ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΟΛΠ: Η απόφαση της ΡΑΛ για το ναυπηγείο-Ο τέταρτος προβλήτας Κύριο

08:19 - 28 Σεπ 2020 | Ναυτιλία
ΟΛΠ: Η απόφαση της ΡΑΛ για το ναυπηγείο-Ο τέταρτος προβλήτας
Η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και του ελληνικού Δημοσίου δε δίνει το δικαίωμα λειτουργίας νέου ναυπηγείου στο λιμάνι, σύμφωνα με ομόφωνη απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ).

Ειδικότερα, εξετάζοντας καταγγελία του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος, η ΡΑΛ αποφάσισε ότι η σύμβαση παραχώρησης θέτει σαφή όρια στην ΟΛΠ ΑΕ ως προς τη δημιουργία ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις ναυπήγησης μέσω του άρθρου 11.1 (β). Τα όρια αυτά προστατεύουν την παρούσα μορφή των υφιστάμενων ναυπηγείων. Όπως επισημαίνεται, η σύμβαση παραχώρησης δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ ΑΕ να αναλάβει η ίδια τη λειτουργία τυχόν «νέων ναυπηγείων».

Στην απόφαση της ΡΑΛ αναφέρεται ότι το μόνο αποδεκτό μοντέλο λειτουργίας των ναυπηγείων είναι αυτό της υποπαραχώρησης, χωρίς δυνατότητα λειτουργίας τους από την ίδια την ΟΛΠ ΑΕ. Η διάταξη του άρθρου 11.1 (β) καθιστά σαφές, σημειώνεται, πως «η υποχρέωση της ΟΛΠ ΑΕ αναφορικά και με τις νέες υποδομές έχει ως αναγκαστικό περιεχόμενο την εκμίσθωση, πιθανότατα εξίσου αναγκαστικά μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας υποπαραχώρησης, αυτών σε τρίτους φορείς που θα τις λειτουργήσουν. Το συμπέρασμα αυτό επιρρωνύεται αφενός από την μόλις προηγούμενη διάταξη του άρθρου 11.1 (α), το οποίο περιοριστικά απαριθμεί τις εγκαταστάσεις που υποχρεούται η ΟΛΠ ΑΕ να λειτουργήσει, προχωρώντας έτσι σαφώς σε διάκριση ανάμεσα στη λειτουργία και την δημιουργία και την υποπαραχώρηση της υποδομής».

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του καλοκαιριού, το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε ανάψει το «πράσινο φως» για την κατασκευή ναυπηγείου και είχε αναπέμψει την υπόθεση στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για επανεξέταση του αιτήματος του ΟΛΠ, μετά από απορριπτικές αποφάσεις της Περιφέρειας Αττικής. Όπως τονίζει η ΡΑΛ, δεν έχει, έως σήμερα, εκδοθεί απόφαση από την Περιφέρεια, στην οποία έχει διαβιβαστεί ο φάκελος για την επανεξέταση του αιτήματος του λιμανιού.

Σε κάθε περίπτωση, μετά τις έντονες αντιδράσεις από τις ναυπηγοεπισκευαστικές ενώσεις, ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Yu Zenggang είχε συναντηθεί μαζί τους και είχε δεσμευτεί ότι το ναυπηγείο δε θα δημιουργηθεί. Μάλιστα, οι ενώσεις είχαν προβεί στην υπογραφή ψηφίσματος, με το οποίο είχαν ζητήσει εκτός από την αποτροπή της Cosco από κάθε διεκδίκηση για βιομηχανική άδεια ναυπηγείου, την υιοθέτηση αναπτυξιακής πολιτικής και την υλοποίηση έργων υποδομής στη ζώνη Περάματος, χωρίς, ωστόσο, να λάβουν κάποια επίσημη απαντηση από τη διοίκηση του λιμανιού.

Η απόφαση της ΡΑΛ συμπίπτει, πάντως, με όσα είχε δηλώσει σχετικά ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης: «Η έγκριση του αναθεωρημένου master plan στο λιμάνι του Πειραιά έγινε χωρίς την έγκριση άδειας εγκατάστασης ναυπηγείου στο Πέραμα. Η θέση του υπουργείου είναι ξεκάθαρη και σαφής κι έχει αποτυπωθεί με την έγκριση του αναθεωρημένου master plan στο λιμάνι του Πειραιά».

Ο τέταρτος προβλήτας

Η Cosco έχει στρέψει την ατζέντα στην κατασκευή του τέταρτου προβλήτα, project, το οποίο, επίσης, έχει προκαλέσει αντιδράσεις στην τοπική επιχειρηματική κοινότητα. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Greece Investor Guide, ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Yu Zenggang είχε απαντήσει σε σχετικό ερώτημα: «Εξετάζουμε την ανάπτυξη ενός τέταρτου προβλήτα, με την επιφύλαξη της έγκρισης της ελληνικής κυβέρνησης και της υποστήριξης όλων των ενδιαφερομένων».

Πρόκειται για μία επένδυση - «διακαή πόθο» των Κινέζων, καθώς θεωρούν ότι θα «απογειώσει» τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, προσδίδοντας μία άλλη δυναμική στο λιμάνι. Όπως έχει γράψει το Reporter, η τοποθέτηση του Zhang Anming στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΟΛΠ ΑΕ, έχει αλλάξει το κλίμα γύρω από τη μεγάλη επένδυση. Η νέα διοίκηση ανταποκρίνεται στα αιτήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης και συζητά πλέον σε άλλη βάση με την κυβέρνηση.

Στην ίδια συνέντευξη, ο κ. Zenggang στάθηκε στην περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, μέσω της αξιοποίησης της γεωστρατηγικής του θέσης. Πιο συγκεκριμένα, τόνισε ότι έχει τις δυνατότητες να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα ως το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι, το οποίο καλύπτει όλους τους τρόπους μεταφοράς και να μετουσιωθεί σε σημαντικό κόμβο για τον εφοδιασμό της περιοχής EMEA (Europe, Middle East, Africa), ενισχύοντας τις εμπορευματικές ροές στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 13:43 - 28 Σεπ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.