ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Μίχαλος: Ψηφιακό το μέλλον της αγοράς-Τα «εργαλεία» προσαρμογής του ΕΒΕΑ

14:52 - 26 Φεβ 2021 | Επιχειρήσεις
Μίχαλος: Ψηφιακό το μέλλον της αγοράς-Τα «εργαλεία» προσαρμογής του ΕΒΕΑ
Με θέμα τις εξελίξεις στην αγορά λόγω της πανδημίας του covid19 και το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το ηλεκτρονικό εμπόριο στα προβλήματα που έχουν προκύψει, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΒΕΑ, με προσκεκλημένο τον καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γεώργιο Δουκίδη, ο οποίος ανέλυσε διεξοδικά το ζήτημα.

Κατά τον εναρκτήριο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, ανέφερε:

«Η πανδημία και οι πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε εξαιτίας της, έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα παντού: στις ανάγκες και στις συνήθειες των καταναλωτών, στους τρόπους προώθησης και πώλησης των προϊόντων και υπηρεσιών, στις επιχειρηματικές συναλλαγές.

Και πολλές από αυτές τις αλλαγές είναι εδώ για να μείνουν.

Ανεξάρτητα από το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση με την πανδημία, γνωρίζουμε πλέον ότι το μέλλον της αγοράς είναι ψηφιακό. Και δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προσαρμοστούμε. Μικροί και μεγάλοι, σε κάθε τομέα της εμπορικής δραστηριότητας.

Σε αυτή την ανάγκη, όπως γνωρίζετε, προσπαθούμε συστηματικά να απαντήσουμε ως ΕΒΕΑ. Όχι μόνο τώρα, στη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και εδώ και χρόνια: με την ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών και εργαλείων, που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για τα μεγέθη της μικρής επιχείρησης. Της επιχείρησης που δεν διαθέτει τους πόρους και το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό για να σχεδιάσει και να εφαρμόσει ψηφιακές στρατηγικές. Αλλά που – παρ’ όλα αυτά – χρειάζεται ψηφιακές λύσεις, για να μπορέσει να επιβιώσει και να αναπτυχθεί.

Αυτή την ανάγκη συνεχίζουμε να καλύπτουμε και στη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης. Όπως γνωρίζετε, έχουμε δημιουργήσει συγκεκριμένα εύχρηστα ψηφιακά εργαλεία, για τη διευκόλυνση των μελών μας.

Το πρώτο αφορά τη λειτουργία της Ηλεκτρονικής Αγοράς 

Μέσω της πλατφόρμας www.directmarket.gr, το ΕΒΕΑ παρέχει στο σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους τρόπους και με σύνδεση μόνο σε ένα σημείο. Η υπηρεσία αυτή θα παρέχεται δωρεάν, τουλάχιστον για τους πρώτους έξι μήνες του 2021 και για όσο διαρκεί η πανδημία.

Η δράση του ΕΒΕΑ απευθύνεται τόσο στις επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα, όσο και σε αυτές που διαθέτουν αλλά θα ήθελα να προβληθούν και να διαθέσουν τα προϊόντα τους και μέσω ενός σύγχρονου ηλεκτρονικού marketplace. 

Επίσης, δημιουργήσαμε ένα ακόμη εργαλείο για τις επιχειρήσεις οι οποίες πραγματοποιούν πωλήσεις B2B και επηρεάζονται από την αναστολή της διοργάνωσης εμπορικών εκθέσεων. Πρόκειται για το AthEns VtradE, ένα τρισδιάστατο ψηφιακό εκθετήριο, το οποίο φιλοξενεί εικονικά περίπτερα.

Το κόστος λειτουργίας και αυτής της υπηρεσίας – δηλαδή της πλατφόρμας, της ψηφιακής φιλοξενίας των περιπτέρων και της τεχνικής υποστήριξης των εκθετών για την δημιουργία των περιπτέρων τους, καλύπτεται από το Ε.Β.Ε.Α για ένα έτος.

Η πανδημία μπορεί και ελπίζουμε ότι σε λίγους μήνες θα είναι παρελθόν. Όμως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της αγοράς δεν γυρίζει πίσω. Αντίθετα, επιταχύνεται. Η δυνατότητα των επιχειρήσεων να συμβαδίσουν, θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επιβίωση και την ανάπτυξή τους, τους την επόμενη μέρα.

Εμείς ως ΕΒΕΑ είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε, με κάθε τρόπο τα μέλη μας. Προτείνοντας κατάλληλες πολιτικές, κίνητρα και υποστηρικτικές παρεμβάσεις από το κράτος. Προσφέροντας χρήσιμες υπηρεσίες, που απαντούν σε πραγματικές ανάγκες.

Σε αυτή την προσπάθεια, είναι πολύτιμη η γνώση επιστημόνων όπως ο κ. Καθηγητής, που εδώ και χρόνια ερευνά και υπηρετεί την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού επιχειρεί στη χώρα μας».

Στην παρέμβαση του ο καθηγητής κ. Γιώργος Δουκίδης ανέλυσε τα ισχύοντα σήμερα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο διεθνώς και στη χώρα μας, καθώς και τις προοπτικές που διανοίγονται στο μέλλον.

Μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Αυτό το οποίο ζούμε από πέρυσι με αφορμή την πανδημία είναι ο μεγαλύτερος μετασχηματισμός του λιανεμπορίου τα τελευταία 50 χρόνια.

Αυτή τη στιγμή, παγκοσμίως, ο τζίρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο ανέρχεται σε 5 τρισ. δολάρια. Το παγκόσμιο εμπόριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου, λόγω covid19, το 2020 αναπτύχθηκε περίπου κατά 25% .

Στην Ευρώπη η αγορά είναι γύρω στα 800 δις, ενώ στην Ελλάδα πιστεύουμε -δεν έχουμε ακόμα τα τελευταία στοιχεία- ότι το 2020 το Ηλεκτρονικό ήταν κοντά στα 11 δισ. ευρώ, το οποίο σημαίνει μια αύξηση περίπου 35% σε σχέση με το 2019.

Όσον αφορά τους χρήστες, το 60% των χρηστών διαδικτύου πλέον στην Ελλάδα έχει κάνει μια αγορά μέσω INTERNET. Αυτό πέρυσι ήταν 30%. Άρα, είχαμε διπλασιασμό των χρηστών. Βέβαια, είμαστε πολύ μακριά από το 92%, που είναι ο μέσος όρος των χρηστών διαδικτύου στη Δυτική Ευρώπη που αγοράζει. Είμαστε ακόμα μακριά από τους μέσους όρους της Ευρώπης.

Παρόλα αυτά, μέσα στο 2020, είδαμε σε κάποιες κατηγορίες 10πλασιασμό και 20πλασιασμό των αγορών. Για παράδειγμα, στα τρόφιμα: 11 φορές πάνω κινήθηκε η αγορά του 2020 σε σχέση με το 2019. Όμως, μόνο το 40% των χρηστών, αυτών που αγόρασαν μέσω INTERNET έμειναν ικανοποιημένοι. Άρα, είχαμε μια εξάπλωση και λόγω των γνωστών προβλημάτων της πανδημίας, αλλά οι καταναλωτές δεν έμειναν και πολύ ικανοποιημένοι.

Είχαμε προβλήματα στη διαθεσιμότητα προϊόντων και στις παραδώσεις. Υπήρχε υπερφόρτωση των sites και της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης. Μεγάλη δυσαρέσκεια καταναλωτών και υψηλό κόστος.  

Είχαμε όμως και μεγάλες ανακατατάξεις. Είχαμε για πρώτη φορά εταιρείες από την επαρχία να κάνουν τεράστια εθνική κάλυψη. Και μάλιστα, με τρομερή εξυπηρέτηση.

Είχαμε νεοεισερχόμενους, δηλαδή είχαμε νέους παίκτες.

Είχαμε προϊοντικές κατηγορίες που δεν πιστεύαμε ποτέ ότι θα τις αγοράσουμε μέσα από το διαδίκτυο. π.χ. τα τρόφιμα.

Επίσης, είδαμε συνοικιακά καταστήματα να κινούνται ιδιαίτερα δυναμικά.

Και βεβαίως, είχαμε σημαντικές ανακατατάξεις στους Κλάδους των Υπηρεσιών. Για παράδειγμα, στον χώρο του delivery αυτή τη στιγμή το 2020 είχαμε 8 νέα start ups , 3 εκ των οποίων κάνουν εξαιρετική δουλειά και παίρνουν σημαντικό κομμάτι από τους πολύ γνωστούς couriers. Εξειδικεύονται όμως σε συγκεκριμένα προϊόντα.

Ποιες είναι οι ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ τώρα. Πιστεύουμε ότι έχουμε μια προοπτική να κινηθούμε γύρω στα 15 δις € ετησίως. Βέβαια, πρέπει να σας πω ότι στην Ελλάδα μετράμε στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο και φυσικά προϊόντα και υπηρεσίες. Το 50% της αγοράς είναι γύρω από τον τουρισμό, από τα ταξίδια, από τα εισιτήρια και τα ξενοδοχεία. Άρα, αυτό το 15 δις θα πιαστεί, εάν κινηθεί και ο τουρισμός σωστά.

Επίσης θωρούμε ότι έχουμε μια προοπτική να πάμε περίπου στις 25 χιλιάδες ελληνικές εταιρείες με οργανωμένο κανάλι πώλησης -το οποίο, βέβαια, μπορεί να είναι μόνον ψηφιακό ή να συνδυάζεται με το φυσικό.

Θα υπάρχει σίγουρα εμπλοκή περισσότερη μικρών εταιρειών, γιατί αυτή τη στιγμή τα εργαλεία που έχουμε είναι πιο φθηνά και μάλιστα, είναι software service. Δεν χρειάζεται να επενδύσεις χρήματα στην αρχή.

Υπάρχουν και κάποια Προγράμματα, όπως τώρα αυτό το πρόγραμμα που ‘’τρέχει’’ από το Υπουργείο Ανάπτυξης για να βοηθηθούν περίπου 18.000 επιχειρήσεις. Υπάρχουν κλαδικοί φορείς που υποστηρίζουν, όπως τα Επιμελητήρια ή διάφοροι Εμπορικοί Σύλλογοι».

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.