Τέλος και στο συγκεκριμένο άρθρο αλλά και σε άλλα εκφράσαμε την θεμελιώδη θέση μας, ότι το μεγάλο πρόβλημα της "επόμενης ημέρας" δεν είναι η οικονομία αλλά η διεύρυνση της δημοκρατίας. Διεύρυνση της δημοκρατίας τουλάχιστον σε δυο άξονες α) στην ταυτότητα του παραγωγικού μοντέλου β) στην δίκαιη κατανομή του παραγόμενου πλούτου.
Στο ίδιο άρθρο είχαμε δημοσιεύσει και την τότε εικόνα της διεθνούς χρηματιστηριακής συγκυρίας.
Συγκεκριμένα η εικόνα της διεθνούς χρηματιστηριακής αγοράς εκείνη την χρονική στιγμή,δηλαδή στις 20 Μαρτίου 2020 (εντός παρένθεσης η αντιστοιχη τιμή στις 20 Μαρτίου 2019) ήταν
• Dow Jones: 19.173,98 (25.745,67). Πτώση -25,5 %.
• Πετρέλαιο Brent: 26,98 USD (68,50 USD). Πτώση -60,6 %.
• Χρυσός :1.484,60 USD (1.337,70 USD) Άνοδος 10,9 %.
• Σιτάρι ΗΠΑ :20/3/2020 540,50 USD (464,5 USD). Άνοδος 16.36 %.
Στις 9 Απριλίου 2020 (εντός παρένθεσης η αντιστοιχη τιμή στις 9 Απριλίου 2019) η χρηματιστηριακή εικόνα των παραπάνω μεγεθών ήταν
• Dow Jones:23.719,37 (26.150,58). Πτωση -9,26 %.
• Πετρελαιο Brent: 31,48 USD ( 70,61 USD). Πτώση -55,4 %.
• Χρυσος: 1.752,80 USD (1.338,10 USD). Ανοδός 30,9 %.
• Σιτάρι" 558,50 USD (459 USD). Άνοδος 21,6 %.
Ποιό είναι το πρώτο πρόχειρο συμπέρασμα απο την μελέτη αυτών των αποτελεσμάτων. Ότι ο καπιταλιστικός κύκλος μετά το πρώτο σοκ άρχισε να αντιδρά αφου καταγράφεται αξιοσημείωτη άνοδος στις τιμές του Dow Jones στο χρονικό διάστημα απο 20/3/2020 έως 9/4/2020 ενώ ταυτόχρονα στις 9/4/2020 μειώνονται πάρα πολύ οι απώλειες απο την αντίστοιχη ημερομηνία του 2019.
Απόλυτα λογική εξέλιξη, την είχαμε άλλωσε προβλεψει και περιγράψει στα προηγούμενα άρθρα μας. Απο την στιγμη που οι κεντρικές τράπεζες θα εγγυούνταν την ρευστότητα του παγκόσμιου συστήματος και οι μαζικές χρεοκοπίες θα αποκλείονταν, η χρηματιστηριακή ισορροπία βαθμιαία ήταν λογικό ότι θα αποκατασταθεί. Απομένει, μετά την ανακοίνωση και μαζική κυκλοφορία της αποτελεσματικής θεραπείας, η συνολική αποτίμηση της παγκόσμιας οικονομικής ζημιάς ώστε να αναθεωρηθούν (επί τα βελτίω για τους δανειολήπτες) οι κανόνες αξιολόγησης του χρέους, αμέσως μετά θα επανεκκινήσει η παγκόσμια οικονομία.
Στο αντίποδα αυτης της ευοίωνης και καλής εξέλιξης το πετρέλαιο. Το πετρέλαιο δεν είναι δυνατόν να επανακάψει αφού το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα καταγραφεί υφεσιακό σοκ στο μεγαλύτερο φάσμα δραστηριοτήτων της παγκόσμιας οικονομίας
Ο χρυσός ως το πλεον ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Ένας πάρα πολύ πρόχειρος υπολογισμός δείχνει ότι με τιμή χρυσού περίπου 9.000 USD το παγκόσμιο χρέος θα είναι ίσο με την αξία των αποθεμάτων χρυσού. Ας κρατήσουμε τον προηγουμενο συλλογισμό, όταν θα αρχίσει να διαμορφώνεται η μελλοντική διεθνής οικονομική συγκυρία.
Το σιτάρι σταθερά και χωρίς πτωτικές τάσεις συνεχίζει την σταθερή ανοδική του πορεία. Απόλυτα λογική εξέλιξη. Η Ρωσία ανακοίνωσε ότι μειώνει δραματικά (απο 43 εκατ. τόννους σε 7 εκατ. τοννους) τις εξαγωγές σίτου, μία φυσιολογική εξέλιξη. Κανείς δεν γνωρίζει πόσο θα κρατήσει η πανδημία και τι επιπτώσεις θα έχει στην παραγωγή σίτου. Τα ρωσικά σιτήρά λοιπόν αποθηκεύονται για να μην λιμοκτονήσει ο Ρωσικός λαός. Ταυτόχρονα κανείς δεν γνωρίζει εάν και εφέτος επαναληφθούν οι περσινές συνθήκες ξηρασίας (κυρίως σε ΗΠΑ και Καναδά) που προκάλεσαν πρόβλημα στην παραγωγή σίτου.Κατά την γνώμη μας "Ο ΘΕΟΣ να βάλει το χέρι του" στο πρόβλημα "επαρκής κάλυψη των παγκοσμίων αναγκών σε σιτάρι και δημητριακά".
Ολα τα παραπάνω δείχνουν ότι η παγκόσμια οικονομία βρήκε το σημείο ισορροπίας και έχει αρχίσει και πάλι να συμπεριφέρεται με τους γνωστούς κανόνες. Απόλυτα φυσιολογική εξέλιξη. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η παγκόσμια οικονομία εξ αιτίας της κρίσης του κορωνοϊού δεν οφείλεται στην λειτουργία της και στις δομές της, δεν είναι δηλαδή πρόβλημα συστημικό. Είναι μία απρόβλεπτη κατάσταση. Μας κατηγορούν πολλοί ότι εξωραϊζουμε την εικόνα και προβλέπουμε μόνο θετικά αποτελέσματα.
Λάθος, επειδή ακριβώς προβλέπουμε ότι θα υπάρξει ένα σύντομο (θέλουμε να ελπίζουμε) χρονικό διάστημα στο οποίο οι υφεσιακές συνθήκες θα είναι εφιαλτικές, προτείνουμε σχεδόν στερεότυπα σε όλα τα τελευταία μας άρθρα, την σημαντική αύξηση της φορολογίας των πλουσίων ακριβώς για να μετριασθούν αυτές οι φοβερές συνέπειες. Επιχειρηματολογήσαμε δε για την αναγκαιότητα αυτής της πολιτικής, βάσει του ιστορικού παραδείγματος δύο (2) ισχυρών πόλεων που αντιμετώσαν τρομακτικά δεινά εξ αιτίας πανδημίας α) της Αθηναϊκής Δημοκρατίας στην οποία η έκτακτη φορολόγηση των πλουσίων έγινε χωρίς μεγάλες αντιδράσεις με αποτέλεσμα η πόλη να ανακάμψει γρήγορα β) την Φλωρεντία όπου η πολιτική της έκτακτης φορολόγησης των πλουσίων αντιμετώπισε τεράστιες αντιδράσεις με αποτέλεσμα η πόλη να ανακάμψει σιγά-σιγά.
Στην αρχαία τραγωδία που γεννήθηκε και άκμασε πριν και μετά την πανδημία του Λοιμού στην πόλη των Αθηνών, το τετράπτυχο Ύβρις-Άτη (σύγχιση της σκέψης)- Νέμεσις- Τίσις (καταστροφή) κατέχει κυρίαρχη θέση. Εν ολίγοις, ο άνθρωπος λόγω αλλαζονείας διαπράττει την ύβρη και προκαλεί την μήνι των θεών. Οι θεοί του στέλνουν την Άτη (την συγχιση της σκέψης) για να διαπράξει ακόμα μεγαλύτερες αμαρτίες. Τέλος έρχεται με εφιαλτικό τρόπο η Νέμεσις δηλαδή η τιμωρία που φέρνει μέσα απο τραγικές και ανατριχιαστικές πράξεις την Τίσι, δηλαδή την καταστροφή.
Στην μεσαιωνική Φλωρεντία, γεννήθηκε και μεγαλούργησε ο Δάντης, ίσως ο μεγαλύτερος ποιητής της αναγέννησης. Αφού υπενθυμίσουμε ότι ο Δάντης πέθανε το 1321 μΧ απο ελονοσία, όπως πεθαίνουν ακόμα και σήμερα αβοήθητοι εκατοντάδες χιλιάδες συνανθρωποί μας θα αναφερθούμε στο έργο του μεγάλου ποιητή.
Το πλέον γνωστό έργο του Δάντη είναι η "Θεία Κωμωδία" όπου περιγράφει με φρικιαστικές εικόνες την κάθοδο του στην κόλαση, την επίπονη και βασανιστική διαδικασία της εξάγνισης στο καθαρτήριο και τέλος την είσοδο στον παράδεισο. Και στις αρχαίες τραγωδίες και στην "Θεία Κωμωδία" οι έννοιες είναι παράλληλες. Ο άνθρωπος υποπίπτει στο αμάρτημα της αλαζονείας και σε όσα προέρχονται από αυτο. Διαπράττει ύβρη και ακολουθούν τα μαρτύρια της κόλασης και τα βασανιστήρια του εξαγνισμού. Η μοναδική διαφορά έγκειται στο ότι στις αρχαίες τραγωδίες το τέλος είναι τραγικό με την καταστροφή του ανθρώπου, ενώ στην Θεία Κωμωδία (λόγω της χριστιανικής διδασκαλίας), η συγχώρεση και η είσοδος στον παράδεισο έρχεται για όσους μετανοήσουν.
Σήμερα η ανθρωπότητα λόγω της πανδημίας κατεβαίνει στο κολαστήριο του Δάντη αντικρίζοντας εφιαλτικές σκηνές, γιατί πώς αλλιώς μπορούν να χαρακτηρισθούν οι τρομερές σκηνές με τα 100-νταδες φέρετρα;
Απομένει η τρομερή διαδικασία του καθαρτήριου που θα περιέχει και την οικονομική κρίση και τις τραγικές επιπτώσεις απο την πανδημία. Θα είναι ένα ακόμα πιο τρομερό διάστημα. Μετά όμως έρχεται είτε η καταστροφή (Τίσις) σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες είτε η είσοδος στον παράδεισο σύμφωνα με τον Δάντη. Στό χέρι του ανθρώπου είναι η επιλογή. Η ιστορία διδάσκει, εμείς απλά πρέπει να την διαβάσουμε καλά και να αποφασίσουμε. Η καλή επιλογή και το καλό ιστορικό παράδειγμα υπάρχει και θα γίνει σχετική αναφορά στο επόμενο άρθρο μας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr