ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Harbor Lab:Διαμόρφωση του μέλλοντος των λιμανιών παγκοσμίως με ελληνική υπογραφή Κύριο

08:00 - 22 Ιουλ 2022 | Ναυτιλία
Harbor Lab:Διαμόρφωση του μέλλοντος των λιμανιών παγκοσμίως με ελληνική υπογραφή
Υπάρχει άραγε μυστική συνταγή για να πετύχει μία νεοφυής επιχείρηση, σε μικρό χρονικό διάστημα και σε μία -κατά γενική ομολογία- πολύ ανταγωνιστική βιομηχανία παγκόσμιου βεληνεκούς, όπως αυτή της ναυτιλίας; Αν ναι, τότε σίγουρα η Harbor Lab, η τεχνολογική εταιρεία που αλλάζει το πεδίο των λιμανιάτικων εξόδων την έχει ακολουθήσει πιστά.

Της Χριστίνας Περλέγκα

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Τεύχος Ιουλίου 2022

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Αντώνης Μαλαξιανάκης, Founder και CEO της Harbor Lab και της T-Radar πλέον, ο οποίος μίλησε αποκλειστικά στο Reporter Magazine, εργαζόταν στον όμιλο της StarBulk, ως disbursment operator (διαχειριστής εξόδων) και αργότερα ως disbursment manager.

Εκεί αντιμετωπίζει το πρόβλημα να πρέπει να κάνει τη δουλειά «με το χέρι» και όχι με τη βοήθεια κάποιου λογισμικού, γεγονός που του δείχνει το κενό που υπάρχει στην αγορά.

Τότε είναι που αρχίζει μετά από το ωράριο εργασίας του, να στήνει την Harbor Lab και συγκεκριμένα να σχεδιάζει με χαρτί και στυλό την αρχική μορφή των dashboards (ταμπλό) που υπάρχουν τώρα στο λογισμικό της εταιρείας.

Επόμενο βήμα είναι να προσλάβει κάποιον software designer, για να τον βοηθήσει με την τεχνογνωσία του σε ένα πιο επίσημο στήσιμο των όσων ήδη είχε οραματιστεί και δημιουργήσει.

Προσπαθώντας να δει το αντίκρισμα που θα έχει το εγχείρημά του στον κλάδο, αρχίζει να ρωτάει γνωστούς του σε πιο μικρές εταιρείες, κατά πόσο αυτό το λογισμικό είναι κάτι που το έχουν εξίσου ανάγκη, ή αν είναι κάτι που χρειάζονται μόνο εταιρείες που διαθέτουν μεγάλο στόλο, όπως η Starbulk.

Παίρνει το πράσινο φως που ήθελε, και τότε αλλάζουν όλα! Βρίσκει το θάρρος να υποβάλλει την παραίτησή του στον διευθύνοντα σύμβουλο Πέτρο Παππά, εξηγώντας του παράλληλα το όραμά του και όσα έχει ήδη χτίσει.

Ήδη από τότε φάνηκε το προδιαγεγραμμένο λαμπρό μέλλον της Harbor Lab, καθώς ο πολυμήχανος Πέτρος Παππάς, είδε τις δυνατότητες της startup και του ανακοίνωσε πως θα τον στηρίξει όντας ο πρώτος της πελάτης!

Όπως λέει ο CEO της Harbor Lab, «ήμουν απόλυτα βέβαιος ότι ήταν καλό αυτό που είχα φτιάξει, γιατί είχα αυτή την ανάγκη και ήμουν διατεθειμένος να δώσω χρήματα για να μπορέσω να φέρω ένα εργαλείο σαν και αυτό στην εργασία μου».

«Οπότε πίστευα ότι αν η εφαρμογή γίνει με το σωστό τρόπο, θα πήγαινε καλά, δεν είχα αμφιβολίες», συμπληρώνει.

Από εκεί ξεκινάει μία κατακόρυφα ανοδική πορεία. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως μέσα σε μόλις δύο χρόνια που λειτουργεί η Harbor Lab, έχει καταφέρει από μόλις έναν υπάλληλο, να έχει πλέον 50 και μέχρι το τέλος του έτους να αναμένεται να φτάσει τους 70.

Όπως ανέφερε ο κύριος Μαλαξιανάκης, «εκμεταλλευόμαστε το momentum που έχουμε, για να αναπτυχθούμε».

Επιπλέον στο πελατολόγιό της ανήκουν 20 εταιρείες, -τόσο εγχώριες, όσο και ξένες- που είτε κατέχουν, είτε μανατζάρουν πλοία.

Το λογισμικό της συνολικά, εμπιστεύονται, 500 βαπόρια. Τα 300 από αυτά, δουλεύουν ήδη καθημερινά στην πλατφόρμα και τα υπόλοιπα 200 ξεκίνησαν στην αρχή ή αναμένεται να το πράξουν μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.

Η αξία που προσφέρει η Harbor Lab στους πελάτες της, και που δικαιολογεί την επιτυχία που έχει διαγράψει ως σήμερα, γίνεται κατανοητή μέσα από τρία χαρακτηριστικά στοιχεία.

Πρώτον, εδώ και δύο ολόκληρα χρόνια, δεν έχει βρεθεί ούτε ένας πελάτης, που να έχει κάνει χρήση του free trial διάρκειας δύο εβδομάδων και να μην έχει προχωρήσει σε αγορά της πλατφόρμας.

Δεύτερον, η ζήτηση έφτασε σε κάποιο σημείο να είναι τόσο μεγάλη, που για να μπορέσει να διαχειριστεί η εταιρεία τον φόρτο εργασίας, αναγκάστηκε να βάλει τους πελάτες σε αναμονή για ένα διάστημα.

Τρίτον -και ίσως το κυριότερο, γιατί δικαιολογεί τα δύο προηγούμενα- τα χρήματα που γλιτώνει η κάθε εταιρεία, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της Harbor Lab είναι τόσα πολλά που ουσιαστικά είναι cost neutral.

«Περισσότερα γλιτώνεις, παρά πληρώνεις», είπε χαρακτηριστικά ο κύριος Μαλαξιανάκης.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα χρήματα που γλιτώνει η κάθε εταιρεία, αλλά και ο χρόνος, αφού αυξάνει κατά πολύ την αποδοτικότητά της. Αρκεί κανείς να αναλογιστεί πως ένας disbursment operator, όπως ήταν κάποτε ο κύριος Μαλαξιανάκης, που κάνει τη δουλειά χειροκίνητα, για να ελέγχει εξονυχιστικά όλα τα έξοδα, μπορεί να έχει στην επίβλεψή του 6-8 πλοία. Με την Harbor Lab, έχει την ικανότητα για 40.

Τι κάνει η Harbor Lab με «δύο λόγια»

Όλα τα παραπάνω δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης του ήδη μεγάλου «εκτοπίσματος» της Harbor Lab στην αγορά. Όμως ποια είναι με ακρίβεια η ανάγκη που καλύπτει η εταιρεία και γιατί μέχρι τώρα δεν την είχε καλύψει κάποιος άλλος;

Η απάντηση ξεκινάει από το πρόβλημα. Ένα από τα μεγαλύτερα έξοδα των ναυτιλιακών εταιρειών όταν δουλεύουν στη spot αγορά είναι τα λιμενικά έξοδα.

Τα disbursments είναι το εξοδολόγιο που προκύπτει σε ένα λιμάνι όταν φτάνει το πλοίο.

Αυτό βγαίνει από τις επίσημες ταρίφες των λιμανιών, δηλαδή οι Λιμενικές Αρχές εκδίδουν κάθε χρόνο ένα αρχείο 100-200 σελίδων στην τοπική τους γλώσσα, που διαθέτει τα έξοδα.

Όποτε πάει ένα πλοίο στο λιμάνι, ο άνθρωπος από τη ναυτιλιακή, πρέπει να συνεννοηθεί με το λιμάνι, να ζητήσει το αρχείο, να το μεταφράσει, να δει πως υπολογίζεται κάθε έξοδο, και να εντοπίσει πού είναι αυτό το έξοδο μέσα στις σελίδες, γεγονός που απαιτεί πολύ χρόνο.

«Έχουμε μία ομάδα από port analysts, οι οποίοι μιλούν απευθείας με τα λιμάνια, παίρνουν τις ταρίφες, τις μεταφράζουν και κάθονται και τις αναλύουν γραμμή-γραμμή και γράφουν στο δικό μας λογισμικό πως υπολογίζονται τα έξοδα», αναφέρει.

«Οπότε, όταν γίνεται η επίσημη ανάθεση εργασίας από τη ναυτιλιακή προς τον λιμενικό πράκτορα, εκείνος με ένα όνομα χρήστη και ένα κωδικό, μπαίνει στη Harbor Lab, βάζει το εξοδολόγιό του και οι υπολογισμοί μας συγκρίνονται με αυτό».

«Έτσι δείχνουμε στη ναυτιλιακή αν προσπαθεί ο πράκτορας να την υπερχρεώσει, αν τους έχει χρεώσει σωστά ή αν έχει χρεώσει κάποιο ανύπαρκτο έξοδο για να βάλει χρήματα στην τσέπη του», εξηγεί ο κύριος Μαλαξιανάκης.

Ο λόγος που δεν είχε καλυφθεί ήδη η ανάγκη της αγοράς από πριν, είναι απλός. «Είναι τόση η γραφειοκρατία, που κανένας δεν ήθελε να ασχοληθεί μαζί της».

Το μέλλον της Harbor Lab

Αναφορικά με τα πλάνα της εταιρείας, στο άμεσο μέλλον θέλει να ανοίξει γραφεία στη Σιγκαπούρη και την Κοπεγχάγη, δύο μεγάλους ναυτιλιακούς κόμβους.

Μακροχρόνια, ο στόχος της είναι να γίνει παγκόσμιος ηγέτης της αγοράς, αλλά και το πρώτο maritime unicorn, δηλαδή ιδιωτική νεοφυής εταιρεία με αξία άνω του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.

«Το δικό μας moto και ο δικός μας στόχος είναι να αλλάξουμε οτιδήποτε αφορά το λιμάνι», τονίζει ο κύριος Μαλαξιανάκης.

«Τώρα που πατάμε στα πόδια μας, θα μπορέσουμε να επεκταθούμε και σε κάποια άλλα projects που αφορούν αποκλειστικά το λιμάνι», συνεχίζει.

Ενώ σημειώνει χαρακτηριστικά πως «είναι τόσες πολλές οι ανάγκες που υπάρχουν στη συγκεκριμένη βιομηχανία και είναι τόσο περιορισμένες οι λύσεις, που είναι για εμάς η ιδανική στιγμή για να πατήσουμε γκάζι».

Καταλήγοντας ο ιδρυτής της Harbor Lab, υπογραμμίζει, «είμαστε και θα παραμείνουμε μία ελληνική εταιρεία και τα κεντρικά μας γραφεία θα είναι πάντα στην Ελλάδα. Θα στηρίξουμε τα ελληνικά μυαλά, αλλά θέλουμε να είμαστε μία εταιρεία με διεθνές προφίλ».

Ελληνική εταιρεία λοιπόν, με Έλληνες, που ξεκινάνε, επενδύουν και παραμένουν στην Ελλάδα, με καινοτόμες ιδέες και -το κυριότερο- απτές πράξεις. Αυτά τα παραδείγματα όπως ο Αντώνης Μαλαξιανάκης και η Harbor Lab, είναι που αφήνουν δίχως επιχειρήματα, όλους εκείνους που «τρέχουν» να αμφισβητούν το μέλλον της πρωτοκαθεδρίας της χώρας μας ως η Νο1 ναυτιλιακή χώρα παγκοσμίως, και που φυσικά μας κάνουν να περιμένουμε με «κομμένη την ανάσα» το επόμενό τους βήμα.

Τελευταία τροποποίηση στις 10:57 - 22 Ιουλ 2022
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.