ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Γενικό πλαφόν σε καταναλωτικά αγαθά -Πρόστιμα έως €1 εκατ.-Η τροπολογία

18:50 - 03 Μαρ 2022 | Πολιτική
Γενικό πλαφόν σε καταναλωτικά αγαθά -Πρόστιμα έως €1 εκατ.-Η τροπολογία
Κατατέθηκε σήμερα (3/3) στη Βουλή η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την οποία μπαίνει πλαφόν στα περιθώρια κέρδους σε καταναλωτικά αγαθά, με στόχο την περιστολή των φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης.

Η τροπολογία αφορά πλαφόν στην τιμή των καυσίμων και άλλων προϊόντων που είναι απαραίτητα για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή και έχει ισχύ έως τις 30 Ιουνίου 2022.

Ορίζεται, δε, πρόστιμο από 5.000 έως 1.000.000 για την περίπτωση παραβίασης του πλαφόν.

Η τροπολογία αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας.

Ειδικότερα, με τις διατάξεις της νέας τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή:

→ Εισάγονται ρυθμίσεις με στόχο την αντιμετώπιση φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας απαραίτητης για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια των καταναλωτών, κατά τη διάρκεια της γεωπολιτικής κρίσης που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας και πάντως όχι πέραν της 30ης.06.2022.

→ Ορίζονται οι αρμόδιες αρχές για τη λήψη καταγγελιών και διαπίστωση των οικείων παραβάσεων, τη διενέργεια ελέγχου και την επιβολή κυρώσεων,

→ Παρέχεται η νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με υ.α., της διαδικασίας του ελέγχου και της επιβολής των αναφερόμενων κυρώσεων, της κλιμάκωσης των προστίμων, καθώς και ανώτατης τιμής πώλησης στους καταναλωτές για τα προαναφερόμενα αγαθά και υπηρεσίες.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση επιδιώκεται η παρεμπόδιση της αθέμιτης κερδοφορίας των επιχειρήσεων που προέρχεται από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, στην περίοδο της γεωπολιτικής κρίσης που έχει προκληθεί από τη στρατιωτική εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Επικράτεια της Ουκρανίας και από τη συνεχιζόμενη αρνητική επίδραση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 στην παγκόσμια αγορά. Ο περιορισμός της αθέμιτης κερδοφορίας επιδιώκεται μέσω του προσδιορισμού ανώτατου ύφους περιθωρίου μικτού κέρδους, το οποίο δεν θα μπορεί να υπερβαίνει, για όσο διαρκεί η κρίση, το μικτό περιθώριο κέρδους της εκάστοτε επιχείρησης την 1η.9.2021.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ

Άρθρο...

Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης

Ο τίτλος και οι παρ. 1 έως 6 του άρθρου 58 του ν. 4818/2021 (Α' 124) αντικαθίστανται ως εξής:

«Άρθρο 58

Περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης

«1. Για το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του παρόντος και έως την 30η.6.2022, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 1η.9.2021.

  1. Αρμόδιες αρχές, για τη λήψη καταγγελιών και τη διαπίστωση παράβασης της παρ. 1, ορίζονται:

α) η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,

β) η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), και

γ) οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου των Περιφερειών.

  1. Οι αρχές της παρ. 2 μπορούν να:

α) αποκτούν πρόσβαση σε κάθε πληροφορία, δεδομένο και έγγραφο από οιαδήποτε πηγή που διευκολύνει τον έλεγχο οιασδήποτε πιθανολογούμενης παράβασης,

β) διενεργούν έλεγχο, ο οποίος συμπεριλαμβάνει την πρόσβαση σε κάθε χώρο ή μέσο μεταφοράς, που χρησιμοποιεί ο προμηθευτής, τον οποίον αφορά ο έλεγχος ή να παραγγέλλουν ελέγχους που διενεργούνται από άλλες δημόσιες αρχές, προκειμένου να λαμβάνονται, να εξετάζονται και να κατάσχονται στοιχεία, δεδομένα ή έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του ελέγχου, ανεξαρτήτως του μέσου αποθήκευσής τους,

γ) διατηρούν στην κατοχή τους τα στοιχεία, τα δεδομένα και τα έγγραφα που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου για όσο χρόνο και στον βαθμό που απαιτείται για την ομαλή διεκπεραίωση του ελέγχου,

δ) αναζητούν την παροχή πληροφοριών όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά από κάθε εκπρόσωπο ή μέλος του προσωπικού του προμηθευτή που ελέγχεται, ο οποίος έχει την υποχρέωση να παρέχει πληροφορίες και εξηγήσεις όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά, τα δεδομένα ή τα έγγραφα που σχετίζονται με το αντικείμενο του ελέγχου.

  1. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρχής ελέγχου της παρ. 2, επιβάλλονται σε βάρος οποιουδήποτε παραβαίνει την απαγόρευση της παρ. 1, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, σωρευτικά ή διαζευκτικά, κυρώσεις ως εξής:

α) σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη συμμόρφωση εντός οριζόμενης με την απόφαση αποκλειστικής προθεσμίας, καθώς και την παράλειψή της στο μέλλον,

β) πρόστιμο από πέντε χιλιάδες (5.000) έως ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ.

  1. Με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αρχής ελέγχου της παρ. 2, επιβάλλονται σε βάρος του ελεγχόμενου προσώπου πρόστιμο έως πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εάν αυτό αποκρύψει, παραποιήσει ή δεν προσκομίσει τα στοιχεία που ζητούνται από τις αρμόδιες αρχές ή παρεμποδίσει με οποιοδήποτε τρόπο την άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της παρ. 3.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων μπορεί να καθορίζονται η διαδικασία του ελέγχου και της επιβολής των κυρώσεων των παρ. 4 και 5, η κλιμάκωση των προστίμων και κάθε άλλο ζήτημα που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος.».
Τελευταία τροποποίηση στις 19:45 - 03 Μαρ 2022
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.