ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ελληνικός εφοπλισμός- Λιμάνια: Κομβικός ο ρόλος τους στην Ουκρανική κρίση

08:20 - 06 Ιουλ 2022 | Ναυτιλία
Ελληνικός εφοπλισμός- Λιμάνια: Κομβικός ο ρόλος τους στην Ουκρανική κρίση
Τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία vis a vis της Ουκρανικής κρίσης ανέδειξαν ο Βαγγέλης Μαρινάκης ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading και η Αγγελική Φράγκου πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings μιλώντας στο 26ο συνέδριο του Economist.

«Ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών είναι πολύ σημαντικός, καθώς κατέχουν το 32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς LNG και πετρελαίου», ανέφερε ο πρόεδρος και ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp. Ευάγγελος Μαρινάκης, επισημαίνοντας πως «είναι βαρύνουσας σημασίας μια χώρα μέλος του ΝΑΤΟ να έχει αυτήν την ισχύ, αυτό το tonnage, για να πραγματοποιεί αυτό που επιζητεί η νέα εποχή, να είμαστε λιγότερο ή καθόλου εξαρτημένοι από το φυσικό αέριο της Ρωσίας».

Σχολιάζοντας τη δήλωση του προέδρου της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι ότι ελληνικά πλοία μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, ο κ. Μαρινάκης τόνισε πως αν αναλύσουμε τη διαθέσιμη χωρητικότητα στην περιοχή θα δούμε πως το 50-60% είναι ελληνικά πλοία. «Η απεξάρτηση δεν μπορεί να γίνει εν μιά νυκτί. Όλο αυτό το πετρέλαιο από τη Ρωσία στην Ευρώπη έχει κάποια χρονοδιαγράμματα παράδοσης ως το τέλος του έτους. Είναι κάτι που έχει ήδη συμφωνηθεί μέσω συμβολαίων. Δεν παραβιάζουμε κανέναν νόμο και κανένα εμπάργκο», σημείωσε και πρόσθεσε πως οι κυβερνήσεις πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την επίτευξη ειρήνης.

«Η μεταφορά πετρελαίου προς την Ευρώπη έχει αναληφθεί από εμάς. Είναι σημαντικό μία ευρωπαϊκή χώρα μέλος της ΕΕ αλλά και του ΝΑΤΟ να έχει καταφέρει να βρίσκεται σε θέση να πραγματοποιεί ότι απαιτούν οι εποχές ώστε να είμαστε λιγότερο εξαρτημένοι από τη Ρωσία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Βαγγέλης Μαρινάκης, τονίζοντας ότι ως ναυτιλία «προσφέρουμε σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη. Πρέπει όμως να δούμε τους πολιτικούς της Ευρώπης να παίρνουν περισσότερες πρωτοβουλίες».

Σημειώνεται ότι οι Έλληνες ελέγχουν το 32% του παγκόσμιο στόλου μεταφοράς πετρελαίου και πάνω από 22% του στόλου LNG συνολικά.

«Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε», είπε η Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings αναφερόμενη στην αντιμετώπιση των κρίσεων.  Τόνισε δε ότι πρέπει να δούμε τη μεγάλη εικόνα καθώς «το 1/3 των προμηθειών σε τρόφιμα προέρχεται από την εμπόλεμη περιοχή. Είναι σημαντική η διασφάλιση της επάρκειας των τροφίμων. Έχουν αλλάξει πολλά. Κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει ακριβά για να εξασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα και τα προϊόντα θα φτάσουν σε αυτή με ασφάλεια για να έχει πρόσβαση ο κόσμος.  Τα 40% του Φυσικού Αερίου και το 20% του πετρελαίου τα προμηθευόταν η Ευρώπη από τη Ρωσία. Τώρα στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης οι προμήθειες γίνονται από άλλες χώρες πιο μακρινές που σημαίνει ότι αυξάνουν τα τονομίλια, η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία άρα το προϊόν που μεταφέρεται είναι πιο ακριβό».

Αναφερόμενη στις αιτιάσεις κατά του ελληνικού εφοπλισμού που προέρχονται από τις δηλώσεις Ζελένσκι για «παραβίαση του εμπάργκο» η Αγγελική Φράγκου επεσήμανε ότι «το 95% του παγκόσμιου στόλου ακολουθεί τις κυρώσεις. Έχουμε νομική ομάδα που μας συμβουλεύει τι να κάνουμε. Δεν παραβιάζονται οι κυρώσεις. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι "Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε”».

Τα σιτηρά

Σε ερώτηση για το αν οι Έλληνες εφοπλιστές θα διαδραματίσουν ρόλο για τον απεγκλωβισμό των ουκρανικών σιτηρών, η κ. Φράγκου σημείωσε ότι υπάρχουν τα διαθέσιμα πλοία να το κάνουν, αλλά μια τέτοια ενέργεια απαιτεί αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο. «Όσο πιο γρήγορα είναι τα λιμάνια και οι ναυτιλιακές οδοί έτοιμες, μπορούμε να πάμε άμεσα να μεταφέρουμε τα σιτηρά» σχολίασε από την πλευρά του ο κ. Μαρινάκης, κάνοντας αναφορά και στην κρίση που έχει επιφέρει στα πληρώματα ο πόλεμος, λόγω του μεγάλου μεριδίου που κατέχουν διεθνώς οι Ουκρανοί ναυτικοί.

Τα λιμάνια της Β. Ελλάδας

Αξίζει να σημειωθεί ότι καταγράφεται έντονη κινητικότητα σε σχέση με την χρησιμοποίηση των λιμανιών της Β. Ελλάδας για τη μεταφορά των σιτηρών της Ουκρανίας ώστε να αποφευχθεί και τυχόν επισιτιστική κρίση. Με βάση πληροφορίες έχουν ήδη γίνει κάποιες κρούσεις και διερευνήσεις για το τι ποσότητες και σε πόσο χρόνο μπορούν να μεταφερθούν από Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη με την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Στόχος, βέβαια, είναι η παράκαμψη των προβλημάτων που υπάρχουν με τα Ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Βέβαια οι υποδομές έχουν “ταβάνι” αν και είναι σε εξέλιξη παρεμβάσεις τόσο σε επίπεδα δικτύων μεταφοράς, αποθήκευσης και φόρτωσης, που μπορεί να βελτιώσουν την όλη εικόνα.

Να σημειωθεί ότι την Πέμπτη 30 Ιουνίου ο γραμματέας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος συμμετείχε σε σχετική τηλεδιάσκεψη της Μόνιμης Εθνικής Αντιπροσωπείας στην Ε.Ε. με την αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της Γενικής Διεύθυνσης Κινητικότητας και Μεταφορών DG Move Maja Bakran, με παράλληλη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ Α.Ε.), του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ Α.Ε.) και του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.).

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 08:39 - 06 Ιουλ 2022
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.