• Γ.Δ.ΓΕΝ. ΔΕΙΚΤΗΣ0,000%
  • S&P 5000,000%
  • Nasdaq0,000%
  • FTSE 1000,000%
  • Nikkei 2250,000%
  • DAX0,000%
  • CAC 400,000%
  • €/$
  • €/£
  • BTC
16:48 - 28 Αυγ 2013

Ο Άσαντ στο στόχαστρο και μετά τι;

Με τη λογική τουλάχιστον αποτελεί αναπάντητο ερώτημα γιατί ο Άσαντ θα έριχνε χημικά κατά των αντιπάλων του και μάλιστα μέσα στη Δαμασκό, όταν βρίσκονταν ήδη εκεί μέλη επιτροπής του ΟΗΕ για να ελέγξουν τη χρήση τέτοιων όπλων και όταν οι δυνάμεις του έχουν πάρει το πάνω χέρι στις πολεμικές επιχειρήσεις. Η μυρωδιά της προβοκάτσιας είναι πολύ έντονη, πέρα βέβαια από το έγκλημα που είναι ειδεχθές, όποιος και να τόκανε. Σε μια περιοχή του κόσμου όπου το κόστος της ζωής είναι πάρα πολύ φτηνό…

Οποιος και να βρίσκεται πάντως πίσω από το έγκλημα, η ουσία είναι ότι μετά από μερικές ταλαντεύσεις η Δύση θεωρεί υπεύθυνο τον Άσαντ και δείχνει διαθέσεις στρατιωτικής παρέμβασης. Άγνωστο αν θα την κάνει τελικά, αλλά έτσι φαίνονται τα πράγματα και το ζήτημα είναι πλέον πρώτον, αν θα στείλει στρατεύματα, ή αν θα προχωρήσει σε βομβαρδισμούς με κρουζ, τόμαχοκ και άεροπλάνα, ή αν θα στείλει στρατιωτικές δυνάμεις. Το πρώτο είναι το πιθανότερο, με στόχο να αποδυναμώσει στρατιωτικά την πλευρά τον Άσαντ και να τον βγάλει από το προσκήνιο.

Το δεύτερο ζήτημα είναι πως θα αντιδράσουν οι ρώσοι που έχουν βάση στη Συρία και το επίσης πιθανότερο είναι ότι δεν θα αντιδράσουν δυναμικά, αλλά μόνο επικοινωνιακά και διπλωματικά. Το τρίτο και πιο σημαντικό ίσως ζήτημα είναι τι περιμένουν να γίνει στη συνέχεια οι δυτικοί και τι θα προκύψει στην πράξη από την παρέμβασή τους. Κάθε πρόβλεψη είναι εξαιρετικά παρακινδυνευμένη για το πώς θα αντιδράσουν το Ιραν και η Χεζμπολάχ που στηρίζουν την πλευρά του Άσαντ, για το αν θα παραμείνει η Συρία ολόκληρη ή θα τεμαχιστεί, για το τι θα προσπαθήσει να κερδίσει η Τουρκία και τι το Ισραήλ, για το αν οι Κούρδοι θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους την κατάσταση ή όχι, για το αν θα δημιουργηθούν κύματα προσφύγων, αλεβιτών και χριστιανών κυρίως προς άλλες χώρες, για το αν επικρατήσουν οι ακραίοι ισλαμιστες, για το πόσο καιρό θα πάρει για να σταθεροποιηθεί η κατάσταση στην περιοχή.

Δεν αποκλείεται η πληγή που θα ανοίξει να είναι μεγαλύτερη από την σημερινή. Εκείνο όμως που πρέπει να θεωρείται σίγουρο είναι ότι θα πάρει πολύ χρόνο για να αποκατασταθούν οι νέες ισορροπίες που θα προκύψουν, όποιες και να είναι αυτές. Και βεβαίως κανείς δεν ξέρει αν η νέα πραγματικότητα θα είναι καλύτερη από την προηγούμενη. Ολα αυτά στη ευρύτερη γειτονιά μας, δηλαδή πολύ κοντά… Αλλά όπως λέει ο Σαμαράς, εμείς είμαστε “πυλώνας σταθερότητας”!

Άγγελος Στάγκος

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.