ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πέντε μετοχές ξηρού φορτίου

17:38 - 09 Φεβ 2010 | Ναυτιλία
Πέντε μετοχές ξηρού φορτίου
Η περίοδος που ακολούθησε τη διεθνή κρίση ίσως ήταν η χειρότερη χρονιά για τη ναυτιλία από την περίοδο της εξαπόλυσης των γερμανικών υποβρυχίων στο Βόρειο Ατλαντικό, στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η παγκόσμια ύφεση «τσάκισε» τη ζήτηση, καταβαραθρώνοντας της αξίες των πλοίων και τα ναύλα. Ευτυχώς στις αρχές του 2009 το πακέτο μέτρων στήριξης της κινεζικής οικονομίας έδωσε πνοή στη ζήτηση πρώτων υλών και κυρίως σιδηρομεταλλεύματος έδωσε μια ανάσα πνοής στον κλάδο, ο οποίος είδε αρκετές διακυμάνσεις εντός του 2009.

Τώρα οι παράγοντες που αναμένεται να καθορίσουν την πορεία της αγοράς μπορούν να συνοψιστούν σε δύο λέξεις: Προσφορά και ζήτηση. Η αλλιώς νεότευκτα και Κίνα. Όσον αφορά την Κίνα το ζήτημα είναι αν θα η αχανής ασιατική χώρα θα συνεχίσει να εισάγει πρώτες ύλες με τους γνωστούς φρενήρεις ρυθμούς ή αν η το Πεκίνο θα προσπαθήσει υπό το φόβο της υπερθέρμανσης της οικονομίας να μειώσει την οικονομική δραστηριότητα και άρα και τη ζήτηση. Με βάση αυτά τα δεδομένα ακολουθούν σύντομες προβλέψεις για την ενδεχόμενη πορεία 5 εταιριών ξηρού φορτίου το 2010.

Η Dryships είναι ο «πατέρας» όλων των ελληνικών εταιριών ξηρού φορτίου. Είναι τρίτη εταιρεία ξηρού φορτίου που εισήχθη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ( έχει προηγηθεί η Anangel του ομίλου Αγγελικούση και η Global Ocean Carriers του Ομίλου Τσάκου, οι οποίες έχουν εξέλθει) και το μεγαλύτερο όνομα στον κλάδο του ξηρού φορτίου, ενώ στις μετοχές της επενδύουν από μικροεπένδυτές μέχρι hedge funds.

Η DryShips υπέφερε περισσότερο το 2009 απ’ ότι ορισμένες άλλες εταιρίες του κλάδου, λόγω του υψηλού της χρέους. Η εταιρία έπρεπε να αντλήσει νέα κεφάλαια και να προχωρήσει σε αναδιάρθρωση υφιστάμενων δανείων. Το 2009 η μετοχή της Dryships έχασε 43,8%, μια απόδοση που ήταν από τις χειρότερες στον κλάδο.

Επίσης το 2009 σήμανε την αρχή μιας «μεταλλαγής» της εταιρίας προς το συντηρητικότερο. Μεταλλάχθηκε από μια αμιγώς ναυτιλιακή με μεγάλη έκθεση στην αγορά σποτ σε μια εταιρία που ασχολείται και με drillships μετά τις κινήσεις του επικεφαλής της, κ. Γ. Οικονόμου, ο οποίος εξαρχής τόνισε ότι επιθυμεί να ξεχωρίσει τον κλάδο των drillships από τη εταιρία, μέσω μια δημόσιας εγγραφής. Αυτό όμως ποτέ δεν έγινε καθώς η DryShips χρωτά περίπου 1 δις. δολάρια για τα τρυπάνια, τα οποία δεν μπορεί να συγκεντρώσει παρά μόνο αν κλείσει συμφωνία με μια πετρελαίκή. Πάντως πρόσφατα η Deutsche Bank ξεκίνησε την κάλυψη της εταιρείας με σύσταση «αγορά» και τιμή-στόχο τα 10 δολάρια ανά μετοχή. Ο αναλυτής Urs Dur, της Lazard Capital Markets είναι επίσης αισιόδοξος για την πορεία της μετοχής τονίζοντας ότι «είναι επικίνδυνη, αλλά έχει περιθώριο ανόδου».

Η Diana Shipping του Συμεών Παλιού θεωρείται ως η πιο συντηρητική από τις εταιρείες ξηρού φορτίου. Είναι πολύ καλά τοποθετημένη στην αγορά, με καλό ισολογισμό και αναλογία χρέους προς κεφαλαιοποίηση στο 25%, γεγονός που σημαίνει ότι αν η αγορά υποχωρήσει μπορεί να αγοράσει πλοία που πολύ λίγοι πλέον θα μπορούν. Με τα δεδομένα αυτά, η Diana επεκτείνει διαρκώς το στόλο της και «τουρμπίζει» τους ρυθμούς ανάπτυξής της. Επίσης το 63% του στόλου της εταιρίας είναι κλεισμένο σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, γεγονός που την προστατεύει από τυχόν αναταράξεις. 

Το μήνυμα για τους επενδυτές φαίνεται να είναι το εξής: Αν θεωρείται ότι το 2010 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για το ξηρό φορτίο, αγοράστε μετοχές της Diana. Μάλιστα η μετοχή της εταιρείας έκλεισε με κέρδη 14% το 2009.

Αν τα ναύλα στον κλάδο υποχωρήσουν το 2010, όπως πιστεύει ο αναλυτής της JPMorgan Jonathan Chappell, τότε η Diana αναμένεται να επιδοθεί σε ένα μπαράζ αγορών νέων πλοίων. «Η πολύ καλή οικονομική κατάσταση της εταιρίας της επιτρέπει να αγοράσει έως και 10 capesize μέσα στο έτος», επισημαίνει ο αναλυτής Robert Mackenzie της FBR. Ήδη η εταιρεία, από τις 28 Δεκεμβρίου ανακοίνωσε την εξαγορά ενός panamax (ναυπήγησης 2004) αντί 35 εκατ. δολαρίων.

Το 2009 ήταν μια αρνητική χρονιά και για την Excel Maritime, που τερμάτισε άσχημα τη χρηματιστηριακά χρονιά, λόγω του υπερδανεισμού της, που μοιάζει με αυτόν της Dryships. Και αυτή, όπως και η τελευταία, αναγκάστηκε να αναδιαρθρώσει δάνεια και να αντλήσει νέα κεφάλαια.
Παρόλο που το χρέος της παραμένει υψηλό, μην επιτρέποντας την περαιτέρω επέκτασή της φέτος, τα χειρότερα φαίνεται να έχουν περάσει για την εταιρεία. Τα έσοδά της από τα πλοία της αποφέρουν αρκετό ρευστό για να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της σε βάθος χρόνου και να ισχυροποιήσει εκ νέου τη θέση της στην αγορά.

Για το λόγο αυτό η αγορά έχει επιτρέψει στη μετοχή της εταιρίας να διαπραγματεύεται με premium σε σχέση με τα περιουσιακά της στοιχεία, σύμφωνα με την FBR. Ο αναλυτής της, MacKenzie θεωρεί ότι η μετοχή έχει δυνατότητα ανόδου απλά και μόνο λόγω των αυξημένων ταμειακών της ροών, που της επιτρέπουν να μειώνει το χρέος της. Ο αναλυτής αναμένει επόσης, από τα 6 capesize που αναμένεται να παραλάβει το 2010, να της παραδοθούν μόνο τα 2, καθώς τα άλλα 4 είχαν κλειστεί σε συμβόλαιο σε ναυπηγείο που ποτέ δεν έλαβε την απαραίτητη χρηματοδότηση για να αρχίσει να τα κατασκευάζει. Και επειδή δεν φαίνεται να είναι εύκολο να γίνει και η αποπληρωμή τους, υπάρχει μια υποψία για το χρηματιστηριακό μέλλον της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. MacKenzie.

 

Η Genco Shipping & Trading, σύμφωνα με τον οικονομικό της διευθυντή κ. John Wobensmith, είναι σε πολύ καλή θέση λόγω της στρατηγικής της στις ναυλώσεις. Κατάφερε να κλείσει μακροχρόνια συμβόλαια στα πλοία της, και κρατήθηκε μακριά από την εξαθλιωμένη σποτ αγορά. Αυτό όμω την έκανε να μην εκμεταλλευθεί τηο σημαντικό ριμπάουντ των τιμών στο δεύτερο μισό του 2009.

Έχοντας το 50% του στόλου της ναυλωμένο σε μακροχρόνια συμβόλαια, έχει τη μεγαλύτερη έκθεση σε μια πιθανή άνοδο των ναύλων το 2010. Το γεγονός αυτό βοήθησε την πορεία της μετοχής, που κατέγραψε κέρδη 51% το 2009. Ωστόσο, η εταιρεία έχει υψηλό χρέος που αγγίζει το 57% της κεφαλαιοποίησής της και εκεί χρειάζεται προσοχή. Ένα ακόμη θέμα που πρέπει να προσεχθεί είναι ο ιδιοκτήτης, κ. Peter Georgiopolous θέλει να φτιάξει ένα όχημα, μέσω IPO- με 100% έκθεση στην αγορά σποτ, που θα μοιάζει με την παλιά DryShips. Κι αυτό ενέχει οπωσδήποτε ρίσκο, καθώς το 2010 δεν προβλέπεται πολύ καλό από θέμα ναύλων.

 


Η Navios Maritime θα έχει το 2010 τον ίδιο αριθμό το ίδιο αριθμό χρέους προς κεφαλαιοποίηση με αυτόν που είχε η Genco πέρυσι, σύμφωνα με τον Chappel της JPMorgan. Το θέμα είναι όμως ότι στην αναλογία αυτή περιλαβάνεται η παράδοση 10 νέων πλοίων και η χρηματοδότηση που τα συνοδεύει.

Αυτό σημαίνει ότι το 2010 σημαίνει ανάπτυξη για τη Navios. Ο κ.  Chappell βλέπει άνοδο στα κέρδη ανά μετοχή κατά 40% στα 70 σεντς ανά μετοχή σε σχέση με τα αναμενόμενα bottom line. Η Navios ακολουθεί επίσης μια σχετικά συντηρητική στρατηγική ναυλώσεων, με το 83% του στόλου της να είναι κλεισμένη σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία δεν θα δει πολύ περαιτέρω άνοδο , αν τα ναύλα ενισχυθούν την επόμενη χρονιά.

 

Τελευταία τροποποίηση στις 14:17 - 10 Φεβ 2010
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.