ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν στην ποντοπόρο ναυτιλία-Σε ποια πλοία στρέφονται Κύριο

08:00 - 06 Ιουλ 2021 | Ναυτιλία
Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν στην ποντοπόρο ναυτιλία-Σε ποια πλοία στρέφονται
Στην πρώτη γραμμή βρέθηκαν οι Έλληνες εφοπλιστές στις αρχές του τρέχοντος έτους, καθώς στράφηκαν στα ναυπηγεία για την αγορά νεότευκτων πλοίων όλων των τύπων. Ωστόσο, το ρίσκο παραμένει μεγάλο, σε μία περίοδο μάλιστα κατά την οποία οι παραγγελίες νεότευκτων περιορίζονται υπό το «βάρος» των περιβαλλοντικών κανονισμών και της ασάφειας για το πλοίο του μέλλοντος.

Του Αριστοτέλη Παππά

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου 2021

Οι κινήσεις των «Greeks» φαίνεται πως έχουν «βάθος», καθώς παρά το γεγονός ότι από τις αρχές του 2021 στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος βρίσκεται ο τομέας του ξηρού φορτίου, οι περισσότερες ελληνικές παραγγελίες αφορούν τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Η προτίμηση στα tankers δείχνει ανάκαμψη του συγκεκριμένου κλάδου στο εγγύς μέλλον, με τους Έλληνες να ετοιμάζουν το «έδαφος» για ισχυρή άνοδο.

Σε κάθε περίπτωση, το πρώτο τρίμηνο του 2021 ήταν κομβικό, καθώς οι αγορές νέων πλοίων κατέγραψαν νέα ρεκόρ. «Πρόκειται για τις περισσότερες παραγγελίες σε πρώτο τρίμηνο εδώ και 13 χρόνια», αναφέρει χαρακτηριστικά η ναυλομεσιτική Banchero Costa.

Μετά, λοιπόν, από ένα «χλιαρό» Ιανουάριο, οι Έλληνες εφοπλιστές επέστρεψαν με δυναμικό τρόπο στα ναυπηγεία το δεύτερο μήνα του έτους, ενώ η τάση για παραγγελίες συνεχίστηκε και το Μάρτιο. Σημαντικό ρόλο στην «εκτόξευση» των παραγγελιών παίζει και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας (IMO), ο οποίος πιέζει τους πλοιοκτήτες να ανανεώσουν τους στόλους τους σύμφωνα με τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες.

Ποιοι εφοπλιστές ξεχώρισαν (στοιχεία μέχρι τέλη Μαΐου)

Η Maran Tankers Management, συμφερόντων της οικογένειας Αγγελικούση, παρήγγειλε εντός του 2021 τέσσερα υπερ-δεξαμενόπλοια (Very Large Crude Carrier - VLCCs), χωρητικότητας 320.500 dwt το κάθε ένα, τα οποία θα ναυπηγηθούν στο Samsung Heavy Industries της Νότιας Κορέας και είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν το 2023. Το κόστος τους εκτιμάται στα 417,2 εκατ. δολάρια.

Δυναμικό «μπάσιμο» στις παραγγελίες πλοίων έκανε εντός του έτους και ο όμιλος Capital Maritime, του εφοπλιστή Ευάγγελου Μαρινάκη. Πιο συγκεκριμένα, η ναυτιλιακή έχει παραγγείλει 10 containerships, συνολικής αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων, τα οποία θα παραδοθούν από τα μέσα του 2022 έως τις αρχές του 2023. Τα 6 πλοία είναι μεταφορικής δυνατότητας 13.000 TEU το καθένα, κατασκευάζονται σε δύο ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και κοστίζουν περίπου 110 εκατ. δολάρια έκαστο. Τα υπόλοιπα 4 υπό παραγγελία containerships κοστίζουν συνολικά περίπου 400 εκατ. δολάρια. Εκτός από τα containerships, ο όμιλος θα εντάξει στον στόλο του και δύο υπερ-δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 299.580 dwt έκαστο, τα οποία είχε παραγγείλει η Athenian Sea Carriers (συμφωνία resale), συμφερόντων της οικογένειας Κυριακού. Το κάθε VLCC θα κοστίσει περίπου 90 εκατ. δολάρια, ενώ αναμένεται να παραδοθούν στην Capital Maritime το 2022.

Με παραγγελία τεσσάρων VLCCs συνδέθηκε φέτος και η Central Mare, συμφερόντων του εφοπλιστή Ευάγγελου Πιστιόλη. Το κόστος κατασκευής τους υπολογίζεται στα 366 εκατ. δολάρια και η παράδοσή τους αναμένεται το 2023. Τα τέσσερα πλοία, χωρητικότητας 300.000 dwt έκαστο, θα κατασκευαστούν στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries, ενώ παράλληλα θα έχουν εγκατεστημένο σύστημα scrubbers. Μάλιστα, η επένδυση της Central Mare έπιασε γρήγορα τόπο, καθώς η εταιρεία προχώρησε στην πώληση 6 υπό κατασκευή VLCCs στη ναυτιλιακή Frontline του Νορβηγού μεγιστάνα John Fredriksen. Το ύψος της εξαγοράς των εν λόγω πλοίων ανέρχεται στα 565,8 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με αναλυτές, η τιμή των 94,3 εκατ. δολαρίων που θα πληρώσει η Frontline για κάθε tanker, έχει ως αποτέλεσμα να βγαίνει κερδισμένη η Central Mare, καθώς η τιμή της αρχικής παραγγελίας κυμαίνονταν στα 90 εκατ. δολάρια για κάθε VLCC.

Με σημείο αναφοράς τα δεξαμενόπλοια, η Enesel, συμφερόντων του Φίλιππου και του Αντώνη Λαιμού, προχώρησε σε αξιόλογες επενδύσεις μέσα στο 2021. Η ναυτιλιακή έχει τοποθετήσει παραγγελίες για 4 aframaxes/LR2 tankers (με option για ένα ακόμη), κόστους περίπου 51 εκατ. δολάρια το καθένα, με τα πλοία να υπολογίζεται ότι θα παραδοθούν μεταξύ του 2022 και του 2023. Τα συγκεκριμένα πλοία βρίσκονται υπό παρασκευή σε κινέζικα και νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία. Παράλληλα, η Enesel αναμένεται να παραλάβει άλλα δύο bulk carriers εντός του πρώτου τριμήνου του 2022.

Σε συμφωνία για την απόκτηση δύο νεότευκτων VLCCs προέβη η Latsco Shipping, συμφερόντων του ομίλου Λάτση, με τη συνολική τους αξία να υπολογίζεται στα 180 εκατ. δολάρια. Πρόκειται για option, που είχε στη διάθεσή της η εταιρεία και την οποία ενεργοποίησε, μετά την παραγγελία δύο άλλων VLCCs στα τέλη του 2020. Και τα 4 υπερ-δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 300.000 dwt το κάθε ένα, κατασκευάζονται στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότια Κορέα και θα παραδοθούν στην Latsco Shipping το 2022.

Στην παραγγελία 11 πλοίων προέβη, επίσης, η Thenamaris, συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου, με τη ναυτιλιακή να επενδύει σε ξηρό φορτίο και δεξαμενόπλοια. Συγκεκριμένα, πρόκειται για 6 tankers, 3 LPG carriers και 2 bulk carriers, με τον συνολικό όγκο των νεότευκτων πλοίων να ξεπερνά το 1 εκατ. dwt. Τα περισσότερα αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2022, με τις φετινές επενδύσεις της Thenamaris να ξεπερνούν τα 160 εκατ. δολάρια.

Mega παραγγελία τεσσάρων containerships τοποθέτησε εντός του τρέχοντος έτους η ChartWorld Shipping, συμφερόντων του εφοπλιστή Λου Κολλάκη. Ειδικότερα, πρόκειται για παραγγελία δύο containerships με option για δύο ακόμη, με το deal να έχει κλείσει στα 420 εκατ. δολάρια. Τα πλοία, χωρητικότητας 13.000 TEU έκαστο, αναμένεται να ναυπηγηθούν στην Κίνα, με το πρώτο containership να υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί στην ChartWorld Shipping το 2023. Τα συγκεκριμένα boxships θα καίνε συμβατικά καύσιμα και θα είναι τα μεγαλύτερα, που έχει κατασκευάσει ποτέ το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding, το οποίο ανέλαβε την υλοποίηση της παραγγελίας.

Στο «παιχνίδι» των επενδύσεων σε νεότευκτα πλοία μπήκε και η Chandris Hellas, συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή, η οποία έκλεισε deal για την κατασκευή ενός aframax tanker με option για την κατασκευή ενός δεύτερου πλοίου ίδιων προδιαγραφών. Τα δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 115.000 dwt έκαστο, θα κοστίσουν συνολικά περίπου 104 εκατ. δολάρια, θα κατασκευαστούν στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Daehan Shipbuilding και αναμένεται να παραδοθούν το β’ εξάμηνο του 2022. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Chandris Hellas επιστρέφει στις παραγγελίες νέων tankers μετά από περίπου 8 χρόνια.

Τρία LPG carriers, τύπου VLGC (Very Large Gas Carriers), παρήγγειλε πρόσφατα η Evalend Shipping, συμφερόντων του Κρίτωνα Λεντούδη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, τα πλοία, χωρητικότητας 91.000 cbm έκαστο, είναι υπό κατασκευή στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Sambo, ενώ υπάρχει option για τη ναυπήγηση ενός ακόμη VLGC. Το κάθε πλοίο θα κοστίσει περίπου 80 εκατ. δολάρια, ενώ αναμένεται να παραδοθούν έως το 2023. Πέραν των νέων παραγγελιών, η ναυτιλιακή άσκησε μέσα στο 2021 την option που είχε στη διάθεσή της, για τη ναυπήγηση δύο μεσαίου μεγέθους πλοίων μεταφοράς LPG, σε αρχική παραγγελία για 2 συν 2 πλοία. Τα πλοία, χωρητικότητας 40.000 cbm έκαστο, θα κοστίσουν περίπου 91 εκατ. δολάρια και θα παραδοθούν στην Evalend σε δύο χρόνια. Τέλος, σύμφωνα με τη VesselsValue, η εταιρεία προχώρησε φέτος στην παραγγελία δύο bulkers, τύπου kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο, με το κόστος τους να υπολογίζεται συνολικά στα 108 εκατ. δολάρια, ενώ αναμένεται να παραδοθούν το 2023.

Πρώτοι οι «Greeks» και στη second hand αγορά

Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν και στις αγοραπωλησίες second hand πλοίων, καταλαμβάνοντας τα πρωτεία σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking για το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2021. Από την αρχή του 2021, οι «Greeks» έχουν αγοράσει συνολικά 187 πλοία, αφήνοντας στη δεύτερη θέση την Κίνα με 148. Από το σύνολο των πλοίων αυτών, τα 111 είναι φορτηγά (dry bulk), τα 48 δεξαμενόπλοια (tankers), τα 20 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containerships) και τα 2 υγραεροφόρα (gas carriers). Επίσης, για την απόκτηση των 187 πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές έβγαλαν από τα ταμεία τους συνολικά 2,99 δισ. δολάρια, με τους Κινέζους να ακολουθούν με 2 δισ. δολάρια. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως οι Έλληνες αγόρασαν το 22% του συνόλου των προς πώληση second hand πλοίων σε όλο τον κόσμο κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2021, ενώ παράλληλα δαπάνησαν το 24% του συνολικού πλούτου που δόθηκε για τα πλοία αυτά.

Τελευταία τροποποίηση στις 10:02 - 06 Ιουλ 2021
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.