• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Η επίδραση του κοροναϊού στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία Κύριο

14:00 - 28 Ιαν 2020 | Ναυτιλία
Σε έξαρση είναι ο νέος κοροναϊός, ο οποίος ξεκίνησε από την κινεζική πόλη Ουχάν και σύντομα εξαπλώθηκε σε αρκετές ακόμη χώρες. Ο νεότερος απολογισμός στην Κίνα κάνει λόγο για 106 νεκρούς και περισσότερα από 4.000 επιβεβαιωμένα κρούσματα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει χαρακτηρίσει «υψηλό» το μέγεθος της απειλής από τον κοροναϊό σε διεθνές επίπεδο ενώ ανάμεσα στις χώρες, όπου έχουν καταγραφεί κρούσματα είναι η Αυστραλία, η Γαλλία, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία, ο Καναδάς, η Νότια Κορέα και άλλες.

Όπως είναι φυσικό, η εξάπλωση του ιού έχει αντίκτυπο και στις μεταφορές και η ναυτιλιακή βιομηχανία καλείται να προετοιμαστεί κατάλληλα, καθώς υπάρχουν κίνδυνοι για μόλυνση των μελών των πληρωμάτων, μέτρα απομόνωσης και κλείσιμο λιμανιών. Άλλωστε, η πόλη Ουχάν, η οποία αποτελεί σημαντικό κόμβο εσωτερικών και διεθνών μεταφορών, έχει τεθεί σε καραντίνα με τα λεωφορεία, τους σιδηρόδρομους, τα αεροπλάνα και τα πλοία να τίθενται εκτός λειτουργίας. Η επιδημία έχει εξαπλωθεί και σε άλλες κινεζικές πόλεις με λιμάνια, όπως η Σαγκάη, η Γκουανγκζού, η Σεντσέν και η Τιαντζίν.

Καθυστερήσεις και αποκλίσεις από τα καθορισμένα δρομολόγια

Όπως σημειώνει η συμβουλευτική δικηγορική εταιρεία Hill Dickinson, οι καθυστερήσεις που μπορεί να προκληθούν από συνθήκες καραντίνας και οι αποκλίσεις από τα δρομολόγια θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πολλά προβλήματα. Πιο συγκεκριμένα, όταν ένα πλοίο καθυστερεί ή υποχρεώνεται να αποκλίνει από ένα δρομολόγιο, λόγω ενός μολυσμένου μέλους του πληρώματος, μπορεί να υπάρξει αναστολή πληρωμών ναύλων, ακριβώς λόγω της μη διαθεσιμότητας του πλοίου να φέρει εις πέρας την εμπορική διαδικασία.

Η Hill Dickinson προειδοποιεί ότι «ενώ η σημερινή επιδημία δεν εκτιμάται ότι θα έχει τις παγκόσμιες επιπτώσεις που προκάλεσαν οι επιδημίες Έμπολα και SARS, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές πρέπει να προετοιμαστούν για μία μεγαλύτερη εξάπλωση του ιού».

Ποια μέτρα υιοθετούνται

Ήδη μεγάλα λιμάνια υιοθετούν μέτρα πρόληψης. Στα κινεζικά λιμάνια, οι ναυτικοί παραμένουν στα πλοία τους και αποβιβάζονται από αυτά μόνο όταν είναι εντελώς απαραίτητο, ενώ οι τοπικές αρχές απαιτούν από τα πλοία να αναφέρουν τη θερμοκρασία και την κατάσταση του πληρώματος πριν από την είσοδό τους στο λιμάνι. Η ναυτική αρχή της Σιγκαπούρης πραγματοποιεί ελέγχους θερμοκρασίας σε τερματικούς σταθμούς πορθμείων και κρουαζιερόπλοιων για τους ταξιδιώτες. «Οι ύποπτες περιπτώσεις θα παραπέμπονται στα νοσοκομεία για περαιτέρω αξιολόγηση» σημειώνει.

Το ίδιο συμβαίνει και στο Κουβέιτ, κόμβο για την εξαγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου, με τις λιμενικές αρχές να εκδίδουν οδηγία στα σκάφη που φτάνουν από την Κίνα, να δηλώνουν εάν κάποιο μέλος του πληρώματος έχει υψηλή θερμοκρασία, πονόλαιμο, βήχα ή δυσκολίες στην αναπνοή.

Η αγορά των δεξαμενόπλοιων

Ο νέος κοροναϊός επιδρά αρνητικά στις διεθνείς αγορές. Ειδικότερα, η εξάπλωσή του αναμένεται να προκαλέσει επιπτώσεις στην αγορά πετρελαίου και να επιβραδύνει τις εισαγωγές της Κίνας. Η ασιατική χώρα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου διεθνώς με τον ναυλομεσιτικό οίκο Poten & Partners να προειδοποιεί ότι: «Η επίδραση στη ζήτηση πετρελαίου από την Κίνα και συνολικά την Ασία είναι πιθανό να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά των δεξαμενόπλοιων». Παράλληλα, προσθέτει ότι «παρότι η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ισχυρή, οι αποδόσεις έχουν αρχίσει να εξασθενίζουν τις τελευταίες ημέρες. Αν και αυτά τα στοιχεία δε συνδέονται απαραίτητα με τον κοροναϊό, είναι βέβαιο πως η ψυχολογία της αγοράς είναι αρνητική».

«Η εξέλιξη της κατάστασης τις επόμενες δύο με τέσσερις εβδομάδες είναι κρίσιμη. Αν η σημερινή κρίση ακολουθήσει παρόμοια πορεία, ενδέχεται να υπάρξουν ορισμένα βραχυπρόθεσμα “χτυπήματα”, αλλά θα ακολουθήσει ανάκαμψη αργότερα μέσα στο έτος» επισημαίνεται.

Η Goldman Sachs, μάλιστα, χρησιμοποίησε την επιδημία του SARS το 2003 σαν μοντέλο για τις πιθανές επιπτώσεις στις αγορές πετρελαίου και καυσίμων από την επιδημία του κοροναϊού. Όπως αναφέρεται από την Poten, η επιδημία SARS προκάλεσε «βουτιά» σχεδόν 20% στις τιμές του πετρελαίου, δημιουργώντας συνθήκες φόβου και αβεβαιότητας.

Ο «γρίφος» με τις τιμές των καυσίμων

Ωστόσο, εδώ προκύπτει κι ένα ενδιαφέρον στοιχείο. Όταν αυξάνονται οι τιμές του αργού, αυξάνονται ταυτόχρονα και οι τιμές των θαλάσσιων καυσίμων. Αντίστοιχα, όταν το αργό «πέφτει», οι τιμές των καυσίμων μειώνονται, επίσης, αν και με μία καθυστέρηση.

Η τιμή του μπρεντ σημείωσε πτώση κατά 7% την περασμένη εβδομάδα, λόγω των ανησυχιών για τον κοροναϊό. Συνεπώς, υπάρχει η δυνατότητα να μειωθεί η τιμολόγηση των καυσίμων στις επόμενες εβδομάδες, γεγονός που θα ήταν ευπρόσδεκτο στη ναυτιλιακή βιομηχανία, δεδομένης της αύξησης του κόστους τους μετά την εφαρμογή του νέου κανονισμού IMO 2020.

Προβλήματα στην κρουαζιέρα

Η επέλαση του κοροναϊού αναστέλλει προγράμματα κρουαζιέρας από μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως οι Costa Crociere, MSC, Royal Caribbean και Genting Cruise Lines. Ταξιδιωτικά πρακτορεία της Κίνας έλαβαν οδηγίες να σταματήσουν τις ομαδικές περιηγήσεις, οι οποίες αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της κινεζικής βιομηχανίας κρουαζιέρας.

Μεγάλες απώλειες στις αγορές

Σε αυτό το πλαίσιο, στο «κόκκινο» βρίσκονται και σήμερα οι τιμές του πετρελαίου, μετά τις χθεσινές «βαριές» απώλειες. Παράλληλα, οι διεθνείς αγορές δέχονται έντονες πιέσεις με τις ασιατικές να σημειώνουν πτώση και στη σημερινή συνεδρίαση. Η Wall Street έκλεισε χθες με απώλειες που ξεπέρασαν το 1%, ενώ τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια προσπαθούν να ανακάμψουν μετά τη χθεσινή «βουτιά».

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 18:41 - 28 Ιαν 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman