ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Μαρτίνος-Χατζηπατέρας για το παρόν και το μέλλον της Ναυτιλίας Κύριο

15:50 - 21 Οκτ 2020 | Ναυτιλία
Μαρτίνος-Χατζηπατέρας για το παρόν και το μέλλον της Ναυτιλίας
Οι γεωπολιτικές εντάσεις, η «πράσινη» ναυτιλία και γενικότερα θέματα της βιομηχανίας απασχόλησαν το τελευταίο πάνελ της σημερινής πρώτης ημέρας του μεγάλου ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link.

Ομιλητές ήταν ο Θανάσης Μαρτίνος, Managing Director της Eastern Mediterranean Maritime και ο Γιάννης Χατζηπατέρας, CEO της Dorian LPG.

Το ρευστό γεωπολιτικό περιβάλλον

Αρχικά, ο κ. Μαρτίνος έκανε μία αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν μέχρι και τη σημερινή περίοδο. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην παγκοσμιοποίηση που συντελέστηκε στο διεθνές εμπόριο και ωφέλησε την Κίνα, στα επακόλουθα ιστορικά κέρδη που κατέγραψαν bulkers και tankers και στη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, η οποία ευνόησε την επικράτηση λαϊκιστών ηγετών και πολιτικές εμπορικού προστατευτισμού. Η επιβολή δασμών από την κυβέρνηση Τραμπ το 2018 στην Κίνα και η συνακόλουθη απάντηση επέφεραν συνθήκες αβεβαιότητας στο παγκόσμιο εμπόριο και επηρέασαν την κινεζική οικονομία, συνέχισε. Αφού επεσήμανε πως οι τάσεις παγκοσμιοποίησης αναμένεται να κυριαρχήσουν ως κανονικότητα, ο κ. Μαρτίνος έκανε ιδιαίτερη μνεία στην ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού και ιδιαίτερα ελληνικού στόλου. Χαρακτηριστικά, σημείωσε ότι η ελληνική ναυτιλία αναπτύσσεται διαρκώς τα τελευταία 20 χρόνια.

Στο ίδιο θέμα, ο κ. Χατζηπατέρας τόνισε ότι οι επιβαλλόμενες κυρώσεις ωθούν στο μετασχηματισμό της κινεζικής οικονομίας από παραγωγική σε καταναλωτική, με μακροπρόθεσμες συνέπειες στο παγκόσμιο εμπόριο. Ωστόσο, ανέφερε ότι η Κίνα εξακολουθεί να οδηγεί και να καθορίζει το εμπόριο διά θαλάσσης, ενώ διατύπωσε την εκτίμηση ότι θα πάρει τα ηνία της παγκόσμιας οικονομίας από τις ΗΠΑ. Βραχυπρόθεσμα σημείωσε πως είναι δύσκολο να υπάρξουν προβλέψεις, λόγω του ρευστού περιβάλλοντος εν μέσω πανδημίας κι ενόψει των αμερικανικών εκλογών.

Η «πράσινη» πρόκληση και τα καύσιμα του μέλλοντος

«Δεν υπάρχει καμία άλλη βιομηχανία, η οποία έχει υποβληθεί με τόσο γρήγορο ρυθμό σε αλλαγή του προφίλ της», υπογράμμισε ο κ. Χατζηπατέρας, αναφερόμενος στον περιβαλλοντικό κανονισμό του IMO, ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου 2020. «Πρόκειται για μία επιτυχή νομοθεσία και η ναυτιλιακή βιομηχανία θα έπρεπε να είναι άξια συγχαρητηρίων, αντί να δέχεται κριτική. Είναι γελοίο» ανέφερε με έμφαση.

Σε ερώτηση για τα ναυτιλιακά καύσιμα, που θα διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην πορεία για μία βιώσιμη βιομηχανία, ο κ. Μαρτίνος είπε ότι μία λύση είναι το LNG, ενώ σχετικά με το υδρογόνο, συμπλήρωσε πως το «βλέπει» διαθέσιμο για μετά το 2050. Για το LNG, ο κ. Χατζηπατέρας επεσήμανε ότι είναι μία λύση βραχυπρόθεσμη και δε θα οδηγήσει σε μηδενικές εκπομπές από τα πλοία, ενώ για το υδρογόνο, δεν είναι ακόμη δυνατή η παραγωγή του και πρέπει να αναπτυχθεί η κατάλληλη τεχνογνωσία.

Γυναικεία παρουσία στη ναυτιλία

Παράλληλα, οι δύο εφοπλιστές μίλησαν για την ψηφιοποίηση της ναυτιλίας και την ανάγκη για μεγαλύτερη παρουσία γυναικών στη βιομηχανία.

Για την ποικιλομορφία των φύλων στη ναυτιλία, ο κ. Χατζηπατέρας είπε ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των γυναικών, αλλά πρέπει να γίνει μεγαλύτερη προσπάθεια για την ανέλιξη και την τοποθέτησή τους σε διευθυντικές θέσεις. Από την άλλη, ο κ. Μαρτίνος υποστήριξε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία δεν ενδείκνυται για γυναίκες με οικογένεια και θα ήταν προτιμότερο να δουλεύουν σε επιβατηγά πλοία.

Το μήνυμα για το μέλλον

Στο τέλος, ο κ. Μαρτίνος έστειλε ένα μήνυμα για την ελληνική πλοιοκτησία: «Οι Έλληνες εφοπλιστές διακρίνονται για την προσαρμοστικότητα και την ευελιξία τους και αυτές οι δύο ιδιότητες θα εξασφαλίζουν τη συνέχεια τους στο χρόνο».

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 18:54 - 21 Οκτ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.