• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Προ των πυλών ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης Κύριο

08:00 - 06 Ιουλ 2020 | Ναυτιλία
Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, εντός της εβδομάδας, ίσως και σήμερα, αναμένεται να βγει στον «αέρα» η διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης.

Η παρουσία του εκτελεστικού προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Άρη Ξενόφου, την προηγούμενη εβδομάδα, στην Αλεξανδρούπολη επικύρωσε την προκήρυξη του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του λιμένα της περιοχής. Η διοίκηση του ΟΛΑ, σε συντονισμό με την κυβέρνηση, επίλυσε μέσα σε διάστημα 8 περίπου μηνών χρόνια προβλήματα υποδομών και το λιμάνι είναι πλέον έτοιμο για παραχώρηση στον επενδυτή.

Ο πρόεδρος του ΟΛΑ, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ ανέλυσε, μέσω του Reporter, τα στάδια μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την ανάδειξη αναδόχου του έργου.

Μετά την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα ακολουθήσουν δύο market tests. Στο πρώτο οι υποψήφιοι επενδυτές θα έχουν πρόσβαση στο data room και θα καταθέσουν μη δεσμευτικές προσφορές. Η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης προσδιορίζεται χρονικά για τον προσεχή Οκτώβριο. Στη δεύτερη φάση, θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, οι οποίες θα αξιολογηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και θα προκύψει το τελικό σχήμα. Σε τρίτο και τελικό στάδιο, το σχήμα που θα έχει επικρατήσει και η σχετική συμφωνία θα πρέπει να εγκριθούν από το ελεγκτικό συνέδριο, ενώ ίσως χρειαστεί και κύρωση από τη Βουλή. Με βάση τις εκτιμήσεις του κ. Χατζημιχαήλ κι εάν όλα κυλήσουν με κανονικούς ρυθμούς, ο νέος επενδυτής θα βρίσκεται στο λιμάνι το καλοκαίρι του 2021.

Έργα υποδομών

Με σχετική διάταξη νόμου, ολοκληρώνεται η αποδέσμευση των μεγάλων εκτάσεων της ΓΑΙΟΣΕ, που βρίσκονται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα και παραχωρούνται στον Οργανισμό Λιμένος μέχρι το 2063. Αυτό ήταν και το τελευταίο εμπόδιο, στο δρόμο της αξιοποίησης του λιμανιού.

Παράλληλα, στα θέματα που διευθετήθηκαν από τη διοίκηση, περιλαμβάνεται το πρόβλημα με τα λεγόμενα «μαϊστριανά», τις ιδιωτικές εκτάσεις, περίπου 195 στρεμμάτων, οι οποίες βρίσκονται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα και είχαν δεσμευτεί από τον ορισμό του Master Plan ανάπτυξής του. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απηύθυνε πρόσκληση προς τους φερόμενους ως ιδιοκτήτες των εκτάσεων, να προσκομίσουν τους τίτλους ιδιοκτησίας, ώστε να ελεγχθούν και να προχωρήσει η αναγκαστική απαλλοτρίωσή τους. Οι ιδιοκτήτες θα αποζημιωθούν κι αν σε πρώτο βαθμό δεν ικανοποιηθούν από το τίμημα, που θα οριστεί, βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, μπορούν να προσφύγουν στα δικαστήρια. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται από τη διοίκηση του λιμένα, το έργο προχωρά με fast track διαδικασίες, καθώς έχει υπαχθεί στο άρθρο 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, γεγονός που επιτρέπει την πραγματοποίηση εργασιών και πριν από τον προσδιορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης, ενώ προφυλάσσονται και οι περιουσίες που απαλλοτριώνονται.

Έτσι, ανοίγει ο δρόμος για το έργο του διασυνδετήριου αυτοκινητοδρόμου νέου εμπορικού λιμένα - Εγνατίας οδού, της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ και μέσα στους επόμενους έναν με δύο μήνες, αναμένονται τα τεύχη δημοπράτησης.

Επίσης, ο σχεδιασμός προβλέπει και την υλοποίηση του project της ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες. Τα συγκεκριμένα έργα, συνοδευόμενα από τη σύνδεση του εμπορικού terminal με το δίκτυο του ΟΣΕ, αναβαθμίζουν σημαντικά το λιμάνι, καθώς του προσδίδουν χαρακτηριστικά συνδυασμένων μεταφορών.

Στρατηγικός πόλος στα ενεργειακά δρώμενα 

Όπως επισημάνθηκε κατά την επίσκεψη του κ. Ξενόφου, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να καταστεί στρατηγικός πόλος στα ενεργειακά δρώμενα της χώρας πέρα από τις παραδοσιακές του δραστηριότητες, αναπτύσσοντας το μεταφορικό έργο και την εναπόθεση LNG. Όπως είναι γνωστό, η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές

Σύμφωνα με την ηγεσία του λιμένα, υπάρχει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από ελληνικά όσο και από διεθνή σχήματα από τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών, των logistics κλπ. Ο ανάδοχος, όπως συνηθίζεται με τα μεγάλης εμβέλειας έργα, αναμένεται να είναι κάποια κοινοπραξία. Ανάμεσα στα ονόματα που έχουν ακουστεί βρίσκεται το Development Finance Corporation (DFC), ο αμερικανικός κρατικός οργανισμός, που χρηματοδοτεί αμερικανικές επενδύσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος, η ελληνική Goldair, η αμερικανική εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, SSA Marine, θυγατρική της Carrix και το επίσης αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group.

Σειρά παίρνουν Καβάλα και Ηγουμενίτσα

Τα λιμάνια της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας εντάσσονται στο πρώτο «κύμα» αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ και πολύ σύντομα αναμένονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες.

Το λιμάνι της Καβάλας θα είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της υπο-παραχώρησης. Όπως επεσήμανε ο κ. Ξενόφος, κατά την πρόσφατη παρουσία του στο λιμάνι, «μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια, καθώς οι υποδομές του έχουν άμεση σύνδεση με την Εγνατία οδό». Με τις υφιστάμενες υποδομές του εμπορευματικού λιμένα «Φίλιππος Β» μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190μ και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του, τον Μάρτιο του 2019, μία επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τμ.

Παράλληλα, ο κ. Ξενόφος τόνισε τον αναβαθμισμένο γεωστρατηγικό ρόλο που μπορεί να αποκτήσει το λιμάνι, ενισχύοντας και τη θέση της χώρας μας ως ενεργειακού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Κι αυτό λόγω της επικείμενης παραχώρησης του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ), όπως και της εγγύτητάς του με τον αγωγό TAP.

Στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, επικρατέστερος μνηστήρας είναι ο όμιλος Grimaldi, ενώ εδώ θα υιοθετηθεί η πώληση πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με τις χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά.

Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχειρησιακό πλάνο του λιμένα, το οποίο προβλέπει την αδειοδότηση μαρίνας 342 θέσεων, την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης LNG και τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου και κέντρου logistics.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 00:39 - 06 Ιουλ 2020
Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman