ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Η κινέζικη ζήτηση για εμπορεύματα κλονίζεται μετά από χρόνια ανάπτυξης

14:25 - 29 Ιουλ 2022 | Ναυτιλία
Η κινέζικη ζήτηση για εμπορεύματα κλονίζεται μετά από χρόνια ανάπτυξης
Οι εισαγωγές βασικών εμπορευμάτων της Κίνας αντιμετωπίζουν αναταράξεις στο δεύτερο εξάμηνο, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα στους παραγωγούς σε όλο τον κόσμο που ποντάρουν στη μεγάλη αυτή οικονομική δύναμη για να τροφοδοτήσουν τη ζήτηση για ενέργεια, τρόφιμα και άλλα αγαθά.

Η ταχεία ανάπτυξη στην κορυφαία οικονομία της Ασίας ήταν συνήθως αρκετή για να ωθήσει τις εισαγωγές υψηλότερα κάθε χρόνο, δημιουργώντας αξιόπιστη δυναμική για την παγκόσμια κατανάλωση και ζήτηση που κορυφώθηκε πριν από περίπου μια δεκαετία. Αλλά αυτή η ανάπτυξη επιβραδύνεται, λόγω της υποχώρησης της δυναμικής στην οικονομία που προκαλείται από λανθασμένη κυβερνητική πολιτική, καθώς και λόγω της επιδείνωσης των παγκόσμιων συνθηκών.

Οι εισαγωγές ενέργειας, ειδικότερα, σημείωσαν βουτιά τον Ιούνιο, περιορίζοντας ένα αδύναμο πρώτο εξάμηνο που μπορεί να προμηνύει μια σπάνια ετήσια μείωση των αγορών σε πολλά εμπορεύματα. Το αργό πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, ο άνθρακας, το φοινικέλαιο και το σιδηρομετάλλευμα φαίνονται ευάλωτα με αρκετά απότομες πτώσεις της ζήτησης.

Το Πεκίνο προσπαθεί να δημιουργήσει μια ανάκαμψη που θα βοηθήσει στην αναζωογόνηση της κατανάλωσης εμπορευμάτων. Ωστόσο, οι προσπάθειες τόνωσης δε φαίνονται να είναι αρκετές για να αντισταθμίσουν πλήρως τις αυξανόμενες απειλές που σχετίζονται με τους αυστηρούς περιορισμούς της δραστηριότητας από τον ιό, μια βαθύτερη κρίση στον τομέα των ακινήτων και την άνοδο των τιμών της ενέργειας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Τα τελευταία γεγονότα δημιουργούν ένα μονοπάτι ύφεσης στην ανάπτυξη της κινέζικης οικονομίας.

Η κινεζική οικονομία είναι πιθανό να επεκταθεί μόλις κατά 3,9% το 2022, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Bloomberg, που είναι κάτω από τον στόχο της κυβέρνησης για 5,5% ανάπτυξη και αρκετά χαμηλά από την περσινή ανάπτυξη 8,1%. Είναι ένας ζοφερός οιωνός για τη ζήτηση εμπορευμάτων που «μπορεί να δοκιμάσει τη διατηρούμενη ισχύ του πετρελαίου πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι», δήλωσε σε σημείωμα ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Henik Fung. 

Οι εισαγωγές αργού της Κίνας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη δραστηριότητα ταξιδιών και μεταφορών και πιθανότατα θα μειωθούν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καθώς τα διυλιστήρια μειώνουν τις αγορές ενώ η χώρα εξακολουθεί να απειλείται από διακοπές λειτουργίας που σχετίζονται με τον ιό. Τα αποθέματα παραμένουν υψηλά και οι αυξημένες διεθνείς τιμές αποθαρρύνουν τους αγοραστές. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από το 2021, οι εισαγωγές της Κίνας δεν είχαν μειωθεί τουλάχιστον από το 2005.

Η Κίνα εξετάζει επίσης μια άνευ προηγουμένου μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου, του καυσίμου καθαρότερης καύσης που διαφημίζεται ως η αντικατάσταση του άνθρακα στον δρόμο προς τις καθαρές μηδενικές εκπομπές. Η αναλύτρια του BloombergNEF Daniela Li αναμένει πτώση της ζήτησης 5,5% στα 158 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, κυρίως λόγω της μικρότερης ζήτησης για θαλάσσια φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία θα μπορούσε να μειωθεί έως και 15%.

Μια σχεδόν βέβαιη πτώση στην αγορά άνθρακα διαφαίνεται για πρώτη φορά από το 2015. Η Κίνα έχει αυξήσει την εγχώρια εξόρυξη σε επίπεδα ρεκόρ και έχει επιβάλει ανώτατα όρια τιμών που καθιστούν τις εισαγωγές ασύμφορες, μετά τις έντονες ελλείψεις ηλεκτρικής ενέργειας του περασμένου έτους και την απότομη άνοδο των τιμών που προκλήθηκε από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την China Coal Transportation and Distribution Association, οι εισαγωγές αναμένεται να μειωθούν κατά 22% σε 250 εκατομμύρια τόνους φέτος.

Στον τομέα του σιδηρομεταλλεύματος, οι εισαγωγές έως τον Ιούνιο κινούνται περίπου 4% λιγότερο σε σχέση με τον περσινό ρυθμό, έχοντας μειωθεί το 2021 αφού η κυβέρνηση διέταξε τα χαλυβουργεία να συρρικνώσουν την παραγωγή από επίπεδα ρεκόρ σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις εκπομπές άνθρακα. Μια άλλη περικοπή έχει επιβληθεί για το 2022.

Η τεράστια βιομηχανία σιδήρου και χάλυβα της Κίνας, εν τω μεταξύ, βρίσκεται σε αδιέξοδο, προειδοποιώντας για συνθήκες κρίσης λόγω της υποτονικής ζήτησης και των μειωμένων κερδών. Αν και το Πεκίνο είναι πιθανό να αυξήσει τη ζήτηση καθώς στρέφεται στις δαπάνες υποδομής για να αναζωογονήσει την οικονομία, αυτά τα έργα έχουν μεγάλους χρόνους παράδοσης. Εν τω μεταξύ, η ζήτηση από έναν ακόμη πιο κρίσιμο τομέα - την αγορά ακινήτων - έχει επιδεινωθεί καθώς οι κάτοχοι στεγαστικών δανείων παρακρατούν πληρωμές για ημιτελή στέγαση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πολιτική της Κίνας προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή της από ξένους προμηθευτές αυξάνοντας την εγχώρια παραγωγή του ορυκτού επιδιώκοντας την παραγωγή καθαρότερου χάλυβα από σκραπ. Συνεπώς, οι κινέζικης εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος πιθανότατα θα μειωθούν στο δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς, σύμφωνα με εκτιμήσεις από το Bloomberg Intelligence. 

Μαρία Μπερτζελέτου

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.