Χαρακτηριστικό της «άνθησης» των ελληνικών επενδύσεων στην πΓΔΜ είναι το γεγονός ότι ο όγκος του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών κατάφερε μέσα σε μια δεκαετία να δεκατετραπλασιαστεί, αγγίζοντας από μόνο 52 εκατ ευρώ το 1995 τα 758,4 εκατ. ευρώ το 2006, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, ενώ οι άμεσες ξένες επενδύσεις έχουν προσεγγίσει το 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το ελληνικό Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στα Σκόπια, το μέγεθος των ελληνικών επενδύσεων, σύμφωνα με το επενδεδυμένο κεφάλαιο ανέρχεται σε 950 εκατ. ευρώ καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση, ενώ οι σαράντα μεγαλύτερες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων σε πΓΔΜ διαθέτουν επενδεδυμένο κεφάλαιο που αγγίζει τα 830 εκατ. ευρώ.
Στο σύνολο της αξίας των ελληνικών επενδύσεων, το 25% καταλαμβάνουν οι επενδύσεις σε τομέα πετρελαίου, το 17% σε τηλεπικοινωνίες, το 28% σε τράπεζες, το 10% σε κλάδο τροφίμων, 15% σε βιομηχανία και το 5% σε λοιπούς τομείς.
Οι διμερείς σχέσεις των δύο χωρών φαίνεται πως σε επιχειρηματικό επίπεδο βάζουν στην άκρη το πρόβλημα της ονομασίας, αφήνοντας τη λύση του στους υπευθύνους και συνεχίζουν τη συνεργασία τους ανεπηρέαστοι.
«Οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτες στη γείτονα χώρα», επισημαίνει ο κ. Ελευθέριος Κονδύλης, Οικονομικός Διευθυντής της εταιρίας FHL Η. Κυριακίδης, η οποία απασχολεί 400 περίπου εργαζομένους εκεί. Όλοι πλέον γνωρίζουν λίγο έως πολύ τους Έλληνες επιχειρηματίες και αναγνωρίζουν το γεγονός ότι προσφέρουν νέες θέσεις εργασίας ακόμη και στα χωριά.
«Οι επιχειρηματίες της χώρας μας ήταν οι πρώτοι που ρίσκαραν με επενδύσεις στην πΓΔΜ, τη στιγμή που οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι προτίμησαν τη σιγουριά των υπηρεσιών.» Η κατάσταση εκεί είναι πλεόν παγιωμένη, καθησυχάζει ο κ. Κονδύλης, ενώ δε διστάζει να επισημάνει ανοιχτά ότι ήταν λάθος της Ελλάδος να μην αποδεχθεί μια λύση πάνω στο θέμα το ΄91 και να εμπλακεί σε όλη αυτή την πολύχρονη διαμάχα, καθώς όπως και να έχει πλέον η απόφαση δε θα είναι η επιθυμητή ή έστω η καλύτερη δυνατή για τη χώρα μας.
«Εμείς περιμένουμε να δούμε τις εξελίξεις και αποφεύγουμε να εμπλακούμε σε πολτικές τοποθετήσεις επί του θέματος», σημειώνει η κ. Σοφία Μαρίνου, υπεύθυνη Τύπου της Cosmote, η οποία έχει προχωρήσει σε μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην πΓΔΜ, ύψους 135 εκατ. ευρώ. Η Cosmofon, όπως ονομάζεται η made in Greece εταιρία τηλεπικοινωνιών των Σκοπίων ξεπερνά σήμερα τους 500.000 πελάτες και τα 280 καταστήματα σε ολόκληρη τη χώρα, κατέχοντας ένα ισχυρό και συνεχώς αναπτυσσόμενο μερίδιο αγοράς.
Ανάλογη στάση επιλέγει να κρατήσει επί του θέματος και ο κ. Νίκος Βερόπουλος, πρόεδρος της εταιρίας Αφοί Βερόπουλοι. «Εμείς έχουμε πλέον εδραιώσει τη θέση μας στην αγορά και δεν πιστεύουμε ότι θα έχουμε κάποιο πρόβλημα στο μέλλον». Ο κ. Βερόπουλος αφήνει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί όξυνση στο μέλλον. «Όσο υφίσταται πρόβλημα ονομασίας πάντα οι ελληνικές επιχειρήσεις θα διακατέχονται από αβεβαιότητα», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά το τι όνομα χρησιμοποιούν οι ίδιοι στις συναλλαγές τους, όλοι επιλέγουν προς το παρόν τη συνταγματική ονομασία της χώρας. Το σίγουρο είναι ότι μια οριστική απόφαση είναι ευπρόσδεκτη από τους επιχειρηματίες, καθώς θα κατάφερνε να σταθεροποιήσει την κατάσταση στη βαλκανική χώρα και ως εκ τούτου τις θέσεις των επιχειρηματιών, Ελλήνων και μη.
Τέλος, σχετικά με τα προϊόντα των ελληνικών εταιριών, τα οποία χρησιμοποιούν προσδιορισμούς που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία», προς το παρόν ακούγονται άκρως καθησυχαστικοί και επισημαίνουν ότι η ονομασία των προϊόντων τους είναι κατοχυρωμένη από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η εταιρία «Αφοί Χαϊτογλου», η οποία παράγει το πλέον αντιπροσωπευτικό προϊόν, το «Μακεδονικό Χαλβά» σημειώνει «Το σήμα του προϊόντος μας είναι κατοχυρωμένο σήμα της Ε. Ε., τουτέστιν δε μπορεί κανείς άλλος να το χρησιμοποιήσει.»
Νεκταρία Σταμούλη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr