ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

13η έκθεση αξιολόγησης: Εύσημα, κίνδυνοι και καθυστερήσεις

18:52 - 23 Φεβ 2022 | Οικονομία
13η έκθεση αξιολόγησης: Εύσημα, κίνδυνοι και καθυστερήσεις
Την ισχυρή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας το 2021 καταγράφει η 13η έκθεση αξιολόγησης των θεσμών επαναλαμβάνοντας την εκτίμηση της Κομισιόν για ανάπτυξη 8,5%. Επίσης κάνει λόγο για ουσιαστική πρόοδο στη μείωση του στοκ των εκκρεμών συντάξεων και κρίνει θετικά τη μεταρρύθμιση του ΕΝΦΙΑ που παρουσίασε το υπουργείο Οικονομικών. Το συνολικό συμπέρασμα από την έκθεση, όπως καταγράφεται, είναι πως «η Ελλάδα έχει λάβει τις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη των συγκεκριμένων δεσμεύσεών της, παρά τις δύσκολες συνθήκες που συνεχίζουν να δημιουργούνται από την πανδημία. Οι ελληνικές αρχές έχουν επίσης σκιαγραφήσει μια αξιόπιστη πορεία που οδηγεί σε περαιτέρω ουσιαστική πρόοδο στις δεσμεύσεις τους έως τη στιγμή της ανακοίνωσης της 14ης έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας που θα δημοσιευθεί τον Μάιο του 2022».

Επισημαίνει ότι «η Ελλάδα προχώρησε σε ευρύτερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ιδίως στον τομέα της ψηφιοποίησης , και ξεκίνησε την εφαρμογή του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας».

Συνεχίζει αναφέροντας πως «τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα χαιρετίζουν τη στενή και εποικοδομητική δέσμευση των αρχών σε όλους τους τομείς και ενθαρρύνουν τις αρχές να διατηρήσουν τη δυναμική και, όπου χρειάζεται, να ενισχύσουν τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση των καθυστερήσεων που προκαλούνται εν μέρει από την πανδημία, ιδίως όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις στον χρηματοπιστωτικό τομέα, στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, στο επιχειρηματικό περιβάλλον και στη δικαιοσύνη και να επιτύχουν τους συμφωνημένους στόχους για την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών».

Αστερίσκοι 

Ειδικότερα, όσον αφορά στις δημοσιονομικές εξελίξεις οι θεσμοί επισημαίνουν ότι «οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι παραμένουν υψηλοί» εστιάζοντας στην πανδημία και την ενεργοποίηση των κρατικών εγγυήσεων.  Επίσης σημειώνει ότι «το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το 2022 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος». «Οι κίνδυνοι για τις προβλέψεις παραμένουν αυξημένοι» αναφέρεται αλλά υπάρχουν και στοιχεία που μπορεί να οδηγήσουν σε υψηλότερη ανάπτυξη.

«Η νέα επιδότηση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας θα απαιτήσει στενή παρακολούθηση λόγω του μεγάλου ύψους της» αναφέρουν οι θεσμοί σε σχέση με τα ενεργειακά στην έκθεσή τους τονίζοντας ότι απαιτείται προσεκτική διαχείριση στη ροή εσόδων στον ειδικό λογαριασμό που καλύπτει αυτές τις επιδοτήσεις ώστε να μην προκύψει ελλειμματική διαχείριση.

Υπάρχουν κίνδυνοι πρόσθετων διαταραχών, «αν και αυτή η επίπτωση αναμένεται να είναι μάλλον βραχύβιοι» εκτιμάται στην έκθεση η οποία όμως δεν έχει προλάβει να σχολιάσει τις επιπτώσεις από την νέα φάση  της ρωσο-ουκρανικής κρίση. «Οι πρόσφατες εξελίξεις στο πεδίο των τιμών της ενέργειας στην παγκόσμια αγορά και, ειδικότερα, των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας οδήγησαν σε άνοδο των τιμών καταναλωτή και αποτελούν πρόσθετη πηγή αβεβαιότητας για την οικονομία γενικότερα» σημειώνεται στην έκθεση. 

Επίσης τονίζεται, ότι περαιτέρω κίνδυνοι «παραμένουν αμετάβλητοι σε σύγκριση με την προηγούμενη έκθεση, ιδίως οι πρόσφατες ή προγραμματισμένες ρυθμίσεις χρηματοοικονομικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος πώλησης και μίσθωσης ακινήτων που ανήκουν σε ευάλωτους οφειλέτες» οι οποίο «ενδέχεται να έχουν επιπτώσεις στο έλλειμμα και στην αύξηση του χρέους ανάλογα με την τελική στατιστική τους ταξινόμηση» αναφέρεται.

Επιπρόσθετη αβεβαιότητα σχετίζεται «με εκκρεμείς νομικές υποθέσεις, συμπεριλαμβανομένων των αναδρομικών για περικοπές συντάξεων και δικαστικές υποθέσεις κατά της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ)» που αφορούν την πολύκροτη υπόθεση με το Lagonisi Resort.

Στις καθυστερήσεις που καταγράφουν οι θεσμοί αναλυτικά περιλαμβάνονται:

  • Το νέο σύστημα  της ΑΑΔΕ αντιμετώπισε καθυστερήσεις λόγω ζητημάτων που επιλύθηκαν με στόχο πλέον τον Ιούνιο του 2022.

  • Η μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας έχει σημειώσει περιορισμένη πρόοδο.  

  • Η ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του πλαισίου επιθεωρήσεων για την εποπτεία των οικονομικών δραστηριοτήτων και των αγορών προϊόντων.

  • Η δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προσφορών για το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης υποθέσεων για αστικές και ποινικές υποθέσεις έχει καθυστερήσει με νέο ορόσημο τον Μάρτιο.

  • Η υιοθέτηση του νέου Κώδικα για την οργάνωση της Δικαιοσύνης  

  • Οι απαιτούμενη παράγωγη νομοθεσία για τη λειτουργία της μονάδας JustStat του Υπουργείου Δικαιοσύνης  που θα  εγκριθεί   έως τα τέλη Μαρτίου 2022

Το χρέος - αβεβαιότητα υψηλή

 Σύμφωνα με τα στελέχη των θεσμών, η ενημέρωση της ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους δείχνει ότι οι κίνδυνοι παρέμειναν αμετάβλητοι σε σύγκριση με τη 12η έκθεση, αλλά η αβεβαιότητα παραμένει υψηλή.  Η τρέχουσα ανάλυση περιλαμβάνει τα στοιχεία από τη διαχείριση ρευστότητας και την τελευταία έκδοση ομολόγων, ενώ οι μακροοικονομικές, χρηματοοικονομικές και δημοσιονομικές μεταβλητές συνεχίζουν να βασίζονται στις φθινοπωρινές προβλέψεις της Επιτροπής του 2021. Οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι για τη βιωσιμότητα του χρέους παραμένουν, ενώ οι κίνδυνοι είναι πιο σημαντικοί μακροπρόθεσμα στα εναλλακτικά σενάρια.  Στο βασικό σενάριο, το χρέος μειώνεται από 203% του ΑΕΠ το 2021 σε περίπου 55% του ΑΕΠ το 2060, ενώ οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες παραμένουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα. Στο σενάριο του υψηλότερου κινδύνου, το χρέος μειώνεται στο 90% του ΑΕΠ έως το 2060 και οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες κυμαίνονται γύρω στο 18% του ΑΕΠ από τη δεκαετία του 2030.  Στο σενάριο χαμηλής ανάπτυξης, το επίπεδο του χρέους δεν σταθεροποιείται και οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες ξεπερνούν μόνιμα το 20% του ΑΕΠ έως το 2050. Τα εναλλακτικά σενάρια δείχνουν ότι οι πιθανές αυξήσεις των επιτοκίων μεσοπρόθεσμα και η ασθενέστερη οικονομική ανάπτυξη θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη βιωσιμότητα του χρέους. Πλήρης ενημέρωση, συμπεριλαμβανομένων μακροοικονομικών, χρηματοοικονομικών και δημοσιονομικών παραδοχών θα παρουσιαστεί στην επόμενη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας. Το υπόλοιπο του λογαριασμού ταμειακών αποθεμάτων παρέμεινε στα 15,7 δισεκατομμύρια ευρώ.

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.