ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Oι αυξήσεις σε βασικά είδη βάζουν πολιτική και οικονομική νάρκη

09:55 - 11 Ιαν 2022 | Οικονομία
Oι αυξήσεις σε βασικά είδη βάζουν πολιτική και οικονομική νάρκη
Να διαχειριστεί το κύμα ακρίβειας που μπορεί να αποτελέσει θρυαλλίδα πολιτικών εξελίξεων, σε συνδυασμό με την πανδημία, επιχειρεί η κυβέρνηση. Έτσι, ήδη ξεκίνησε μια προσπάθεια παρέμβασης στην αγορά στο φόντο πάντα και των εκλογικών σεναρίων. Παράλληλα επιταχύνει τις διαδικασίες για τις αυξήσεις στον κατώτατο μισθό, καθώς βασικό κυβερνητικό επιχείρημα σε σχέση με τις ανατιμήσεις είναι ότι η πολιτική της ΝΔ τα τελευταία χρόνια έχει φέρει αυξήσεις στα πραγματικά εισοδήματα.

Στο μεταξύ ακόμη και διψήφια ποσοστά, που φτάνουν και το 20% αναμένεται να έχουν οι αυξήσεις που έρχονται σε βασικά είδη στα σούπερ μάρκετ, με βάση όσα ανέφερε μιλώντας χτες το βράδυ στο MEGA ο Άδωνις Γεωργιάδης. Μάλιστα ο υπουργός Ανάπτυξης, τούτων δοθέντων,  δεν απέκλεισε ο πληθωρισμός να φτάσει το 5-6% τους επόμενους δύο μήνες.

Ήδη, βέβαια, σε βασικά είδη διατροφής, στα σούπερ μάρκετ έχουν προηγηθεί κι άλλα κύματα αυξήσεων κατά το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους όπως έχει καταδείξει και η κίνηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, σε κάποια είδη όπως τα έλαια, τα ζυμαρικά ή το κρέας (αρνί). Υπενθυμίζεται ότι με ρυθμό  4,8% κινήθηκε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος. Ήδη, δε, είχε καταγράψει αύξηση 3,4% τον Οκτώβριο. Έτσι σε ετήσια βάση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Φυσικό αέριο (180,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%), Ηλεκτρισμό (37,8%) και Καύσιμα (24,9%). Παράλληλα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως, μεταξύ άλλων, σε: Αρνί- κατσίκι (21,3%), Ελαιόλαδο (18,5%), Άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), Πατάτες (11,9%), Νωπά ψάρια (9,8%), Ψωμί (4,3%), Καφές (3,9%) και Τυριά (3,5%).

Σε απόγνωση οι καταναλωτές

Ενδεικτική της κατάστασης μάλιστα είναι και η ανακοίνωση την περασμένη Τετάρτη του ΙΝΚΑ που σημειώνει ότι: «Δυστυχώς το νέο έτος ξεκίνησε με αλλαγές τιμών προϊόντων σούπερ μάρκετ. Είδη από έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΝΚΑ με την έναρξη της νέας χρονιάς ξεκίνησαν και οι αυξήσεις τιμών παντού όπως διόδια γέφυρα Χαρίλαος Τρικουπης καθώς και ειδικού τέλους υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος κατά 10 λεπτά του ευρώ.

Όμως δεν έφτασε αυτό αλλά ξεκίνησαν και οι αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ. Μα 0,10 λεπτά 0,8 λεπτά 0,5 λεπτά του ευρώ κάθε μέρα που περνά είναι αυξήσεις. Δυστυχώς το 2022 θα είναι χειρότερο από θέμα ακρίβειας από το 2021.Ελπίζουμε να πέσουν οι τιμές των καυσίμων το φυσικό αέριο και το ρεύμα μέσα στους επόμενους 3 μήνες. Αυτό όμως δεν αρκεί οι τιμές δεν έχουν πιάσει ακόμα ταβάνι.

Φοβόμαστε  ως ΙΝΚΑ πως οι αυξήσεις τιμών θα συνεχιστούν με μεγαλύτερη ένταση Η ακρίβεια καλπάζει με γοργούς εξωγενείς και εσωτερικούς ρυθμούς. Η κυβέρνηση αδυνατεί να κοντρολάρει την αγορά. Εμείς  ως ΙΝΚΑ Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας συστήνουμε όπου είναι εφικτό και δυνατό αγορές με βάση τις προσφορές των καταστημάτων γιατί  εκεί είναι το όφελος μας. Ίοως το κέρδος να φτάσει και να καλύψει τις μεγάλες αυξήσεις.Όλοι μαζί πρέπει να πιέσουμε να πέσουν οι τιμές των προϊόντων. Ο καταναλωτής είναι η δύναμη της αγοράς Όταν  ακριβαίνει ένα προϊόν πάμε σε άλλο για να πέσει η τιμή» σημειώνει το ΙΝΚΑ

Η Eurostat

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την Eurostat,  σε ετήσια βάση  ο πληθωρισμός το Δεκέμβριο έφτασε το 4,4% από 4% τον Νοέμβριο, ενώ στην Ευρωζώνη κατέγραψε οριακή άνοδο στο 5% από 4,9%.

Να σημειωθεί ότι στις 13/1 αναμένονται οι ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό Δεκεμβρίου 2021 και βέβαια θα υπάρχει ένα σαφές στίγμα για την πορεία των τιμών. Εν τω μεταξύ, όπως παραδέχτηκε ο κ. Γεωργιάδης, ήδη οι καταναλωτές βρίσκονται ενώπιον ενός νέου κύκλου ανατιμήσεων, το οποίο προσπαθεί να διαχειριστεί η κυβέρνηση.

Κύκλος επαφών

Τούτων δοθέντων, επαφές με τηλεδιάσκεψη με εκπροσώπους της αγοράς με πρώτους αυτούς των super markets ξεκίνησε από χτες ο υπουργός Ανάπτυξης. Έπονται οι μεγάλοι προμηθευτές, που ήδη έχουν ξεκινήσει να στέλνουν νέους τιμοκαταλόγους.

Προφανώς στόχος, της όλης πρωτοβουλίας, που «παραδοσιακά» κάθε κυβέρνηση αναλαμβάνει όταν η κατάσταση φτάνει στο «μη περαιτέρω»  είναι να πιέσει με τα μέσα που έχει ώστε να αποφευχθούν οι υπέρμετρες επιβαρύνσεις στο καλάθι της νοικοκυράς.  Βέβαια η «διατίμηση» είναι μέτρο άλλων εποχών και βέβαια εκτός ιδεολογικού πυρήνα της Ν.Δ. ωστόσο μια ένταση ελέγχων αλλά και μια αποστολή μηνύματος για την ανάγκη «συγκράτησης» συχνά λειτουργεί θετικά.

Απορρόφηση αυξήσεων

Με βάση πάντως όσα αναφέρθηκαν στη χτεσινή τηλεδιάσκεψη και μετέφερε και ο ίδιος ο υπουργός στο MEGA, οι αλυσίδες λιανικής και οι προμηθευτές το προηγούμενο διάστημα προσπάθησαν να απορροφήσουν, όσο μπορούσαν. τις αυξήσεις, που κυρίως προέρχονται από την εκτόξευση των πρώτων υλών και την ενέργεια.. «Μας επεσήμαναν ότι απορροφούν όσο μπορούν από το αυξημένο κόστος τους» ανέφεραν, χτες, αρμόδιες πηγές σε σχέση με το τι συζητήθηκε με τους εκπροσώπους της αγοράς.

«Το ενεργειακό κόστος, οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες, αλλά και τα φουσκωμένα μεταφορικά έξοδα, είναι οι αιτίες για την πίεση στα κόστη τους, που μετακυλίονται στους καταναλωτές» τόνιζαν οι ίδιες πηγές. Πάντως όπως παραδέχτηκε ο Άδωνις Γεωργιάδης τα περιθώρια να απορροφήσουν περαιτέρω κι άλλες αυξήσεις έχουν εξαντληθεί, ειδικά λόγω του ενεργειακού κόστους, που σε επίπεδο λειτουργικών εξόδων για τα σούπερ μάρκετ φτάνει το 20% του συνολικού κοστολογίου.

Μάλιστα, με βάση πληροφορίες οι εκπρόσωποι τη αγοράς, ανέφεραν χτες στην τηλεδιάσκεψη, ότι πλέον έχει τριπλασιαστεί το κόστος ενέργειας και γιαυτό ζήτησαν να παραταθεί το μέτρο της κρατικής επιδότησης της ενέργειας και τους επόμενους μήνες του έτους.

Παράλληλα έθεσαν το θέμα των πρώτων υλών π.χ. την αύξηση στο αλουμίνιο κατά 45% που επιβαρύνει το κόστος των συσκευασιών, την αύξηση του πετρελαίου κατά 45% που εκτινάσσει το κόστος των μεταφορικών, αλλά και την απογείωση  των τιμών φυσικού αερίου.

Γιώργος Αλεξάκης

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.