίες δεδομένου πως η κατάσταση, είναι ναι μεν είναι αρνητική σε ότι αφορά τη διαμόρφωση των οικονομικών δεδομένων της ελληνικής κοινωνίας, ωστόσο μακροπρόθεσμα όλοι ευελπιστούν σε μια σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης και διαμόρφωση ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος. Έχουν πέσει οι τιμές ακινήτων, εργασιακό κόστος, όλοι θέλουν να έχουν πρόσβαση στην Ελλάδα. Άλλωστε με την αποχώρηση της Aldi, υπάρχουν μία σειρά από έτοιμα ακίνητα, από τα οποία πολλά έχουν ήδη αξιοποιηθεί από τις υπάρχουσες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τα κριτήρια του Έλληνα καταναλωτή είναι πλέον πολύ πιο διαφορετικά από εκείνα προ μιας 5ετίας. Δεν έχουμε πλέον πρόβλημα με τις χαμηλές τιμές, αλλά και από που ψωνίζουμε.

 

Οι υπάρχουσες εταιρείες επενδύουν;

Επενδύουν ελάχιστα πλέον σε ακίνητα, προσπαθούν να έχουν ρευστό προκειμένου να πετύχουν μεγαλύτερες εκπτώσεις στις τιμές των προμηθευτών.

 

Πως διαμορφώνονται τα οικονομικά δεδομένα στα επαγγελματικά ακίνητα;

Δεν υπάρχουν δεδομένα, ένα συμβόλαιο μπορεί να σου αποφέρει 100 χιλιάδες, 10 συμβόλαια μπορεί να σου αποφέρουν 20 χιλιάδες. Εξαρτάται το οικονομικό μέγεθος του ακινήτου και τη μορφή των συμβολαίων (μίσθωση ή πώληση). Ωστόσο, το 90% είναι πλέον μίσθωση, για φορολογικά κίνητρα, ενώ η αγορά ακινήτου δεν είναι πλέον επένδυση , καθώς οι τιμές ακινήτων έχουν πέσει. Κάποτε μία εταιρεία που ερχόταν ή άνοιγε ένα κατάστημα, αγόραζε και το ακίνητο, καθώς στην περίπτωση αποτυχίας, θα μπορούσε να έχει κέρδος από το ακίνητο. Πλέον δεν συμβαίνει αυτό. Εκείνοι όμως που κάνουν τη διαφορά είναι τα μικρά μαγαζιά, που βγαίνουν κερδισμένα από την εξέλιξη των οικονομικών δεδομένων. Με τις χαμηλές του τιμές, δίνει την εντύπωση στον καταναλωτή ότι ξοδεύει και φεύγει με γεμάτες τις σακούλες. Χωρίς να έχουν κάνει ανοίγματα την περίοδο της μεγάλης ανάπτυξης και έχοντας στηθεί σε κομβικά σημεία, καταφέρνουν να συνεχίζουν να αναπτύσσονται.

Τελευταία τροποποίηση στις 22:04 - 25 Ιαν 2013
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.