ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

ΟΛΠ: Η «κόντρα» για επενδύσεις και η κρατική ηλεκτρονική πλατφόρμα Κύριο

11:00 - 22 Νοε 2020 | Ναυτιλία
ΟΛΠ: Η «κόντρα» για επενδύσεις και η κρατική ηλεκτρονική πλατφόρμα
Διατηρείται το κλίμα εντάσεων στο λιμάνι του Πειραιά, με επίκεντρο τις επενδύσεις της Cosco, αλλά και την ηλεκτρονική πλατφόρμα «Hellenic Port Community System» της θυγατρικής της, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) ΑΕ.

Πηγή, η οποία παρακολουθεί στενά τις διαδικασίες, επισημαίνει στο Reporter πως ο ΟΛΠ έχει καθυστερήσει σημαντικά τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Master Plan, επικαλούμενος διάφορους λόγους και πως η σχέση του με την κυβέρνηση δεν είναι και η καλύτερη, τη δεδομένη χρονική περίοδο. Από την άλλη, η διοίκηση του ΟΛΠ, με επιστολή της στους Υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και στον Πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), κατηγορεί τη Δημοτική Αρχή της πόλης για παρεμπόδιση της «κορωνίδας» των υποχρεωτικών επενδύσεων, το έργο της Νότιας Επέκτασης του Επιβατικού Λιμένα (προβλήτας κρουαζιέρας), ύψους 103 εκατ. ευρώ.

Ουσιαστικά η «κόντρα» ανάμεσα σε Δήμο και Cosco αφορά τη διαδικασία έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και κατ' επέκταση τα περίπου 200 φορτηγά, τα οποία θα κυκλοφορήσουν από τη διοίκηση του λιμανιού στον οδικό άξονα της πόλης, και θα μεταφέρουν υλικά για τον προβλήτα.

Πηγή του ΟΛΠ έχει σημειώσει στο Reporter ότι είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν τα φορτηγά, καθώς θα συμβάλουν στην άμεση ολοκλήρωση του έργου, χωρίς επιβάρυνση για τους πολίτες, ενώ τα οφέλη θα είναι πολλαπλά για την τοπική κοινωνία, προσθέτοντας ότι «το έργο είναι πλήρως περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο από το 2013».

Σε έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά, την περασμένη Παρασκευή, ο Δήμαρχος, Γιάννης Μώραλης και οι υπόλοιπες παρατάξεις εξέφρασαν την έντονη αντίδρασή τους σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς, όπως σημείωσαν, θα επιβαρύνει σημαντικά το οδικό δίκτυο της πόλης. Μάλιστα, εκδόθηκε, κατά πλειοψηφία, ψήφισμα, με το οποίο καλείται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να εντάξει στην έγκριση της ΜΠΕ τους όρους που διατυπώθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο και το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής.

Στη διάρκεια της συνεδρίασης, ο κ. Μώραλης πρότεινε «η μεταφορά των φορτηγών να πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου από τη θάλασσα έστω και με αύξηση του κόστους της επένδυσης που είναι χρηματοδοτούμενη κατά 95% από ευρωπαϊκούς πόρους». Παράλληλα, επεσήμανε: «Από το Υπουργείο Περιβάλλοντος περίμενα να έχει ήδη εγκρίνει ή απορρίψει τη γνωμοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, η οποία προτείνει νέους όρους, ώστε να γνωρίζουμε πως θα εξελιχθεί το όλο έργο. Διότι ο ΟΛΠ, με δεδομένη τη μη απόφαση από το αρμόδιο Υπουργείο, ισχυρίζεται ότι αφού δεν έχουν εγκριθεί οι νέοι όροι, ισχύουν αυτοί του 2013 και άρα μπορούν νόμιμα να περάσουν εκατοντάδες φορτηγά κάνοντας χιλιάδες διαδρομές μέσα από την πόλη μας». Σφοδρή ήταν και η παρέμβαση του δημοτικού συμβούλου και εφοπλιστή, Ευάγγελου Μαρινάκη.

Υπενθυμίζεται ότι όσο καθυστερούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις, καθυστερεί και η παραχώρηση του υπόλοιπου 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, το οποίο κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, στην Cosco, η οποία ελέγχει σήμερα το 51% των μετοχών. Στο θέμα των καθυστερήσεων των υποχρεωτικών επενδύσεων αναφέρθηκε πρόσφατα, σε συνέντευξή του, ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βεβαιώνοντας για την άμεση διευθέτησή του.

«Μάχη» για την ηλεκτρονική πλατφόρμα

Καλά κρατεί και η διαμάχη ανάμεσα σε ναυτιλιακούς φορείς γύρω από το λιμάνι και την Cosco σχετικά με την πλατφόρμα «Hellenic Port Community System» για τη διαδικασία ηλεκτρονικής ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των τελωνείων ελέγχου και του φορέα διαχείρισης. Την ώρα που η ΣΕΠ ανακοίνωσε ότι αυτή τίθεται σε λειτουργία, οι πληροφορίες του Reporter αναφέρουν ότι η κυβέρνηση δρομολογεί αντίστοιχη πρωτοβουλία.

Η κύρια ένσταση για την πλατφόρμα της Cosco αφορούσε την υποχρέωση εγγραφής όλων των χρηστών, για την πρόσβαση σε λιμενικές υπηρεσίες, με το επιχείρημα ότι εγκυμονεί τον κίνδυνο συγκέντρωσης πληροφοριών από ιδιωτική εταιρεία, χωρίς την εποπτεία Δημόσιας Αρχής. Ωστόσο, σε πρόσφατη ανακοίνωσή της, η ΣΕΠ τόνισε ότι «η εφαρμογή HPCS δε χειραγωγεί ούτε αποτελεί απειλή για το επάγγελμα των τελωνειακών αντιπροσώπων και σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχει καμία υποχρέωση στη χρήση της πλατφόρμας κατά τη συναλλαγή», συμπληρώνοντας ότι «δεν μπορεί να μην δώσει τη δυνατότητα της ηλεκτρονικοποίησης της συναλλαγής σε αυτούς που το επιθυμούν».

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, η κυβέρνηση θα απαντήσει με νομοθετική πρωτοβουλία, για λειτουργία μίας νέας πλατφόρμας, η οποία θα προβλέπει κρατική εποπτεία των δεδομένων των χρηστών. Ειδικότερα, σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία βρίσκεται στη διαδικασία του νομοπαρασκευαστικού ελέγχου για να κατατεθεί στη Βουλή. Μόλις ψηφιστεί, θα ανατεθεί στο Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος να διενεργήσει διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου, ο οποίος θα εξασφαλίζει όλες τις δικλείδες επιχειρηματικών δεδομένων, σύμφωνα με ανάλογες πρακτικές σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια.

Αναφορικά με τη λειτουργία πλατφόρμας από το Υπουργείο, η ΣΕΠ έχει αναφέρει ότι «θα χαρεί να αξιολογήσει τις υπηρεσίες της και να διασυνδέσει τις δύο πλατφόρμες, όπου είναι απαραίτητο και δυνατό».

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 12:40 - 20 Ιαν 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.