Μετά τις κινήσεις των ελληνικών τραπεζών να αποκτήσουν στρατηγική θέση στο ΤΤ με την Eurobank αρχικώς να ελέγχει το 6% περίπου , την Πειραιώς να ακολουθεί ελέγχοντας 2% περίπου (χωρίς όμως να έχει προβεί σε ανακοινώσεις) και η Εθνική με 6,07% και τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν το ελληνικό δημόσιο έχει αποφασίσει να μην επιταχύνει τις εξελίξεις αλλά πρώτα θα αναδιαρθρωθεί το ΤΤ και εν συνεχεία στο τέλος του 2008 ή μάλλον το 2009 θα προχωρήσει στην αναζήτηση ξένου στρατηγικού συμμάχου.
Το ελληνικό δημόσιο κατά το πιθανότερο σενάριο θα υιοθετήσει το μοντέλο της Emporiki bank δηλαδή προκύρηξη διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού. Με βάση πληροφορίες πριν την διενέργεια του πλειοδοτικού διαγωνισμού το ελληνικό δημόσιο θα διερευνήσει τις προθέσεις ομοειδών ταμιευτηρίων της Ευρώπης δηλαδή του Caisse D' Epargne του γαλλικού ταχυδρομικού ταμιευτηρίου, του Deutsche Post Bank του ιταλικού ταχυδρομικού ταμιευτηρίου κ.α.
Το ερώτημα που ανακύπτει είναι πως το ελληνικό δημόσιο θα ξεπεράσει τον σκόπελο των ελληνικών τραπεζών δηλαδή της Eurobank , Εθνικής και Πειραιώς; Ουσιαστικά τρεις τράπεζες επιδιώκουν να αποκτήσουν ένα κρίσιμο ποσοστό στο ΤΤ ώστε να έχουν πρόκριμα ή προβάδισμα σε ένα μελλοντικό διαγωνισμό.
Προτεραιότητα του πωλητή δηλαδή του δημοσίου που ελέγχει άμεσα και έμμεσα περίπου το 44% περίπουείναι η διασυνοριακή στρατηγική συνεργασία ενώ θα διατηρήσει και ποσοστό μειοψηφίας. Το ελληνικό δημόσιο κατέχει το34% του ΤΤενώ ταΕΛΤΑ ελέγχουν περίπου το 10% και δεν σχεδιάζουν να πωλήσουν.
Το κράτος θα μπορούσε να πωλήσει έως και το 33% και να διατηρήσει το 11%. Αν όμως έως τότε διατηρούν ποσοστά οι ελληνικές τράπεζες και δεν έχουν την δυνατότητα να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό τότε είναι πιθανό το δημόσιο να πωλήσει 14% ή 15% , οι ελληνικές τράπεζες 15% και το δημόσιο να μείνει με ένα ποσοστό 30%.
Αν υπάρξει ξένος στρατηγικός εταίρος η συμμετοχή του στο ΤΤ θα μπορούσε να υλοποιηθεί είτε με απευθείας αγορά του ποσοστού που θα πωλήσει το ελληνικό δημόσιο και ενδεχομένως οι ελληνικές τράπεζες είτε μέσω αύξησης κεφαλαίου η οποία θα πραγματοποιηθεί με παραίτηση των παλαιών μετόχων ώστε να αποκτήσει μετοχές στο ΤΤ είτε με ανταλλαγή μετοχών. Η λύση αυτή χαρακτηρίζεται η ιδανικότερη όχι για τον προϋπολογισμό αλλά για το ΤΤ αφού θα ανταλλάξει μετοχές με τον ξένο στρατηγικό εταίρο. Το ελληνικό δημόσιο χωρίς καμία αμφιβολία ελέγχει το 45% του ΤΤ και ως εκ τούτου έχει την δυνατότητα να χειριστεί την ιδιωτικοποίηση κατά το δοκούν.
Το ενδεχόμενο ελληνική τράπεζα να αποκτήσει το ΤΤ με βάση τα τωρινά δεδομένα είναι πολύ περιορισμένο για τον εξής απλό λόγο ότι το δημόσιο δεν επιθυμεί να υπάρξει μια διελκυστίνδα ή να υπάρξουν κόντρες με τις άλλες ελληνικές τράπεζες που δεν θα πλειοδοτήσουν στον διαγωνισμό. Συν τοις άλλοις δεν προκρίνει εθνικούς πρωταθλητές.
Στην μόνη περίπτωση που μπορεί να μεταβληθούν πλήρως τα δεδομένα είναι το διερευνητικό ενδιαφέρον στο εξωτερικό να μην αποδώσει και τότε το ελληνικό δημόσιο ή θα παγώσει πλήρως τα σχέδια ιδιωτικοποίησης ή θα αναζητήσει ένα μοντέλο με βάση το οποίο το ΤΤ θα διατηρήσει μέρος των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του.
Στο 14,75% το νέο επιτόκιο καρτών
Τα επιτόκια καρτών του ΤΤ αλλάζουν. Το 9% για τους υφιστάμενους κατόχους μετατρέπεται σε 9,75% και για τους νέους 14,75%. Ουσιαστικά το νέο επιτόκιο καρτών για νέους πελάτες διαμορφώνεται περίπου 0,75% χαμηλότερα από το αμέσως επόμενο χαμηλότερο επιτόκιο της αγοράς που διαμορφώνεται στο 15,5%.
Όσον αφορά την θέση της Πειραιώς στο ΤΤ το οποίο το «Reporter» έχει αποκαλύψει σε αλλεπάλληλα ρεπορτάζ από τις 21 Απριλίου οι πληροφορίες έκαναν λόγο για 2% με 2,4%. Δημοσιεύματα του σαββατοκύριακου ανέβαζαν το ποσοστό στο 4% ωστόσο από το ΤΤ τονίζεται ότι το ποσοστό κινείται χαμηλότερα του 2%.
Π. Λεωτσάκος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr