ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Σωσίβιο» για την πορεία της αγοράς καυσίμων το πετρέλαιο θέρμανσης

09:08 - 01 Δεκ 2020 | Οικονομία
«Σωσίβιο» για την πορεία της αγοράς καυσίμων το πετρέλαιο θέρμανσης
Σωτήρια για την αγορά καυσίμων ήταν η αποκλιμάκωση των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπως καταγράφηκε την περασμένη άνοιξη, καθώς βοήθησε τους καταναλωτές να προβούν σε μεγάλη αποθεματοποίηση εκτινάσσοντας τις πωλήσεις των εταιριών σε σχέση με πέρυσι.

Πιο συγκεκριμένα με βάση τα στοιχεία των εταιριών εμπορίας καυσίμων σε επίπεδο 10μήνου το πετρέλαιο θέρμανσης γράφει ποσοστό ανόδου σε σχέση με πέρυσι +41,7%. Βέβαια ήδη με την εκκίνηση της διάθεσης στα μέσα Οκτωβρίου η αγορά είναι πτωτική λόγω του ότι όλοι έχουν τα ντεπόζιτα γεμάτα, ενώ και ο καιρός ήταν καλός. Είναι ενδεικτικό ότι  τον περασμένο Ιούνιο οπότε και έληξε η περίοδος διάθεσης μετά τις συνεχείς παρατάσεις  η άνοδος ήταν της τάξης του 47,5%.

Έτσι τις πρώτες δε βδομάδες διάθεσης στο β΄ μισό του Οκτωβρίου  καταγράφεται μείωση 30%, κάτι που επηρέασε το μέσο όρο. Μάλιστα σε περιοχές π.χ. με ψυχρότερο κλίμα όπως η Θεσσαλονίκη η πτώση ήταν μεγαλύτερη κα έφτασε και  το 50% σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο. Πάντως καθοριστικό ρόλο για τη ζήτηση πέρα από τη αποθεματοποίηση είναι και η συμπερίληψη εναλλακτικών καυσίμων στις στο πρόγραμμα του πετρελαίου θέρμανσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την ενδέκατη Ανάλυση Επικαιρότητας με τίτλο «Εξελίξεις της εγχώριας αγοράς πετρελαίου θέρμανσης» του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ)  «η μέση τελική τιμή διάθεσης για τον Οκτώβριο ήταν 799 ευρώ/χιλιόλιτρο και δείχνει να παρουσιάζει ελαφρά πτωτική τάση μέσα στον Νοέμβριο. Η τιμή είναι αυξημένη σε σχέση με το τέλος της προηγούμενης περιόδου διάθεσης, που η μέση τιμή του Μαΐου ήταν 741 ευρώ/χιλιόλιτρο. Ωστόσο, συγκριτικά με την έναρξη της περσινής περιόδου διάθεσης, η τιμή είναι σημαντικά μειωμένη, καθώς η μέση τελική τιμή του Οκτωβρίου 2019 ήταν 1.042 ευρώ/χιλιόλιτρο.»

Όπως σημειώνεται «οι καταγεγραμμένες πωλήσεις του Απριλίου 2020 αυξήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό και ανήλθαν σε 342 χιλιάδες χιλιόλιτρα. Μάλιστα, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες πωλήσεις του Απριλίου 2019 που ήταν περίπου 87 χιλιάδες χιλιόλιτρα, παρουσίασαν αύξηση 295%. Οι πωλήσεις του Μαΐου ξεπέρασαν τα 140 χιλιάδες χιλιόλιτρα, ποσό ιδιαίτερα υψηλό για την περίοδο, έστω και εάν υπολείπεται των πωλήσεων του Απριλίου. Τέλος, καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου 2019/2020, οι συνολικές πωλήσεις ανήλθαν σε 1.644 χιλιόλιτρα.»

Την ίδια ώρα οι περιορισμοί στην κίνηση και την οικονομική δραστηριότητα με τη μορφή μερικών ή ολικών lockdown έφερε καθίζηση στα καύσιμα κίνησης. Έτσι με βάση διαθέσιμα στοιχεία σε επίπεδο 10μήνου η βενζίνη κινήθηκε πτωτικά σε ποσοστό  -13,5% και  το πετρέλαιο κίνησης  έγραψε ποσοστό -10,5%. Ουσιαστικά με το lockdown της άνοιξης να έχει παγώσει την οικοδομική δραστηριότητα, τα μεγάλα δημόσια έργα να βρίσκονται εν … αναμονή, τον τουρισμό να είναι στο 20% της περυσινής χρονιάς περίπου, την ύφεση να «φλερτάρει» με ποσοστά πάνω από το 10% αναπόφευκτο ήταν να υπάρχει αυτή η πτώση στα προϊόντα κίνησης. Τώρα, δε, έχει προστεθεί και η νέα «καραντίνα» που ειδικά με το κλείσιμο των σχολείων και των διαπεριφερειακών μετακινήσεων επηρεάζει  καταλυτικά την εικόνα του Νοεμβρίου.

Να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο οι πωλήσεις βενζίνης ήταν στο  -5% και του ντίζελ κίνησης στο – 8%. Αντίστοιχα σε σχέση με τον ίδια μήνα πέρυσι, φέτος το Σεπτέμβριο  οι βενζίνες  κινήθηκαν στο  -1,5% το ντίζελ στο  -6%, ενώ  τον Αύγουστο οι βενζίνες βρέθηκαν στο -8,5% και το ντίζελ κίνησης στο -14,1% λόγω της μεγάλης διαφοράς σε σχέση με πέρυσι στην τουριστική κίνηση.

Συνολικά η εξέλιξη της πανδημίας και οι αποφάσεις για συνέχιση ή μη σε βάθος χρόνου του εγκλεισμού αναμένεται να αποτελέσουν  το βαρόμετρο για την πορεία της αγοράς καυσίμων για το κλείσιμο του 2020.

10μηνο

Οκτώβριος

Σεπτέμβριος

Αύγουστος

 

Βενζίνη:        -13,5%

             -8%

        -1,5%

     -8,5%

Π. Κίνησης:   -10,5%

               -5%

           -6%

-14,1%

Π. Θέρμανσης: +41,7%

-           30%

-                        

-           

 

 

 

 

 

 

Να σημειωθεί τέλος ότι, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η φετινή εικόνα θα πιέσει περαιτέρω τα δίκτυα λιανικής. Εφόσον δεν υπάρξει άμεση ανάκαμψη της οικονομίας (έργα, οικοδομή και τουρισμός είναι «κλειδιά) τα 5.500 πρατήρια περίπου που έχουν μείνει μετά τη δραστική συρρίκνωση τα χρόνια της κρίσης θα δοκιμαστούν εκ νέου με δεδομένο και το ύψος της φορολογίας και του  εύρους του λαθρεμπορίου κάτι που η Επιτροπή Πισσαρίδη έχει επισημάνει με έμφαση.

Γιώργος Αλεξάκης

Τελευταία τροποποίηση στις 09:18 - 01 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.