ΕΚΤΥΠΩΣΗ
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Λιμάνι Πειραιά: Παραμένει ανταγωνιστικό εν μέσω προβλημάτων στο διεθνές εμπόριο Κύριο

15:14 - 16 Δεκ 2020 | Ναυτιλία
Λιμάνι Πειραιά: Παραμένει ανταγωνιστικό εν μέσω προβλημάτων στο διεθνές εμπόριο
Παρότι η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από έντονη μεταβλητότητα και έλλειψη διακινούμενων φορτίων, το λιμάνι του Πειραιά διατηρεί την ανταγωνιστική του θέση.

Τα στοιχεία για τη διακίνηση containers του Νοεμβρίου μαρτυρούν πτώση 1,7%, συγκριτικά με το 2019. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Cosco, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (ΣΕΠ), η οποία διαχειρίζεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι, το Νοέμβριο του 2020 διακινήθηκαν 383,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 390,6 χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο μήνα του 2019. 

Σε επίπεδο ενδεκαμήνου, η πτώση αγγίζει το 5,8%. Πιο συγκεκριμένα, την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2020, διακινήθηκαν συνολικά 4,48 εκατ. containers από 4,76 εκατ. containers το ίδιο διάστημα πέρυσι.

Ο Νοέμβριος δεν ήταν ιδιαιτέρως παραγωγικός μήνας για το λιμάνι του Πειραιά, καθώς καταγράφηκε η τρίτη χειρότερη επίδοση από την έναρξη του 2020. Αναλυτικά, τον Ιανουάριο διακινήθηκαν συνολικά 423 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (+7,6% σε ετήσια βάση), το Φεβρουάριο 414,7 χιλιάδες (+2,2%), το Μάρτιο 378,1 χιλιάδες (-15,4%), τον Απρίλιο 392,9 χιλιάδες (-3,3%), το Μάιο 426,7 χιλιάδες (-5,8%), τον Ιούνιο 373,9 χιλιάδες (-19,5%), τον Ιούλιο 429,3 χιλιάδες (-6,2%), τον Αύγουστο 419,6 χιλιάδες (-9,8%), το Σεπτέμβριο 438,2 χιλιάδες (+4,5%) και τον Οκτώβριο 407,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (-11,6%).

Η σύγκριση με την ελίτ της Ευρώπης

Ο Πειραιάς είναι το κορυφαίο λιμάνι της Μεσογείου και το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, σε όρους διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Μία σύγκριση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά λιμάνια, δείχνει ότι ο Πειραιάς παρέμεινε σε ανταγωνιστική τροχιά και τη φετινή δύσκολη χρονιά.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του porteconomics για το εννεάμηνο του 2020, ανάμεσα στα πέντε κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια, η μεγαλύτερη πτώση στη διακίνηση containers, σε ετήσια βάση, εντοπίζεται στο τρίτο της λίστας, το Αμβούργο (-10,5%). Σε παρόμοια ποσοστά κυμάνθηκε η μείωση σε Πειραιά και Βαλένθια (-5,5% και -5,4% αντίστοιχα). Το νούμερο 1 λιμάνι της Ευρώπης, το Ρότερνταμ είδε τη διακίνηση να διολισθαίνει κατά 4,7%, ενώ ιδιαιτέρως ανθεκτική παρουσιάζεται η δεύτερη της λίστας Αμβέρσα (-0,2%).

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αφορούν τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά.

limania

Πηγή: porteconomics

Παγκόσμια έλλειψη διαθέσιμων containers

Οι ναύλοι των containerships στη διαδρομή Ασίας - Ευρώπης έφτασαν στα επίπεδα - ρεκόρ των 3.000 δολαρίων ανά TEU την περασμένη εβδομάδα, με την ισχυρή ζήτηση, την έλλειψη containers και τη συμφόρηση σε λιμάνια να πιέζουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες.

H εμφάνιση της πανδημίας και οι προσπάθειες να ανακοπεί η εξάπλωση έχουν διαταράξει εν μέρει τα πρότυπα του διεθνούς εμπορίου, λόγω του άνισου τρόπου, με τον οποίο μετακινήθηκε στον κόσμος ο ιός, επισημαίνεται σε ανάλυση της Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).

Μπορεί η οικονομία της Κίνας να έχει ανακάμψει και οι εξαγωγές να έχουν ενισχυθεί, αλλά τα μέτρα lockdown σε άλλες περιοχές δημιουργούν καθυστερήσεις στην επιστροφή των containers στην Ασία, τονίζει η ICIS και συμπεραίνει: «Η διαρκής έλλειψη containers στην Ασία ανεβάζει το κόστος μεταφοράς - ορισμένοι εισαγωγείς πληρώνουν τρεις φορές περισσότερο από το κανονικό - και καθυστερεί τους χρόνους παράδοσης, καθώς η εξασφάλιση χώρου για αποστολή εμπορευμάτων έχει γίνει δυσκολότερη».

Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Drewry, τα «blank sailings», τα οποία άγγιξαν ακόμη και το 30% σε ορισμένες εμπορικές διαδρομές το δεύτερο τρίμηνο του 2020, είναι ο βασικός λόγος αυτής της έλλειψης άδειων containers σε κομβικά σημεία της αγοράς, όπως η Κίνα.

Υπενθυμίζεται ότι οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαχειρίστηκαν την κάθετη πτώση στη ζήτηση ακολουθώντας την τακτική ακύρωσης κάποιων δρομολογίων, με σκοπό τη μείωση της χωρητικότητας. Παρότι αυτή η τακτική λειτούργησε ενισχυτικά για τους ναύλους, αφαίρεσε σημαντικό όγκο φορτίων από το παγκόσμιο εμπόριο, επηρεάζοντας τη διακίνηση containers στους λιμένες.

Εταιρείες όπως η Maersk και η CMA CGM, αποφάσισαν να απορρίψουν προς το παρόν νέες παραγγελίες για δρομολόγια Ασίας - Ευρώπης, καθώς η μεγάλη ζήτηση έχει μειώσει τον εξοπλισμό.

Γιώργος Γεωργίου

Τελευταία τροποποίηση στις 20:09 - 16 Δεκ 2020
Copyright © 1999-2024 Premium S.A. All rights reserved.