ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πως πλουτίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές

15:31 - 09 Απρ 2013 | Ναυτιλία
Η οικονομική κρίση έχει ενισχύσει τις ευκαιρίες επενδύσεων στους Έλληνες εφοπλιστές εφόσον τα πλοία έχουν χάσει έως και το 24% της αξίας τους, μέσα σε ένα χρόνο. Όσοι εφοπλιστές έχουν διατηρήσει σημαντικά κεφάλαια στα ταμεία τους σπεύδουν να αρπάξουν τις ευκαιρίες αυτές. Πιο συγκεκριμένα, συγκριτικά με το 2008 οι τιμές των πλοίων έχουν πέσει περίπου 100 εκατ. δολάρια σύμφωνα με εκτιμήσεις του Baltic Exchange.

Οι πλοιοκτήτες της «Ακτής Μιαούλη» το 2012 αγόρασαν 216 πλοία, σύμφωνα με την Golden Destiny, επενδύοντας 3,850 δισ. δολάρια, ενώ το 2011 είχαν αγοράσει με 4,744 δισ. δολάρια 198 πλοία. Φαίνεται να μην επηρεάστηκαν από το γεγονός ότι οι τράπεζες δεν δανείζουν και τα περιορισμένα κεφάλαια τα οποία άντλησαν το 2012 σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια, από το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ύψους 1,129 δισ. δολαρίων (πηγή XRTC). Το 2013 διπλασίασαν τις αγορές πλοίων και τον Ιανουάριο υπέγραψαν νέα ναυπηγικά συμβόλαια διαβλέποντας ότι οι αξίες τους έχουν πέσει τόσο που δεν αξίζει ποια να περιμένουν περισσότερο διακινδυνεύοντας μήπως χάσουν τις ευκαιρίες, εστιάζοντας σε αγορές πλοίων ξηρού φορτίου όπου υπάρχουν κάποιες πρώτες εκτιμήσεις ότι σε αυτά η κρίση μπορεί να φθάσει ταχύτερα από ό,τι στα υπόλοιπα.

 

Υπολογίζεται λοιπόν, ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο οι Έλληνες εφοπλιστές προέβησαν σε αγορές πλοίων περίπου 100 εκατ. δολαρίων περισσότερες σε σχέση με το 2012 αγοράζοντας τα διπλάσια πλοία. Συνολικά επένδυσαν ποσό της τάξεως 530 εκατ. δολαρίων ενώ πέρυσι έγιναν επενδύσεις 433 εκατ., και τον Ιανουάριο υπέγραψαν ναυπηγικά συμβόλαια αξίας 1,5 δισ. δολαρίων.

Σήμερα οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν την ευκαιρία να αγοράσουν κάτι περισσότερο από τέσσερα μεγάλα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου (capesize 172.000 τόνων), ηλικίας μόλις πέντε ετών, στην τιμή που τον Μάρτιο του 2008 θα αγόραζαν μόνο ένα πλοίο. Δηλαδή αυτή τη στιγμή αγοράζουν ένα τέτοιο πλοίο στα 29,8 εκατ. δολάρια όταν πριν από ένα χρόνο θα έπρεπε να ξοδέψουν 34,8 εκατ δολάρια -πτώση 14%- ενώ το 2008 θα χρειάζονταν κεφάλαια ύψους 140 εκατ. δολάρια.

Επίσης, ένα panamax ( 74.000 τόνων ) σήμερα αγοράζεται ποια από τους Έλληνες στα 18,5 εκατ. δολάρια ενώ πριν από ένα χρόνο η τιμή του θα κυμαινόταν στα 24,4 εκατ. -πτώση 24%- ενώ το 2008 η αξία ενός τέτοιου πλοίου ήταν υψηλότερη κατά 63 εκατ. δολάρια και έφθανε στα 81,5 εκατ. δολάρια.

Το 2008 το κόστος ενός supramax θα ήταν 67 εκατ. δολάρια, ενώ με τις σημερινές τιμές μπορούν να αγοραστούν πάνω από τρία τέτοια πλοία. Σήμερα ένα supramax πενταετίας υπολογίζεται ότι αξίζει περίπου 18,1 εκατ. δολάρια, ενώ πριν από ένα χρόνο θα αγοραζόταν στα 23,3 εκατ. δολάρια, πτώση 22%. Τον Μάρτιο του 2008 για μία τέτοια αγορά χρειάζονταν κεφάλαια ύψους 68,6 εκατ. δολαρίων.

Η αγορά περιμένει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα συνεχίσουν και στους επόμενους μήνες να αγοράζουν πλοία, με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα κέρδη τους. Μάλιστα όπως αναφέρουν κάποιοι τραπεζίτες οι πλοιοκτήτες που επενδύουν σε αγορές είναι περισσότερο εκείνοι που δεν είναι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο οι οποίοι στο μεγαλύτερο βαθμό αξιοποιούν δικά τους κεφάλαια και κινούνται γρήγορα και στοχευμένα προκειμένου να δυναμώσουν την παρουσία τους μετά το τέλος της κρίσης.

Η ενίσχυση της θέσης των Ελλήνων εφοπλιστών δεν αφορά μόνον τις ναυλώσεις. Με τις αξίες των πλοίων σε τόσο χαμηλά επίπεδα ο ελληνικός εφοπλισμός ετοιμάζεται να εξαργυρώσει στον κατάλληλο χρόνο τις επενδύσεις του όταν οι τιμές θα έχουν φθάσει στα επιθυμητά επίπεδα και αφού θα έχουν αποσβέσει τις επενδύσεις τους σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα. Άλλωστε έχει συμβεί παρόμοια καταβύθιση αξιών των πλοίων το 2008 με μαζικές πωλήσεις τάνκερ και πλοίων ξηρού φορτίου που έφεραν στους πλοιοκτήτες αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, ενώ χαρακτηρίσθηκαν από το διεθνή ναυτιλιακό Τύπο ως ‘’μεγάλες συμφωνίες’’. Η μείωση αυτή των αξιών των πλοίων έχει φέρει πολλές εταιρείες σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, αλλά έχει δημιουργήσει και μεγάλες ευκαιρίες.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.