Πέρα όμως από τα ζήτημα που θα αποκαλούνται μεταξύ τους τα δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα, Ελλάδα και πΓΔΜ, προκύπτουν και κάποια άλλα επιμέρους, αλλά εξίσου σημαντικά ζητήματα. Ένα από αυτά είναι το τι θα γίνει με τα προϊόντα των ελληνικών εταιριών, τα οποία χρησιμοποιούν στην ονομασία προσδιορισμούς που περιέχουν τον όρο «Μακεδονία»: μακεδονικός χαλβάς, μακεδονικό τυρί, μακεδονικό τσίπουρο...
Το σχέδιο Νίμιτς περιέχει μεταξύ άλλων και δύο παραγράφους που αφορά τα εμπορικά δικαιώματα της λέξης «Μακεδονία»:
Παρ. 8: Κανένα κράτος δε θα έχει αποκλειστικά δικαιώματα, πολιτικά είτε εμπορικά, στα ονόματα «Μακεδονία» ή «Μακεδονικός» μόνο του.
Παρ. 9: Τα ονόματα «Μακεδονία» και «Μακεδονικός» μπορεί να χρησιμοποιούνται εμπορικά και από τα δύο Μέρη και από τους πολίτες και από οργανωμένες ομάδες νομικά αναγνωρισμένες εκάστου των δύο Μερών αλλά μόνο σύμφωνα και υποκείμενο στην υφισταμένη διεθνή νομοθεσία, σε συμβάσεις και πρακτικές οι οποίες αφορούν τη χρήση γεωγραφικών ονομάτων για εμπορικούς και παρόμοιους λόγους.
Προς το παρόν όλες οι ελληνικές εταιρίες βρίσκονται εν αναμονή της τελικής απόφασης και οι εκπρόσωποί τους εμφανίζονται ιδιαιτέρως επιφυλακτικοί όσον αφορά τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν στο επίμαχο θέμα. Δεν θεωρούν ότι μέχρι στιγμής συντρέχει λόγος ανησυχίας και πιστεύουν ότι η υιοθέτηση οποιονδήποτε μέτρων είναι ακόμη πρώιμη, καθώς η ονομασία των προϊόντων τους είναι κατοχυρωμένη από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δόσεις ανησυχίας υπάρχουν. Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδος κ. Γ. Μυλωνάς υποστηρίζει στο «R», ότι, « πάνω από όλα το περιβάλλον θα πρέπει να είναι ήρεμο. Δυστυχώς, υπάρχουν ανησυχίες, αλλά πρέπει να γίνει ότι είναι δυνατό. Είμαστε σε στάση αναμονής. Περιμένουμε να δούμε πως θα διαχειριστεί το θέμα των brands η Πολιτεία».
Η εταιρία «Αφοί Χαϊτογλου», η οποία παράγει το πλέον αντιπροσωπευτικό προϊόν, το «Μακεδονικό Χαλβά» σημειώνει: «Το σήμα του προϊόντος μας είναι κατοχυρωμένο σήμα της Ε. Ε., τουτέστιν δε μπορεί κανείς άλλος να το χρησιμοποιήσει.»
Ανάλογη είναι η στάση που επιλέγει να κρατήσει ο κ. Γιάννης Ξηρογιαννόπουλος, Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της εταιρίας Μεβγάλ. «Το brand name των προϊόντων μας, το «Μακεδονικό τυρί» για παράδειγμα, είναι πάρα πολλά χρόνια τόσο στην ελληνική αγορά, όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.»
Ο κ. Σπύρος Τσιρώνης, Υπεύθυνος Μάρκετινγκ της εταιρίας «Μακεδονική» υποστηρίζει: «Δε θεωρώ ότι θα έχουμε κάποια άμεση απειλή, ακόμη και αν ξεκινήσει η παραγωγή προϊόντων από τα Σκόπια με την αναγραφή made in Macedonia, ή κάτι τέτοιο. Τα προϊόντα έχουν πλέον εδραιωθεί και οποιοσδήποτε ξένος με κάποιο παραπλήσιο όνομα δε θεωρώ ότι θα γίνει αποδεκτός.»
Ανησυχία εκφράζει και ο τοπικός οινοποιός κ. Αν. Μπαμπατζιμόπουλος. Η εταιρεία του, που είναι γνωστή κυρίως για το «Μακεδονικό Τσίπουρο» Babatzim και με τζίρο 1 εκατ. ευρώ, υποστηρίζει πως, «το θέμα είναι πολύ σοβαρό και θα έπρεπε να είχε ληφθεί μέριμνα πολύ νωρίτερα. Το υπουργείο Γεωργίας έχει κάνει διαχωρισμούς επίσημα για την προέλευση των προϊόντων, διαχωρίζοντας τους οίνους και τα προϊόντα τους σε Πελοποννησιακό, Θεσσαλικό και Μακεδονικό». Και διερωτάται: «Είναι αυτό αρκετό»;
Νεκταρία Σταμούλη- Σταύρος Χαρίτος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr