ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Lavipharm: Η επιστροφή στις επιτυχίες-Το business plan της επόμενης μέρας

08:58 - 23 Ιαν 2023 | ΥΓΕΙΑ
Lavipharm: Η επιστροφή στις επιτυχίες-Το business plan της επόμενης μέρας
Μετά την επιτυχή αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (ΑΜΚ) η Lavipharm εισέρχεται σε νέα εποχή, παρουσιάζοντας το νέο αναπτυξιακό της πλάνο με ορίζοντα 5ετίας (2022-2026). Έχοντας εξασφαλίσει κεφάλαια άνω των 50 εκατ. ευρώ, καθώς και την εκ νέου διαπραγμάτευση των μετοχών της στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, η ελληνική φαρμακοβιομηχανία δρομολογεί την περαιτέρω εδραίωση της θέσης που έχει κατακτήσει τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

«Η αναδιάρθρωση ολοκληρώθηκε και φέραμε αποτελέσματα και κερδοφορία. Το πιστέψαμε, το παλέψαμε και το πετύχαμε. Έχουμε πλέον όλα τα “όπλα” να πάμε την εταιρεία μπροστά» ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο Τηλέμαχος Λαβίδας σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου και τόνισε πως η επιτυχία της Lavipharm αποτελεί case study.

Ο πρόεδρος της φαρμακοβιομηχανίας έκανε μια σύντομη αναδρομή στα λάθη του παρελθόντος, στην αποτυχημένη επένδυση στις ΗΠΑ και στις δυσκολίες που αντιμετώπισε η εταιρεία, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα αρνητικά ίδια κεφάλαια για μια δεκαετία. «Έχουμε αντιμετωπίσει και ξεπεράσει πολλές προκλήσεις, αλλά μπορούμε να οδηγήσουμε την Lavipharm στη νέα εποχή» τόνισε.

Η Lavipharm είναι από τις παλαιότερες ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες καθώς ιδρύθηκε πριν από 111 χρόνια, έφτασε να απασχολεί τα προηγούμενα χρόνια πάνω από 800 υπαλλήλους, όμως την τελευταία δεκαετία πέρασε δια πυρός και σιδήρου, παρουσιάζοντας για χρόνια ζημιές, μείωση προσωπικού, συρρίκνωση εργασιών και ορατό το αδιέξοδο. Η εταιρεία εισήλθε στο χρηματιστήριο το 1995, ενώ την τελευταία δεκαετία αντιμετώπισε μεγάλα χρηματοοικονομικά προβλήματα, με αλλεπάλληλες ζημιογόνες χρήσεις αλλά και λαθεμένες επιλογές του management. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχει επιστρέψει στην κερδοφορία.

Η πορεία προς την ανάκαμψη

«Πριν από 10 χρόνια διαγράψαμε την επένδυση στις ΗΠΑ και γυρίσαμε τη θέση μας έτσι από θετική σε αρνητική. Κάποια στιγμή από το 2016 προσπαθήσαμε να επιβιώσουμε. Μας μάζεψε ο πατέρας με τις αδελφές μου και μας είπε για την εταιρεία “ή θα τη σώσουμε ή θα την πάμε στα βράχια”. Η οικογένεια δεσμεύτηκε να τη σώσει. Προσημειώσαμε όλη την περιουσία μας και από το 2016 ξεκίνησε τη θετική μας πορεία. “Σταθμός” ήταν το 2019 που ξεκίνησε η αναδιάρθρωση» σημείωσε ο κ. Λαβίδας και πρόσθεσε:

«Την περίοδο 2019-2021 η Lavipharm πέτυχε ανάπτυξη 21%, όταν όλη η υπόλοιπη αγορά αναπτυσσόταν με ρυθμό 2,5%. Οι προοπτικές φάνηκαν ότι ήταν μεγάλες, υπήρχε momentum. Σε μια συγκυρία λοιπόν που υπάρχει πολύ μεγάλη κινητικότητα σε πακέτα ΕΣΠΑ, ευρωπαϊκά κεφάλαια για έρευνα και ανάπτυξη, Ταμείο Ανάκαμψης κ.λπ., κρίναμε πως η εταιρεία έπρεπε  να “καθαρίσει”, να βγει από την επιτήρηση, με θετική καθαρή θέση, με όλα όσα απαιτούνται, ώστε να μπορεί να συμμετέχει επί ίσοις όροις σε όλες αυτές τις διαδικασίες που οι ανταγωνιστές συμμετείχαν. Έτσι, λάβαμε την απόφαση για αύξηση κεφαλαίου, να επενδύσουμε στο μεγάλο εργοστάσιό μας, να αυξήσουμε το capacity και να κινηθούμε επιθετικά, με πίστη και παρρησία προς την εταιρεία μας».

«Δεν έχασαν κεφάλαια οι τράπεζες, δεν έγινε κούρεμα και τίποτα απ’ όλα αυτά. Μια εταιρεία σε επιτήρηση, με αρκετά προβλήματα για χρόνια, μπόρεσε και πέτυχε καλή ΑΜΚ μέσα σε δύσκολη συγκυρία, κοιτάζοντας το μέλλον με αισιοδοξία» τόνισε.

Οι συνεργασίες και οι βασικοί άξονες του αναπτυξιακού πλάνου

Το πενταετές business plan της Lavipharm αναμένεται να κινηθεί σε τέσσερις βασικούς άξονες, με στόχο τον υπερδιπλασιασμό του τζίρου της. Ειδικότερα, το φιλόδοξο πλάνο περιλαμβάνει την αύξηση των πωλήσεων από τα 45,8 εκατ. ευρώ το 2021 στα 112,5 εκατ. ευρώ το 2026, την ανάκτηση σημαντικών μεριδίων αγοράς στα διαδερμικά προϊόντα (patch) για την υπέρταση, την ενίσχυση της παραγωγικής βάσης και της κερδοφορίας, αλλά και τη δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής, με τον Τηλέμαχο Λαβίδα να τονίζει πως η αναδιοργάνωση του ομίλου, που ξεκίνησε το 2016, αποδίδει καρπούς.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας της με την τσέχικη εταιρεία παραγωγής γενοσήμων Zentiva, η Lavipharm πρόκειται να προωθήσει στην αγορά 20 φαρμακευτικά προϊόντα την επόμενη τριετία, αυξάνοντάς τα από 11 σε 31, με στόχο οι πωλήσεις προ clawback και rebate να «αγγίξουν» τα 18,2 εκατ. ευρώ το 2026 από 4,9 εκατ. το 2022 ευρώ. Όπως ανέφερε ο Chief Operating Officer (COO) & Country Manager της εταιρείας, Παναγιώτης Γιαννουλέας, η ανάπτυξη των επόμενων ετών θα βασιστεί κυρίως στο νέο διαδερμικό προϊόν της κλονιδίνης, που βοηθά στην αντιμετώπιση της υψηλής αρτηριακής πίεσης, το οποίο η εταιρεία απέκτησε μέσω της πρόσφατης ΑΜΚ.

Άλλη μία συνεργασία στην οποία υπολογίζει η Lavipharm είναι με την Tikun Europe, η οποία αφορά τη διανομή προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης στην ελληνική αγορά. Σημειώνεται ότι η Lavipharm θα είναι η μία εκ των δύο εταιρειών, που θα διανέμουν τα προϊόντα του νέου εργοστασίου, που κατασκεύασε ισραηλινός όμιλος στην Κόρινθο, με τις εκτιμήσεις της διοικητικής ομάδας της φαρμακοβιομηχανίας να προβλέπουν έναν κύκλο εργασιών 17,5 εκατ. ευρώ το 2026. Τα προϊόντα θα είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά εντός του 2023 και για περίοδο πέντε ετών με δυνατότητα ανανέωσης. «Η φαρμακευτική κάνναβη μπορεί να αλλάξει όλα τα νούμερα» τόνισε ο κ. Γιαννουλέας.

Η εταιρεία εστιάζει και σε επενδύσεις που αφορούν την παραγωγή, την έρευνα και την ανάπτυξη. Προχωρά στην κυκλοφορία νέων προϊόντων δικής της έρευνας, η πλειοψηφία των οποίων βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, μέσα από την άντληση των κεφαλαίων θα προχωρήσει σε παραγωγικές επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη (R&D), με τη διοίκηση να εκτιμά πως θα λανσάρει 7 νέα προϊόντα.

Στο πλαίσιο του επιχειρησιακού της πλάνου, η εταιρεία προχώρησε, επίσης, στην αντικατάσταση 13 από τους 18 ανθρώπους που συμμετείχαν στο management team, ενώ έγιναν αλλαγές και στο τμήμα πωλήσεων με ανθρώπους που γνωρίζουν τα νέα συστήματα. Μάλιστα, το πλάνο της διοίκησης μέχρι το 2026 προβλέπει τις προσλήψεις 34 ατόμων στις πωλήσεις, 10 στη διοίκηση και 85 στο εργοστάσιο.

Ενισχυμένο μερίδιο, ΑΜΚ και διανομή μερίσματος

Υπενθυμίζεται πως από την ΑΜΚ της Lavipharm αντλήθηκαν κεφάλαια συνολικού ύψους 51,286 εκατ. ευρώ, ενώ το τελικό ποσοστό κάλυψης ανήλθε σε 88,42%. Για τα περίπου 8 εκατ. ευρώ που υπολείπονταν για την πλήρη κάλυψη της ΑΜΚ, η διοίκηση ξεκαθάρισε πως δεν θα επηρεάσουν το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας. «Δεν ήταν εύκολο να καλυφθεί η αύξηση κεφαλαίου σε μία εταιρεία που μέχρι πρότινος διαπραγματευόταν στην κατηγορία της επιτήρησης» τόνισε ο κ. Λαβίδας.

Με βάση τα στοιχεία των πωλήσεων, το 30% προέρχεται από το εξωτερικό και το 70% από την Ελλάδα, με το περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης από το εξωτερικό, ωστόσο, να είναι μεγαλύτερο. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λαβίδας: «Δεν περιοριζόμαστε στην Ελλάδα, αλλά η συνολική μας σκέψη έχει και την Ελλάδα».

Παράλληλα, το μερίδιο της Lavipharm στην εγχώρια αγορά αυξήθηκε από το 0,50% στο 0,75%, με αποτέλεσμα η φαρμακοβιομηχανία να κατατάσσεται σήμερα στην 36η θέση μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και των πολυεθνικών.

Αναφορικά με τη διανομή μερίσματος, τα στελέχη της εταιρείας τόνισαν ότι το ενδεχόμενο αυτό θα εξεταστεί το 2024, με βάση τα αποτελέσματα της φετινής οικονομικής χρήσης. «Το 2024 θα είναι η χρονιά που θα τεθεί το ζήτημα είτε διανομής μερίσματος είτε επανεπένδυσης του σε όσους πιστεύουν στην ανάπτυξη της εταιρείας» ανέφερε ο κ. Λαβίδας. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει να διανείμει μέρισμα από το 2007.

Αριστοτέλης Παππάς

Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.