• ΓΔ: 00
  • FTSE/ΧΑ LARGE CAP0
  • FTSE ΧΑ MID CAP0
  • Τζίρος0
  • €/$ 0 €/£ 0
    BTC 0 ETH 0 XRP 0
0
0
  • Nasdaq00%
  • S&P 50000%
  • CAC 4000%
  • DAX00%
  • FTSE 10000%
  • Nikkei 22500%

Τουρισμός 2020: Πώς το ελληνικό προϊόν θα «ανέβει κατηγορία» Κύριο

13:31 - 10 Ιαν 2020 | ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Έμφαση στην ποιότητα και όχι στα νούμερα. Αυτό είναι το κύριο μήνυμα των εκπροσώπων του τουριστικού κλάδου ενόψει του νέου έτους, που συνοδευόμενο από ένα ανανεωμένο πολιτικό σκηνικό κουβαλά ελπίδες για μια εκ βάθρων βελτίωση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στόχος όλων είναι ο εγχώριος τουρισμός να μην βασίζεται μόνο σε αριθμητικά ρεκόρ, αλλά να εκσυγχρονιστεί, να δημιουργήσει νέα προϊόντα και να γίνει μακροπρόθεσμα βιώσιμος, περνώντας από την άμυνα των χρόνων της κρίσης, στην επίθεση.

Της Μαριλένας Καραβασίλογλου

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Μagazine Δεκεμβρίου

Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, φοροελαφρύνσεις για τις τουριστικές επιχειρήσεις, διευκόλυνση των επενδύσεων, βελτίωση των υποδομών, καλύτερη ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, εμπλουτισμός του προσφερόμενου τουριστικού χαρτοφυλακίου και εξωστρέφεια είναι μερικές από τις κινήσεις-κλειδιά που προτείνονται από τους ιθύνοντες ώστε να εκμεταλλευτεί η Ελλάδα στο έπακρο το «δυνατό της χαρτί».

Εξάλλου, σε μια περίοδο που οι αστάθμητοι παράγοντες είναι πολλοί, όπως φάνηκε από την απρόσμενη κατάρρευση του πανευρωπαϊκά λειτουργούντος tour operator «Thomas Cook», καθώς και την αβεβαιότητα γύρω από τις συνέπειες του επερχόμενου Brexit, η διαμόρφωση μιας ενιαίας στρατηγικής είναι πιο απαραίτητη από ποτέ.

Η νέα κυβέρνηση φαίνεται να έχει θέσει τον τουρισμό σε πρώτο πλάνο, με τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη να προσβλέπει σε νέα ρεκόρ σε ποσότητα και ποιότητα το 2020, κάνοντας λόγο για αύξηση των εσόδων κατά 10% σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με τον υπουργό, το βελτιωμένο οικονομικό κλίμα, το «φρέσκο» δεκαετές στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του τουρισμού αλλά και τα έγκαιρα μέτρα του υπουργείου απέναντι στην κατάρρευση της Thomas Cook και το επικείμενο Brexit, αποτελούν γερές βάσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου.

Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, οι κορυφαίοι εκπρόσωποι του εγχώριου τουριστικού κλάδου μιλούν στο Reporter κάνοντας έναν απολογισμό του έτους που φεύγει, προβλέψεις για τη σεζόν που έρχεται και στοχευμένες προτάσεις που θα βοηθήσουν τον τουρισμό μας να «ανέβει κατηγορία».

Γ. Ρέτσος, Πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)

Το 2020 έτος ορόσημο για τον στρατηγικό σχεδιασμό του ελληνικού τουρισμού 

Όλα τα προηγούμενα χρόνια, εν μέσω βαθιάς κρίσης, η συμβολή του τουρισμού στην ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας υπήρξε καθοριστική. 

Δεν πρέπει, όμως, να υπάρξει εφησυχασμός από τις επιδόσεις αυτές, καθώς ο τουρισμός δεν θα αναπτύσσεται για πάντα στον αυτόματο πιλότο. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, το ίδιο και οι καταναλωτικές τάσεις, βάσει των οποίων θα πρέπει να προσαρμόζουμε και να αναπτύσσουμε διαρκώς το ελληνικό τουριστικό προϊόν και τις εμπειρίες που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας.

Πεποίθησή μας είναι ότι ο τουρισμός μπορεί να συνεχίσει να συνεισφέρει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τομέα στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας και τα επόμενα χρόνια. Οι συνθήκες, ωστόσο, είναι πλέον ώριμες για να ξεκινήσει μια σειρά βασικών αλλαγών.

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται πλέον στις σημαντικότερες τουριστικές χώρες διεθνώς, ένα γεγονός που σηκώνει ψηλά τον πήχη και τις προσδοκίες. 

Το 2020, οι προσπάθειες θα πρέπει να εστιάσουν στη διαμόρφωση του μεσο-μακροπρόθεσμου στρατηγικού πλάνου για τον ελληνικό τουρισμό, προκειμένου ο τομέας να εισέλθει σε έναν κύκλο βιώσιμης ανάπτυξης.

Απαιτούνται δημόσιες επενδύσεις για να εκσυγχρονιστεί το τουριστικό προϊόν και αλλαγή νοοτροπίας και αφηγήματος ως προς την οργανωμένη διαχείριση προορισμών. 

Θέματα όπως η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, η βιώσιμη ανάπτυξη μέσω σαφούς χωροταξικού σχεδιασμού, η αύξηση της απασχόλησης, το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, καθώς και πολλά ακόμα κρίσιμα θέματα για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, παραμένουν ψηλά στη συζήτηση.

Είναι ώρα - με όραμα και σαφή προσανατολισμό για τη διαμόρφωση μιας ενιαίας στρατηγικής για τον τουρισμό - να δημιουργηθεί μία μεγάλη συμμαχία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα. 

Γρ. Τάσιος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ)

Ασπίδα απέναντι στις  μεγάλες προκλήσεις είναι η ποιότητά μας

Για το 2019 είχαμε προβλέψει πως θα είναι  χρονιά μικρής «διόρθωσης» για τον ελληνικό τουρισμό κι αυτό επιβεβαιώθηκε από τη συνολική εικόνα των δωματοδιανυκτερεύσεων. Ανά προορισμό ωστόσο καταγράφονται σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς την έκταση αυτής της «διόρθωσης».  Επιπλέον,  κατεγράφησαν σοβαρές απώλειες από την πτώχευση της Thomas Cook,  στο διάστημα Ιούλιος - Οκτώβριος.  Συνεπώς το συμπέρασμα είναι πως η Ελλάδα διατηρεί συνολικά ως προορισμός τη δυναμική της αλλά είναι ορατές πλέον δια γυμνού οφθαλμού οι μεγάλες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας.  

Αυτό ισχύει ασφαλώς και για το 2020. Η παράταση της αβεβαιότητας του Brexit και τελικά η ισοτιμία της αγγλικής λίρας θα καθορίσει το πως θα κινηθεί η βρετανική αγορά την ερχόμενη χρονιά, η οποία συνιστά κρίσιμο μέγεθος. Με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα είναι σαφές πως μόνο μετά το πρώτο τρίμηνο του 2020 θα έχει ξεκαθαρίσει η εικόνα. Κρίσιμη επίσης θα αποδειχθεί  για τη γερμανική αγορά, η τύχη της αεροπορικής εταιρείας Condor, γερμανικής θυγατρικής της Thomas Cook. Μένει να δείξει η ζωή αν το πρόγραμμα διάσωσης που εφαρμόστηκε από την γερμανική κυβέρνηση θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.  

Σε κάθε περίπτωση, αποτελεσματική ασπίδα απέναντι σε αυτές τις  μεγάλες προκλήσεις είναι η ποιότητά μας. Ποιότητα που  αφορά πρωτίστως τις αναγκαίες υποδομές της χώρας. Εκεί θα πρέπει να στραφεί η προσοχή τα επόμενα χρόνια,  ώστε με στοχευμένες  δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις να ανεβάσουμε κατηγορία τη χώρα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για παγκόσμιο προορισμό και να μην έχουμε λύσει τα θέματα ηλεκτροδότησης, υδροδότησης ή διαχείρισης απορριμμάτων. Να μην έχουμε σύγχρονα  λιμάνια και μαρίνες, αξιοπρεπή αεροδρόμια και ασφαλές οδικό δίκτυο.  

Εξίσου σημαντική είναι η στήριξη του ξενοδοχείου, αφού χωρίς ελληνικό ξενοδοχείο  δεν υπάρχει ελληνικός τουρισμός. Στήριξη σημαίνει τρία πράγματα. Πρώτον,  ελάφρυνση των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών,  εξαιτίας των οποίων είναι αδύνατον για τον Έλληνα ξενοδόχο να επιδείξει την ευελιξία που απαιτείται για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό στην ευρύτερη γειτονιά μας.  Η νέα κυβέρνηση έκανε μια καλή αρχή στην κατεύθυνση αυτή αλλά πρέπει να υπάρξει και μια καλή συνέχεια.  Δεύτερον, ρύθμιση  χωρίς «δεύτερες σκέψεις» της εκτός ελέγχου κατάστασης με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις που στρεβλώνουν την αγορά και δημιουργούν μείζονα κοινωνικά προβλήματα.  Τρίτον, σημαίνει σοβαρές και ώριμες  θεσμικές παρεμβάσεις, όπως το χωροταξικό για τον τουρισμό, ώστε να υπάρχει επιτέλους ένα καθαρό τοπίο για επενδύσεις και ανάπτυξη.

Λ. Τσιλίδης, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού (FedHATTA)

Μόνο με την εξωστρέφεια θα «ανέβει επίπεδο» ο ελληνικός τουρισμός

Το 2019 ήταν μια δυνατή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, και όπως όλα δείχνουν αναμένουμε αύξηση και το 2020. Αλλά οι αριθμοί, όπως έχω δηλώσει ξανά, δεν δίνουν πάντα την πραγματική εικόνα του τουρισμού και γι’ αυτό δεν παραμένουμε εφησυχασμένοι.

Όσον αφορά το πώς θα «ανέβει επίπεδο» ο ελληνικός τουρισμός, έχω να δώσω μία και μόνο απάντηση: με την εξωστρέφεια. Το ότι διαθέτουμε τεράστια γκάμα στο τουριστικό μας προϊόν είναι γεγονός. Το ότι η Ελλάδα είναι αγαπημένος προορισμός για πολλούς ταξιδιώτες, είναι επίσης γεγονός. Όμως, εμείς, οι επαγγελματίες του τουρισμού, θα πρέπει να διερευνήσουμε με τη σειρά μας στρατηγικές τόσο για την τόνωση των διεθνών αγορών που τα τελευταία χρόνια δεν αποδίδουν την εισροή ταξιδιωτών που απέδιδαν, όσο και το άνοιγμα νέων αγορών, που βρίσκονται σε ανάπτυξη.

Θα αναφέρω για παράδειγμα την αγορά της Ιαπωνίας, που κάποτε προσέφερε στην Ελλάδα μεγάλα μεγέθη αφίξεων, αλλά τα τελευταία χρόνια κινείται σε υποτονικά επίπεδα. Ειδικά λοιπόν για την αγορά της Ιαπωνίας, η Ομοσπονδία FedHATTA έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα προβολής και προσέγγισης, το οποίο στοχεύει στην τόνωση του εισερχόμενου τουρισμού.

Το Japan Week που πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο στην Αθήνα, και εν όψει της Ολυμπιάδας του 2020 ήταν μια άριστη ευκαιρία για εμάς να τονίσουμε και να αναδείξουμε κοινά πολιτιστικά ενδιαφέροντα ως πλατφόρμα επικοινωνίας. Το ίδιο και η προετοιμασία αποστολής επαγγελματιών του ελληνικού τουρισμού στην Ιαπωνία με σκοπό την πραγματοποίηση συναντήσεων B2B και roadshow.

Εξάλλου στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί και το πρόγραμμα δημιουργίας κοινών προγραμμάτων και δράσεων με τις χώρες – μέλη της EMTTAAS για την ενίσχυση του τουρισμού στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς η FedHATTA αποτελεί ιδρυτικό και ενεργό μέλος του φορέα. 


Premium Penna Reporter Mamamia CityWoman