ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

«Κραυγή αγωνίας» από τους Ναυτικούς: Βαθαίνει η κρίση-Αναζητούνται άμεσες λύσεις

08:50 - 14 Δεκ 2020 | Ναυτιλία
Ιδιαίτερη ανησυχία εμπνέει η κατάσταση των εκατοντάδων χιλιάδων ναυτικών, οι οποίοι παραμένουν εγκλωβισμένοι στα πλοία και εργάζονται 12 ώρες την ημέρα και επτά ημέρες την εβδομάδα, για χρονικό διάστημα αρκετά μεγαλύτερο απ' ότι προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις τους. Με τις γιορτές να είναι προ των πυλών, κυβερνήσεις και ναυτιλιακή βιομηχανία καλούνται να αναλάβουν άμεση δράση για τη διευθέτηση ενός εκ των σημαντικότερων προβλημάτων, τα οποία ανέδειξε η πανδημία.

«Η κρίση της αλλαγής πληρωμάτων εισήλθε πλέον στον ένατο μήνα της. Συνολικά, έχει διαταραχθεί και εκτροχιαστεί η εργασιακή και προσωπική ζωή περισσότερων από ενός εκατομμυρίου ναυτικών» επισημαίνει στο Reporter ο κ. Fabrizio Barcellona, Συντονιστής Ναυτικών και Ναυσιπλοΐας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές (International Transport Workers' Federation - ITF). Όπως αναφέρει, «αυτή η πιεστική ανθρωπιστική και επικείμενη οικονομική κρίση απειλεί να αφήσει χιλιάδες ναυτικούς παγιδευμένους στα πλοία ακόμα και την ημέρα των Χριστουγέννων, χωρίς να υπάρχει ένα συγκροτημένο σχέδιο για τη διάσωσή τους».

Ο κ. Barcellona σημειώνει ότι η κρίση δεν αγγίζει μόνο τους ναυτικούς, οι οποίοι είναι επιβιβασμένοι στα πλοία, αλλά και εκείνους, οι οποίοι δεν μπορούν να εργαστούν και παραμένουν στα σπίτια τους, λόγω των μέτρων περιορισμού εξάπλωσης του κορονοϊού. «Πρέπει να σκεφτούμε τους ναυτικούς, οι οποίοι είναι εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους και δεν μπορούν να μεταβούν στα πλοία και να εργαστούν, να αποπληρώσουν δάνεια και ενοίκια, με αποτέλεσμα οι οικογένειές τους να αντιμετωπίζουν δύσκολες στιγμές την περίοδο των διακοπών. Υπάρχουν χιλιάδες ναυτικοί αυτή τη στιγμή, οι οποίοι πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα στο να ανέβουν σε ένα πλοίο, από το οποίο δεν έχουν καμία εγγύηση ότι θα αποβιβαστούν τους επόμενους μήνες ή να παραιτηθούν από τη ζωή του ναυτικού» τονίζει χαρακτηριστικά.

Η ανάγκη για αναγνώριση ως «key workers» και τα εμπόδια

Ο εκπρόσωπος της ITF στέκεται ιδιαίτερα στην αναγνώριση των ναυτικών, ως εργαζομένων, οι οποίοι παρέχουν βασικές υπηρεσίες («key workers»), προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε θεμελιώδη δικαιώματα για άδεια, ιατρική παροχή και αδιάκοπη πρόσβαση στις χώρες καταγωγής τους και σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Άλλωστε, όπως κατέδειξε πρόσφατη έρευνα της Ομοσπονδίας, το 30% των ναυτικών είχαν παθήσεις, οι οποίες απαιτούσαν άμεση ιατρική φροντίδα και πολλοί άλλοι δεν μπορούσαν να λάβουν σημαντική φαρμακευτική αγωγή.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Barcellona επικρίνει τη στάση κυβερνήσεων, αλλά και φορέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας. «Οι ναυτικοί θέλουν να επιστρέψουν στα σπίτια τους στις γιορτές και οι κυβερνήσεις παραμένουν το μεγαλύτερο εμπόδιο για να συμβεί αυτό. Η πίεση εντείνεται για εκείνες τις χώρες, τους πλοιοκτήτες και τους ναυλωτές, οι οποίοι έχουν επιλέξει μέχρι τώρα να μεταθέσουν την ευθύνη για τις αλλαγές πληρωμάτων. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες» υπογραμμίζει.

Η ανθρωπιστική διάσταση της εμπορικής διαμάχης Κίνας - Αυστραλίας

Ενδεικτική για την αποτυχία εισαγωγής ενός λειτουργικού συστήματος αλλαγής πληρωμάτων είναι η κατάσταση που επικρατεί στα ανοικτά των ακτών της Κίνας, σύμφωνα με τον κ. Barcellona. Υπενθυμίζεται ότι η ασιατική χώρα βρίσκεται σε έντονη διαμάχη με την Αυστραλία, μετά από κριτική της τελευταίας για τους χειρισμούς έναντι της πανδημίας. Μάλιστα, το Πεκίνο έχει επιβάλει μία σειρά από δασμούς στην Καμπέρα, απαγορεύοντας τις εισαγωγές άνθρακα.

To Reporter ήρθε σε επικοινωνία με τον κ. Abdulgani Y. Serang, Γενικό Γραμματέα της Ένωσης Ναυτικών Ινδίας. Ο κ. Serang έχει άμεση γνώση της κατάστασης, στην οποία βρίσκονται ναυτικοί σε πλοία, καθώς δεν μπορούν να ελλιμενιστούν λόγω της εμπορικής κόντρας.

«Η ψυχική υγεία των ναυτικών βρίσκεται σε πίεση, καθώς τα ταξίδια τους έχουν επεκταθεί πέραν των χρονικών ορίων των συμβάσεών τους και επιβαρύνονται από εργασία 12 ωρών την ημέρα και επτά ημερών την εβδομάδα» σημειώνει ο κ. Serang.

Ο ίδιος αναφέρεται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις πλοίων και κάνει λόγο για ένα bulk carrier, το οποίο παραμένει εγκλωβισμένο σε κινεζικό λιμάνι από τα μέσα Ιουνίου! «Το ινδικό bulker MV Jag Anand, στο οποίο είναι επιβιβασμένοι 23 Ινδοί ναυτικοί και το οποίο μεταφέρει 1,6 εκατ. τόνους αυστραλιανού άνθρακα, παραμένει στο λιμάνι Jingtang από τα μέσα Ιουνίου, καθώς δεν έχει λάβει άδεια να ξεφορτώσει. Ένα άλλο πλοίο, το Anastasia, το οποίο, επίσης, μεταφέρει άνθρακα, με 18 Ινδούς πλήρωμα, βρίσκεται στο κινεζικό αγκυροβόλιο Caofeidian από τις 3 Αυγούστου. Η κατάσταση στα πλοία είναι ζοφερή. Τα πληρώματα υποφέρουν από κόπωση και άγχος», εξηγεί ο κ. Serang.

Το ενθαρρυντικό ψήφισμα και το κάλεσμα για εμβολιασμό

Σημειώνεται ότι η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών ενέκρινε ψήφισμα, με το οποίο καλεί όλες τις χώρες να αναγνωρίσουν τους ναυτικούς ως «key workers». Το ψήφισμα ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν άμεσα μέτρα, προκειμένου να επιτραπούν οι αλλαγές πληρωμάτων και να διασφαλιστεί η ιατρική περίθαλψη όλων των εργαζομένων στις θάλασσες. Παράλληλα, επισημαίνεται η ανάγκη άμεσης και σθεναρής αντίδρασης από όλους τους ενδιαφερόμενους, συμπεριλαμβανομένου του ιδιωτικού τομέα. Σε ανάλογο ψήφισμα προχώρησε και η Διεθνής Ένωση Εργασίας.

Προς αυτήν την κατεύθυνση και με αφορμή τα θετικά νέα για το εμβόλιο κατά του κορονοϊού, σύσσωμη η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αναφερθεί στην ανάγκη να δοθεί προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ναυτικών. Θέμα το οποίο έχει αναδείξει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. «Είναι υψίστης σημασίας να δοθεί προτεραιότητα στον εμβολιασμό των ναυτικών για την Covid 19, μαζί με άλλους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής. Αυτό θα διασφαλίσει ένα περιβάλλον χωρίς Covid-19 για τους ναυτικούς, οι οποίοι εργάζονται υπό ιδιαίτερες συνθήκες περιορισμού, καθώς και τη διευκόλυνση των αλλαγών και του επαναπατρισμού των πληρωμάτων, που επί του παρόντος έχουν διαταραχθεί σοβαρά, προστατεύοντας παράλληλα την αδιάλειπτη λειτουργία του διεθνούς εμπορίου» έχει υπογραμμίσει, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης.

Τέλος, αναφέρεται ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα ξεκινά την εκστρατεία «Seafarers Delivering Christmas». «Καλούμε όλες τις κυβερνήσεις να ανταποκριθούν στη χριστουγεννιάτικη ευχή των ναυτικών και να δώσουν ένα τέλος στην κρίση αλλαγής πληρωμάτων» έχει επισημάνει ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping - ICS), Guy Platten.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 09:13 - 14 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2021 Premium S.A. All rights reserved.