ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

H Ναυτιλία δείχνει το μέγεθος της κρίσης

13:02 - 04 Μαρ 2009 | Ναυτιλία
Ο κ. Χέμπελ του ΟΟΣΑ, μας είπε λίγο πολύ πως η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη απ' ότι νομίζουμε. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία και μάλιστα μπορούμε να υποθέσουμε πως η κατάσταση μπορεί να είναι πιο άσχημα απ' ότι φαντάζεται και ο κ. Χέμπελ.

Δεν είναι πως είμαστε πιο ειδικοί από αυτόν, απλά καθημερινά διαπιστώνουμε πολύ δυσάρεστες εκπλήξεις από ειδήσεις της ναυτιλίας, οι οποίες δυστυχώς περνάνε στα ψιλά, αφενός γιατί είναι ένας πολύ ειδικός χώρος και αφετέρου γιατί την παράσταση κλέβει η πρώτη γραμμή, όπως τράπεζες, λιανεμπόριο, βιομηχανική παραγωγή κλπ κλπ. Αυτοί όμως είναι οι τελευταίοι, στην αλυσίδα της παραγωγής. Ο πρώτος κρίκος είναι οι πρώτες ύλες και ο δεύτερος οι μεταφορείς τους.

Ο όγκος του διεθνούς εμπορίου, που διακινείται μέσω θαλάσσης, υπερτερεί συντριπτικά από κάθε άλλο μεταφορικό μέσο. Είναι ηλίου φαεινότερο λοιπόν, πως τα όσα συμβαίνουν στην ναυτιλία και στα εμπορεύματα, είναι η βάση όχι μόνο για το τι συμβαίνει στις οικονομίες αλλά και γιατί πρόκειται να επακολουθήσει.

Οι πλοιοκτήτες, συνήθως άνθρωποι με ατσάλινα νεύρα αλλά και με ψυχρή λογική, είναι αυτοί που επενδύουν σε αυτό που μας μαθαίνουν ως πρωτοετείς στις οικονομικές σχολές να αποφεύγουμε. Μεγάλα κεφάλαια, σε υψηλό και απρόβλεπτο ρίσκο. Και επειδή είναι αυτοί που συνήθως τα καταφέρνουν περίφημα, είναι δηλαδή επιχειρηματίες παντός καιρού, οι στρατηγικές που ακολουθούν αυτήν την εποχή είναι αποχρώσες ενδείξεις για το τι περιμένουν.

Eνα παράδειγμα. Κατ αρχήν έχουν παγώσει κάθε παραγγελία, νεοτεύκτων. Αυτό μπορεί να είναι καλό για την αποσυμφόρηση της Ναυτιλίας, αλλά δεν είναι καθόλου καλό για τις οικονομίες της Κορέας, της Ιαπωνίας ακόμη και της Κίνας Μόνο εννιά παραγγελίες δόθηκαν τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία των Clarksons, Πέρσι τον Ιανουάριο είχαν δοθεί 151Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η Hyundai, η Samsung και η Daewoo δεν πήραν παραγγελίες ούτε τον Φεβρουάριο.

Μείωση των παραγγελιών, σημαίνει μείωση εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος, για την παραγωγή χάλυβα. Τα αποτελέσματα φάνηκαν σήμερα, καθώς η Αυστραλία από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς στον κόσμο, ανακοίνωσε συρρίκνωση του ΑΕΠ της , κάτι πουν περίμενε σχεδόν κανένας.  Οι οικονομικοί αναλυτές, ήταν έκπληκτοι μετά τα νέα.
 
Ωστόσο, δεν θα έπρεπε, αφού είναι γνωστό ότι το βαρύ πυροβολικό της χώρας, οι μεταλλευτικές εταιρείες, έχουν μειώσει την παραγωγή τους, λόγω της μειωμένης ζήτησης, με αντίκτυπο στις εξαγωγές της χώρας, την ώρα που οι τιμές των μεταλλευμάτων έχουν υποχωρήσει στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίες 50ετίας. Ειδικά για το σιδηρομετάλλευμα κυβερνητικοί αξιωματούχοι , βλέπουν πτώση κάμψη των εξαγωγών κατά 20%, του άνθρακα κατά 42% και του λιγνίτη κατά 28%. Επίσης βλέπουν κάμψη των εξαγωγών πετρελαίου κατά 26%. Αυτή η είδηση όμως είναι περιφερειακή και σχεδόν θα περάσει απαρατήρητη και λίγοι θα θυμόμαστε σε λίγο πως οι εξαγωγές της πέμπτης ηπείρου θα ανακάμψουν από το 2011.

Αυτό όμως που είναι πραγματική αποχρώσα ένδειξη , όπως θα έλεγε και κάποιος νομικός, είναι το τι επικρατεί στο χώρο των Containers, όπου με ραγδαίο ρυθμό συνεχίζεται η απόσυρση κοντέινερς από την ενεργό δράση, καθώς μέσα σε δύο μήνες διπλασιάστηκε ο αριθμός των πλοίων που έχουν παροπλιστεί. Στις αρχές του έτους ήταν 210 πλοία μεταφορικής ικανότητας 550.000 Teu ενώ στις 2 Μαρτίου ο αριθμός έφτασε τα 453 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1.35 εκατ. Teu, περίπου το 10% της παγκόσμιας μεταφορικής χωρητικότητας σε teus.

Σύμφωνα με στοιχεία της AXS Alphaliner, τον περασμένο Οκτώβριο, τα ανενεργά πλοία ήταν μόλις 70, μεταφορικής ικανότητας 150.000 teu. Δηλαδή, σε πέντε μήνες η ανενεργή μεταφορική ικανότητα σχεδόν δεκαπλασιάστηκε. Τι πιο σημαντική είδηση για το τι συμβαίνει στο χονδρεμπόριο, στο λιανεμπόριο και εν τέλει στην κατανάλωση;

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τους αυτοκινητάδες. Καθώς μειώνονται ραγδαία τόσο η παραγωγή όσο και οι πωλήσεις αυτοκινήτων, κολοσσοί όπως η MOL και η NYK αποσύρουν πάνω από το μισό των car carriers. Αυτό όμως που έχει σημασία, δεν είναι ότι τα αποσύρουν, αλλά το ότι ρωτούν εναγωνίως τις αυτοκινητοβιομηχανίες για το τι προγραμματισμό να κάνουν και κανείς δεν είναι σε θέση να απαντήσει.

Υπάρχουν και μία σειρά άλλες ειδήσεις ενδεικτικές, όπως για παράδειγμα ότι τα αποθεματικά χάλυβα στην Κίνα διπλασιάστηκαν καθώς δεν καταναλώνο

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.