• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Οι προτεραιότητες και τα αιτήματα του εμπορικού κόσμου

09:10 - 20 Ιαν 2020 | ΕΜΠΟΡΙΟ
Πολλά είναι τα «στοιχήματα» για τον εμπορικό κόσμο τη χρονιά που διανύουμε. Από το θεσμό των εκπτώσεων μέχρι και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, οι έμποροι διατυπώνουν μία σειρά από αιτήματα, προκειμένου ο κλάδος να συνεχίσει να αποτελεί την «ατμομηχανή» της οικονομίας.

Στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Η ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι πάντοτε ένα από τα βασικά αιτήματα του εμπορικού κόσμου. Όπως διατείνονται οι έμποροι, η ανάπτυξη της οικονομίας θέτει ως κεντρικό πυλώνα τη βιώσιμη λειτουργία των ΜμΕ, οι οποίες δέχτηκαν έντονες πιέσεις κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης και δεν έχουν καταφέρει ακόμη να ορθοποδήσουν. Υπό αυτό το πρίσμα, οι έμποροι ζητούν τον εξορθολογισμό του φορολογικού συστήματος, την καθιέρωση λειτουργικών ρυθμίσεων για τις οφειλές, αλλά και την υιοθέτηση ενός σταθερού φορολογικού κώδικα. Παράλληλα, σημειώνουν πως η πρόσβαση των ΜμΕ στη χρηματοδότηση πρέπει να είναι μεγαλύτερη, ενώ είναι ανάγκη να απλοποιηθούν οι διαδικασίες έναρξης μιας επιχείρησης και οι γενικότερες σχέσεις αγοράς – κράτους. «Στοίχημα» είναι, επίσης, η μεγέθυνση των κερδών από θεσμούς, όπως η Black Friday, κατά την οποία επωφελούνται κυρίως οι πολυεθνικές και τα μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα μένουν, κατά βάση, στο περιθώριο.

Ενδιάμεσες εκπτώσεις

Πάγιο αίτημα των εκπροσώπων του εμπορίου είναι η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Ειδικότερα, ζητούν, εκτός από τις προσφορές όλο το χρόνο, τη θεσμοθέτηση ενός «σταθερού νομικού πλαισίου», βάσει του οποίου οι εκπτωτικές περίοδοι θα περιορίζονται δύο φορές το χρόνο, στο «τέλος εποχής (καλοκαίρι και χειμώνα)». Όπως έχουν πει στο Reporter ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, οι ενδιάμεσες εκπτώσεις πρέπει να τελειώσουν ως θεσμός, καθώς δεν προκύπτουν οφέλη ούτε για τους καταναλωτές ούτε για τις επιχειρήσεις.

Ώθηση από τον τουρισμό

Μία ακόμη προτεραιότητα για τον εμπορικό κόσμο είναι η αξιοποίηση του τουριστικού προϊόντος. Προς αυτήν την κατεύθυνση, προαπαιτούμενα θεωρούνται η επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και η δημιουργία σύγχρονου δικτύου υποδομών. Μία πρόσφατη έρευνα από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) κατέδειξε ότι ο δείκτης κύκλου εργασιών στο εμπόριο αποκλίνει από τον δείκτη κύκλου εργασιών στον τουρισμό. Με άλλα λόγια, από το 2016 και μετά, η ενίσχυση του τουρισμού δεν προκαλεί ανάλογα αποτελέσματα και στο εμπόριο. Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας έχει προτείνει στον υπουργό Τουρισμού, Χάρη Θεοχάρη την ανάπτυξη πρωτοβουλιών, όπως ενέργειες προβολής των εκάστοτε τοπικών προϊόντων και άλλες καινοτόμες δράσεις. 

f 6

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ

Το project των «open malls»

Μία τέτοια ενέργεια είναι και τα ανοικτά κέντρα εμπορίου, τα λεγόμενα «open malls». Το πρόγραμμα, το οποίο αποτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ περίπου, προβλέπει τη δημιουργία ανοικτών κέντρων εμπορίου σε δεκάδες ελληνικές πόλεις. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η πρωτοβουλία αυτή θα καταστήσει τις τοπικές αγορές ελκυστικούς προορισμούς, καθώς θα συνδυάζουν κατανάλωση και διασκέδαση. Έτσι, θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη την καταναλωτών και η ποιοτική εξυπηρέτηση αυτών, ενώ θα αναβαθμιστεί η ανταγωνιστικότητα και η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων. Προϋπόθεση για την ορθή λειτουργία των «open malls» είναι η αρμονική συνεργασία ανάμεσα σε δήμους και εμπορικούς συλλόγους, καθώς και το «ομαδικό παιχνίδι» ανάμεσα στις επιχειρήσεις, προκειμένου να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι νέες τεχνολογίες, να προβληθεί η περιοχή και κατ’ επέκταση όλα τα εμπορικά καταστήματα. 

Στο επίκεντρο ο ψηφιακός μετασχηματισμός

Ζητούμενο για την εμπορική κοινότητα είναι και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όπως έχει διαπιστωθεί, πολλές επιχειρήσεις εμφανίζουν έλλειμμα δυνατότητας επενδύσεων στη σύγχρονη τεχνολογία και υστέρηση σε εμπειρία και τεχνογνωσία για την ενσωμάτωση των ψηφιακών υπηρεσιών στην καθημερινή λειτουργία τους. Έτσι, ο εμπορικός κόσμος αιτείται τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων από την πολιτεία, όπως είναι, μεταξύ άλλων, η ένταξη προγραμμάτων με αντικείμενο τον ψηφιακό μετασχηματισμό για τις επιχειρήσεις του εμπορίου στο ΕΣΠΑ και η απλοποίηση της διαδικασίας ένταξης έργων με ψηφιακό αντικείμενο και περιεχόμενο στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία».

Γιώργος Γεωργίου

Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman