ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Αλλάζει το σκηνικό στα tankers-«Εξανεμίζονται» τα κέρδη του προηγούμενου διαστήματος Κύριο

07:00 - 21 Απρ 2020 | Ναυτιλία
Η συμφωνία του ΟΠΕΚ και των συμμάχων του για περικοπή της παραγωγής πετρελαίου κατά 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα δε θεωρείται αρκετή για να αντισταθμίσει τον περιορισμό της ζήτησης λόγω κορονοϊού, αλλά σίγουρα θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά των tankers.

Αυτό επισημαίνεται σε ανάλυση της BIMCO για την πορεία της αγοράς εν μέσω της πανδημίας. Όπως αναφέρεται, η πετρελαϊκή βιομηχανία έχει υποστεί πολλά σοκ στην παραγωγή στο παρελθόν, αλλά η τρέχουσα κατάσταση είναι πρωτοφανής.

«Το πρώτο τρίμηνο του 2020 υπήρξε ένα από τα πιο κερδοφόρα της προηγούμενης δεκαετίας για τα tankers και ελπίζουμε ότι αυτά τα κέρδη θα προσφέρουν απόθεμα ρευστότητας για τους δύσκολους μήνες που θα ακολουθήσουν. Μόλις ολοκληρωθεί η περικοπή της παραγωγής, το κερδοφόρο ταξίδι είναι πιθανό να διακοπεί» τονίζει ο επικεφαλής αναλυτής της BIMCO, Peter Sand.

Οι ναύλοι για τα tankers στη spot αγορά και οι τιμές χρονοναύλωσης θα αντιμετωπίσουν τεράστια πίεση μετά τον Απρίλιο, λόγω της μαζικής πτώσης στη ζήτηση και των εξαγωγών πετρελαίου, αναφέρει η BIMCO.

Peter Sand

Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (IEA) προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα υποχωρήσει το 2020 κατά 9,3 εκατ. βαρέλια ετησίως. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της IEA, η πλωτή αποθήκευση αυξήθηκε κατά 22,9 mb τον Μάρτιο, σε σύνολο 103,1 mb, ισοδύναμη με 52 VLCCs. Παράλληλα, δεδομένων των χαμηλών τιμών στο πετρέλαιο, φαίνεται πιθανό ότι τα αποθέματα πετρελαίου στην ξηρά και σε πλωτές αποθήκες θα συνεχίσουν να γεμίζουν τις ερχόμενες εβδομάδες, αλλά η τάση δεν αναμένεται να διατηρηθεί για παρατεταμένη περίοδο και κατά συνέπεια τα κέρδη για την αγορά των tankers πιθανότατα θα εξαφανιστούν μετά το δεύτερο τρίμηνο.

Παρότι η αύξηση της πλωτής αποθήκευσης παρέχει στην αγορά μία στήριξη, δε θα είναι αρκετή για να αντισταθμίσει τη ραγδαία μείωση της ζήτησης και την πλεονάζουσα χωρητικότητα. Επομένως, εκτιμάται ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2020 η αγορά θα έρθει αντιμέτωπη με μία ριζικά διαφορετική πραγματικότητα από αυτήν του πρώτου εξαμήνου του έτους.

«Με τη ζήτηση για πετρέλαιο να καταρρέει από το ένα τρίμηνο στο άλλο, η αγορά των tankers βρίσκεται ενώπιον μεγάλων προκλήσεων. Φαίνεται πως δε θα επιστρέψει σε κανονικές συνθήκες προσφοράς και ζήτησης μέχρι τουλάχιστον το τρίτο τρίμηνο του 2021» σημειώνει ο Sand.

Η επόμενη μέρα 

Προς το παρόν, η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από το πόσο γρήγορα η παγκόσμια οικονομία θα γυρίσει ξανά σε τροχιά ανάπτυξης. Στην αρχή της πανδημίας, μία ανάκαμψη σχήματος V, φαινόταν το πιο πιθανό σενάριο, αλλά δεδομένης της μεγάλης ζημιάς που προκαλεί ο κορονοϊός στην παγκόσμια οικονομία, και των υψηλών ποσοστών ανεργίας, η BIMCO αποκλείει αυτό το ενδεχόμενο.

«Μία δύσκολη χρονιά με μεγάλη αβεβαιότητα είναι μπροστά μας. Η BIMCO αναμένει μία κάπως ομαλοποίηση της ναυτιλιακής αγοράς το 2021. Ωστόσο, οι τρεις τελευταίοι μήνες μας έχουν διδάξει ότι λίγα πράγματα είναι αδιαμφισβήτητα και συνεπώς είναι επιτακτική ανάγκη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία να προσαρμόζεται συνεχώς στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνέπειες του κορονοϊού» υπογραμμίζει ο Sand.

Η ανάλυση της BIMCO καταλήγει με τη σημείωση ότι η πτώση των τιμών του πετρελαίου οδήγησε σε δραστική μείωση του spread VLSFO-HSFO στα 67 δολάρια ανά μετρικό τόνο στις 15 Απριλίου στη Σιγκαπούρη, από τα 350 δολάρια που καταγράφηκαν στις 1 Ιανουαρίου του έτους, μετά την εφαρμογή του κανονισμού του IMO για τα καύσιμα. Το χαμηλότερο κόστος των καυσίμων έχει μειώσει τον «ημερήσιο λογαριασμό» κατά 18.320 δολάρια ανά μετρικό τόνο.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 07:13 - 21 Απρ 2020
Copyright © 1999-2020 Premium S.A. All rights reserved.