ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Πώς θα «αναγεννηθούν» τα ελληνικά ναυπηγεία: «Know how» και παθογένειες Κύριο

09:08 - 26 Νοε 2020 | Ναυτιλία
Πώς θα «αναγεννηθούν» τα ελληνικά ναυπηγεία: «Know how» και παθογένειες
Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και τις υποδομές, αλλά πρέπει να απαγκιστρωθεί από τις παθογένειες του πρόσφατου παρελθόντος, προκειμένου να επανακτήσει την εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών και να καταστεί ανταγωνιστική. Αν το επιτύχει αυτό τότε… «the sky is the limit».

Αυτό ήταν το συμπέρασμα διαδικτυακής συζήτησης, την οποία διοργάνωσε το forum Αγορά Ιδεών και το Ideas Lab, με ομιλητές σημαίνοντα πρόσωπα από το χώρο της Ναυτιλίας.

Η υποβάθμιση των ναυπηγείων

Επιχειρώντας να εξηγήσει τη σημερινή υποβαθμισμένη κατάσταση των ελληνικών ναυπηγείων, ο Πρόεδρος και CEO του Ομίλου ONEX, κ. Πάνος Ξενοκώστας έκανε λόγο για «διαζύγιο με την πραγματικότητα».

Όπως είπε, παλαιότερα τα ναυπηγεία ήταν άμεσα συνδεδεμένα με τη Ναυτιλία και εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Ξενοκώστα, τα τελευταία χρόνια, το ναυπηγείο μετατράπηκε σε ένα χώρο κυριαρχίας του συνδικαλισμού, με πολιτική και επιχειρηματική ανοχή. Το αποτέλεσμα ήταν να περιθωριοποιηθεί το κομμάτι της Ναυτιλίας, να επιδιώκονται αμυντικά συμβόλαια, με προσωπικά κίνητρα, στις πλάτες των φορολογουμένων και εν τέλει να υπερχρεωθούν τα ναυπηγεία της χώρας.

Τη διαπίστωση ότι «δεν είναι δυνατό σήμερα να έχουμε συνδικαλιστικά προβλήματα» έκαναν, επίσης, ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος (ΝΕΕ), κ. Γιώργος Πατέρας και ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Βασίλης Κορκίδης. Οι δύο φορείς, μαζί με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, συγκροτούν το Maritime Hellas, το ελληνικό ναυτιλιακό cluster. Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Κορκίδης, μία από τις προτεραιότητες του cluster ήταν να επιφέρει «εργασιακή ειρήνη» και να επιλύσει τα σχετικά προβλήματα.

Τα πλεονεκτήματα των ελληνικών ναυπηγείων

Στη συνέχεια, ο κ. Πατέρας αναφέρθηκε στα πέντε πλεονεκτήματα, τα οποία χαρακτηρίζουν την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και στα οποία, μπορεί και πρέπει να «χτιστεί» το μέλλον της. Ειδικότερα, έγινε λόγος για:

  • Τη στρατηγική τοποθεσία της χώρας. Αποτελεί το κέντρο όλων των ουσιαστικών γραμμών, ένα σημείο από το οποίο περνούν πολλά πλοία.
  • Την τεχνογνωσία. Έχουμε το «know how στο shipbuilding», επεσήμανε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι με τις γνώσεις των Ελλήνων εργαζομένων, μπορεί να κατασκευαστεί πάνω από το 60% ενός πλοίου. Ωστόσο, πρέπει να εξασφαλιστεί ότι οι γνώσεις της παλαιότερης γενιάς των εργαζομένων θα μεταλαμπαδευτούν στη νεότερη γενιά, σημείωσε. Προς αυτήν την κατεύθυνση το Maritime Hellas υλοποιεί προσπάθεια αναγνώρισης των «μπλε» επαγγελμάτων, ενώ έγινε ιδιαίτερη αναφορά και στην ανάγκη συμβολής της πανεπιστημιακής κοινότητας.
  • Τις υποδομές. Υπάρχουν έτοιμα ναυπηγεία, έτοιμες εγκαταστάσεις σε βαθιά νερά.
  • Τους εφοπλιστές. Το 25% του παγκόσμιου στόλου ελέγχεται από Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι μπορούν να εμπιστευτούν ξανά τα ελληνικά ναυπηγεία.
  • Τα ελληνικά προϊόντα. Τουλάχιστον το 10% των μηχανημάτων, τα οποία χρειάζονται τα πλοία, δημιουργούνται από Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. O κ. Πατέρας σημείωσε ότι είχε γίνει προσπάθεια, μέσω της προηγούμενης κυβέρνησης, να συμπεριληφθούν τα προϊόντα, που κατασκευάζονται στην Ελλάδα, στις λίστες μηχανημάτων των ναυπηγείων του εξωτερικού.

«Αυτό που απαιτείται είναι πλέον μία οργανωμένη επιχειρηματική δομή, η οποία θα κληθεί να εκμεταλλευτεί αυτά τα πλεονεκτήματα και να συγκροτήσει μία ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία» κατέληξε ο κ. Πατέρας.

Ο ρόλος ενός διαχειριστή και οι αιχμές για την Cosco

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Κορκίδης έκανε ιδιαίτερη μνεία στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. «Αν ένας καλός manager αναλάβει αυτές τις μονάδες και τις λειτουργήσει συνδυαστικά και όχι ανταγωνιστικά, τότε μόνο οφέλη θα υπάρξουν για τη χώρα» υπογράμμισε. Ωστόσο, συμπλήρωσε, μία από τις βασικές προϋποθέσεις, είναι μία outsourcing προσέγγιση αξιοποίησης ελληνικών επιχειρήσεων, η αγορά, δηλαδή, των προϊόντων που χρειάζεται ένα ναυπηγείο από εγχώριες επιχειρήσεις, εκφράζοντας κάποια παράπονα για τη στάση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.

Το μοντέλο Σύρου

Η ONEX έχει αναλάβει τα ναυπηγεία Σύρου, απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο σε αυτά της Ελευσίνας, ενώ αναμένεται να διεκδικήσει και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. «Στόχος μας είναι να λειτουργούμε σε ένα περιβάλλον διεθνοποιημένο. Δεν ανταγωνιζόμαστε τη Χαλκίδα, το Πέραμα ή κάποιο άλλο ελληνικό ναυπηγείο, αλλά τον Τούρκο, τον Μαλτέζο και τον Κροάτη», είπε ο κ. Ξενοκώστας.

Ακολούθως, μίλησε για το έργο που έχει επιτελεστεί στη Σύρο, κάνοντας λόγο για ένα επιτυχημένο παράδειγμα αξιοποίησης των δυνατοτήτων της χώρας. «Για κάθε ένα πλοίο που παραλαμβάνουμε, απορρίπτουμε 7,75 πλοία» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Ξενοκώστας, τονίζοντας ότι πάνω από το 60% του συνολικού τζίρου των ναυπηγείων οφείλεται σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Ο ίδιος απέδωσε την επιτυχία του project στη «φερεγγυότητα των ναυπηγείων, στον άριστο προγραμματισμό, στην υιοθέτηση μίας πελατοκεντρικής προσέγγισης, στο ανταγωνιστικό κόστος, στην υψηλή ποιότητα και τέλος στο οικογενειακό κλίμα».

Αξιολόγηση επενδυτών

Τέλος, και με αφορμή τον επικείμενο διαγωνισμό για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι κύριοι Κορκίδης και Ξενοκώστας συμφώνησαν ότι οι επιχειρηματίες πρέπει να αξιολογούνται στην πράξη και όχι από το επενδυτικό τους προφίλ. «Επιχειρηματικά και όχι οικονομικά πρέπει να είναι τα κριτήρια αξιολόγησης», τόνισαν, προσθέτοντας ότι μία επένδυση σε ένα ναυπηγείο προϋποθέτει τη δραστηριοποίηση του επενδυτή στον κλάδο.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:34 - 26 Νοε 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.