Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr

Σύμφωνα με την έκθεση της S&P Global Ratings, οι προσπάθειες που κάνει η Ελλάδα για φορολογική συμμόρφωση σε συνδυασμό με την ανθεκτική οικονομική ανάπτυξη, της επιτρέπουν να συνεχίσει να υπερκαλύπτει τους δημοσιονομικούς της στόχους για το 2024. «Υπολογίζουμε ότι η κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 3,5% του ΑΕΠ το 2024, που ισοδυναμεί με καθαρό πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ. Αυτό είναι πολύ υψηλότερο από τον αρχικό προϋπολογισμό για 2,1% του ΑΕΠ.
Αποδίδουμε μέρος της υπεραπόδοσης στην υποεκτέλεση των προγραμματισμένων επενδύσεων, η οποία είναι πιθανό να αντιστραφεί το 2025. Ωστόσο, η υπέρβαση σε ότι αφορά τις προσπάθειες φορολογικής συμμόρφωσης υποστήριξε για άλλη μια φορά την υπεραπόδοση εσόδων και αναμένουμε ότι αυτό θα συνεχίσει να υποστηρίζει την οικονομία φέτος.
Προβλέπουμε ότι η κυβέρνηση θα διατηρήσει πρωτογενή πλεονάσματα κατά μέσο όρο 2,7% του ΑΕΠ για την περίοδο 2025-2028. Μετά από τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης, το νέο υπουργικό συμβούλιο παραμένει επικεντρωμένο στη δημοσιονομική σύνεση».
Το καλό και το κακό σενάριο
Στην συνέχεια ο οίκος S&P αναφέρεται στα δύο σενάρια το ανοδικό και το πτωτικό τονίζοντας: «Θα μπορούσαμε να ανεβάσουμε τις αξιολογήσεις εάν οι εξωτερικές ανισορροπίες της Ελλάδας βελτιωνόταν ουσιαστικά, επισημαίνει. Για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να συμβεί εάν βλέπαμε μείωση της εξάρτησης της οικονομίας από τις εισαγωγές. Θα μπορούσαμε επίσης να αναβαθμίσουμε την Ελλάδα εάν βλέπαμε σημαντική μείωση του εξωτερικού χρέους, μεγάλο μέρος του οποίου είναι οφείλεται στον δημόσιο τομέα (ESM κ.τλ.)
Παρά το δύσκολο εξωτερικό περιβάλλον, σύμφωνα με τα περισσότερα σενάρια, η Ελλάδα θα δει πιο σταθερές μειώσεις του καθαρού χρέους προς το ΑΕΠ– στο κεντρικό μας σενάριο, αναμένουμε ότι ο λόγος αυτός θα μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως κατά τα επόμενα τέσσερα χρόνια».
Όσον αφορά το πτωτικό σενάριο τονίζει: «Θα μπορούσαμε να μειώσουμε τις αξιολογήσεις εάν η δημοσιονομική απόδοση της Ελλάδας επιδεινωθεί ουσιαστικά».
Παράλληλα αναφέρει ότι η ταμειακή θέση του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) παρέχει στην Ελλάδα μια πρόσθετο μαξιλάρι, το οποίο, με εκτιμώμενο ποσοστό 15% του ΑΕΠ, καλύπτει σχεδόν τρία χρόνια των επερχόμενων λήξεων χρέους.
Θεσμικό και οικονομικό προφίλ
Η ελληνική οικονομία συνέχισε να υπερβαίνει την εκτίμηση για δυνητική ανάπτυξη 1,9% που δημοσίευσε η Τράπεζα της Ελλάδος. Με κινητήρια δύναμη την ισχυρή επενδυτική δραστηριότητα που τροφοδοτείται από το NextGenEU, την αύξηση των διαθέσιμων εισοδημάτων και την ισχυρή τουριστική ζήτηση, η συνολική αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ έφτασε το 2,3% το 2024. Όχι μόνο η οικονομία ξεπέρασε την εκτίμηση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη δυνητική ανάπτυξη, αλλά ξεπέρασε και το 0,9% ανάπτυξη που πέτυχε η ζώνη του ευρώ στο σύνολό της πέρυσι.
Οι επενδύσεις σε ολόκληρη την οικονομία αυξάνονται αλλά εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τα ιστορικά επίπεδα και τροφοδοτούνται από επενδύσεις του δημόσιου τομέα και όχι του ιδιωτικού.
Επιπλέον, ένα μεγάλο μέρος της επενδυτικής δραστηριότητας του ιδιωτικού τομέα αφορά την ακίνητη περιουσία- ενώ αυτό είναι τουρισμού, δεν συμβάλλει τόσο προφανώς στην ενίσχυση της παραγωγικότητας όσο άλλες επενδύσεις σε κεφαλαιακό απόθεμα.
Οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για την ελληνική αγορά εργασίας είναι θετικές
Εκτιμούμε, προσθέτει ο οίκος, ότι ο κίνδυνος για την Ελλάδα από τους νέους αμερικανικούς δασμούς είναι διαχειρίσιμος. Η Γερμανία και η Ιταλία, οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Ελλάδας, είναι σημαντικά πιο εκτεθειμένες στον αντίκτυπο των αμερικανικών δασμών. Ο μεταποιητικός τομέας της Ελλάδας, η σημασία του οποίου έχει αυξηθεί σε
Τα τελευταία χρόνια, εξάγει σημαντικό όγκο ενδιάμεσων προϊόντων σε γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας και της Ιταλίας. Επιπλέον, ο ναυτιλιακός τομέας της Ελλάδας σαφώς θα επηρεαστεί αρνητικά από τον μειωμένο όγκο των παγκόσμιων συναλλαγών, αν και οι στρατηγικές επανεξαγωγής και αναδρομολόγησης θα μπορούσαν να
να χρησιμοποιηθούν για τον μετριασμό των συνολικών επιπτώσεων. Σε κάθε περίπτωση, δεδομένης της αρκετά χαμηλής συμβολής του στα κρατικά έσοδα, ένα σοκ στον ναυτιλιακό τομέα είναι απίθανο να επηρεάσει σημαντικά τα δημόσια οικονομικά.
Παρά το αβέβαιο εξωτερικό περιβάλλον, αναμένουμε ότι η οικονομική δραστηριότητα θα είναι ανθεκτική το επόμενα χρόνια. Συνολικά, το ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι περίπου 15% κάτω από το ανώτατο επίπεδό του πριν από την κρίση χρέους, γεγονός που υποδηλώνει ικανότητα να συνεχίσει να υπεραποδίδει έναντι των ανταγωνιστών του. Επιπλέον, οι δαπάνες του NextGenEU πρόκειται να αυξηθούν σημαντικά κατά την περίοδο 2025-2026.
Ευελιξία και προφίλ επιδόσεων:
Οι κίνδυνοι για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχουν υποχωρήσει
Όσον αφορά τις ελληνικές τράπεζες, ο οίκος αναφέρει ότι οι κλαδικοί κίνδυνοι στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχουν υποχωρήσει και οι ελληνικές τράπεζες έχουν εισέλθει σε μια νέα φάση σταθερότητας και ανάπτυξης.
«Η θεσμική και ρυθμιστική πολιτική της Ελλάδας πλαίσιο έχει ευθυγραμμιστεί περισσότερο με τα πρότυπα της ευρωζώνης, ενισχυμένο από την προληπτική εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος τα μακροπροληπτικά μέτρα και την επιτυχή εξυγίανση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs) – κυρίως μέσω του συστήματος προστασίας περιουσιακών στοιχείων Ηρακλής.
Αν και τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα έχουν σε μεγάλο βαθμό μεταφερθεί από τους ισολογισμούς των τραπεζών στους εξειδικευμένους φορείς διαχείρισης πιστώσεων, τα
συνολικό απόθεμα στο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα στο σύνολό του παραμένει επίμονα μεγάλο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, δικαστικές εμπλοκές έχουν καθυστερήσει την επίλυση, εμποδίζοντας τους δανειολήπτες να έχουν πρόσβαση σε νέα χρηματοδότηση και δυνητικά υπονομεύοντας την ανάπτυξη του ΑΕΠ», καταλήγει στην έκθεση του οίκος.